סוף שבוע ארוך בבודפשט, חלק א'

הגרגרנית טסה לבודפשט כדי לטייל באתרים היפים של העיר ולטעום את הקולינריה המקומית המפוארת. כל הפרטים עם רשימות מדויקות בפנים. לגזור ולשמור!

עופר סיפר לי שלבודפשט קוראים "פריז של המזרח" כי הוא יודע שבקלות אפשר לקנות אותי עם כל מה שקוראים לו פריז. הרבה זמן שקלתי לטוס אליה, עד שסוף שבוע אביבי אחד מצאנו את עצמנו על טיסת וויזאייר ותוך כשלוש שעות נחתנו בעיר. ואיזו הפתעה נעימה חיכתה לנו! אצלנו, כמו אצל רוב הישראלים כנראה, בודפשט מעוררת אסוציאציה של עיר מזרח אירופאית שהיתה מעבר למסך הברזל, קומוניסטית ולא מתקדמת, אלא שהיא התגלתה לנו כעיר שוקקת חיים, עם אוכל מצוין, ברים מעולים וחיי לילה 24/7. ולא פחות חשוב – הונגריה אינו חלק מגוש האירו והמחירים בה נוחים להפליא! אבל אולי נתחיל בהתחלה.

60 שניות על ההונגרים: העם החי היום בהונגריה מקורו בשבטים הונים שהגיעו לאירופה מערבות אסיה והשפה ההונגרית, שנשמעת שונה ומיוחד, קרובה ביותר לפינית. שם העיר בודפשט מורכב משתי הערים שהיו בשטחה, בודה ופשט. ואומרים בודפשט עם SH. הנה כמה הונגרים מפורסמים:  המלחינים פרנץ ליסט ובלה ברטוק, הקוסם המפורסם הארי הודיני, השחקנית זאזא גאבור והשחקן טוני קרטיס, המתמטיקאי והפיזיקאי ג׳ון פון ניומן, הצלם רוברט קאפה, המתעמלת אגנס קלטי ואשת הקוסמטיקה אסתי לאודר. בישראל ידועים חנה סנש, אפרים קישון, רלף קליין, יוחנן זראי והמאיירים דוש וזאב. בטח יש עוד ששכחתי…

ברור שעשינו וי על כל האתרים החשובים בבודפשט:

בית הכנסת הנאולוגי הוא בית הכנסת הגדול ביותר באירופה. הוא שייך לזרם שקיים בהונגריה ובאוסטריה (קרוב לקונסרבטיבי) והוא יפהפה ומרשים. בשטחו נמצאים גם מוזיאון יהודי וקבר אחים. בית הכנסת משמש היום לתפילה כמו גם לקונצרטים ומתקיימים בו סיורים גם בעברית.

אנדרטת הערבה הבוכיה בחצר בית הכנסת הגדול, עליה כתובים שמותיהם של יהודי בודפשט שנספו בשואה

בזיליקת סטפן הקדוש, כנסיה מרהיבה עם ויטראז'ים וציפויי זהב. בתוכה יש חדר ובו נמצאת היד החנוטה של הגיבור ההנוגרי, סנט אשטבן (מה ששמעתם)

בניין הפרלמנט, בו מומלץ להזמין סיור מודרך

בית האופרה היפה

גשר השלשלאות שעל נהר הדנובה, אפשר לעבור אותו גם ברגל כדי להגיע מבודה לפשט ובחזרה

כיכר הגיבורים המרשימה עם פסלי המלכים ההונגריים ומאחוריה פארק Városliget הגדול של העיר ומרחצאות  Széchenyi

כנסיית מתיאש והתצפית היפה על פשט בצד הנגדי של הדנובה

אנדרטת הנעלים לזכר קורבנות השואה, אנדרטה מינימליסטית וחזקה היושבת על גדות הדנובה

שוק הפשפשים שהוא חוויה חובה לכל אוהבי הז'אנר: כלי פורצלן, טלפוני חוגה ישנים, כלי אמייל מפעם, תמונות, תכשיטים ורהיטים, מעכשיו ומפעם.

– –

הנה קצת התאמצנו והתעורר אצלנו התיאבון. האוכל ההונגרי אינו ידוע כקליל דווקא. כל ארוחה מתחילה במרק וחייבת להסתיים בעוגה. ובכל זאת, שווה להתעכב על המטבח המיוחד הזה, אשר הצמיח כמה קלאסיקות קולינריות. אולי נתחיל בלתקן טעות שהשתרשה – גולאש אינו תבשיל בשר ותפוחי אדמה אלא בכלל מרק (לתבשיל הבשר ותפו"א שכולם מבלבלים ביניהם קוראים Pörkölt).

סוף השבוע הזה עמד בסימן קולינריה הונגרית ולכן תנו לי לשתף אתכם במקומות השווים בעיר. טעמנו את המיטב, במסעדות פועלים ובמסעדות יקרות, במסעדות וותיקות וגם בכאלו עם שפים צעירים. וכמובן, בתי הקפה היפים והברים המהממים של בודפשט! שנתחיל?

Gettó Gulyäs היא מסעדה בלב הרובע היהודי אשר מגישה אוכל הונגרי מסורתי. הבעלים, דוד קאוטצקי, חי בעבר בישראל ודובר עברית. הארוחה מתחילה עם ממרח עור אווז ופרוסות בצל סגול על לחם. מנה ראשונה היא תמיד מרק גולאש, מרק בשר אשר לתוכו מכניסים פלפל חריף לפי הטעם. מקובל לפתוח גם עם מגוון סלטים, ביניהם תמצאו תמיד את סלט הסלק המוגש עם חזרת מגוררת מעל ואת סלט המלפפונים בשמנת. להונגרים חיבה מיוחדת לירקות מוחמצים: מלפפון ופלפל, עגבניה, שזיף ומה לא. טעמנו כמה עיקריות, ביניהן אני ממליצה מאוד על פפריקאש העוף (תבשיל עם פפריקה ושמנת) אשר הוגש עם עם בצקניות עדינות מעורבבות עם ביצה ועל פרקלט (נזיד) עגל עם מאפה אטריות, בייקון וגבינה. ומכיוון שאי אפשר בלי קינוח, סיימנו את הארוחה בגומבוץ, כופתאות גבינה מאודות, מצופות פרורי לחם ומטוגנות, מוגשות ברוטב שמנת וקינמון. אחד הקינוחים השווים!

לשוק המקורה Nagyvásárcsarnok בבודפשט, הממוקם בתוך בניין ברזל וזכוכית יפה בעל שלוש קומות, שווה במיוחד להגיע, כי מגוון המאכלים בו הוא ענק ואפשר לנשנש בו הרבה עוד לפני שקונים. אנחנו פתחנו עם מאפים מלוחים ומתוקים, שטרודל במילוי כרוב, תפוחי עץ, דובדבנים וגבינה. המשכנו בנקניקים שונים – הסלמי ההונגרי מלא בפפריקה ומומלץ במיוחד הוא זה העשוי מבשר מנגליצה, החזיר השעיר ההונגרי, שכן הוא רך ועדין בטעמו. אפשר כמובן לקנות במקום ירקות ופירות, תבלינים (ובראשם פפריקה), בשרים וגבינות. אל תוותרו על חנויות הכלים ובמיוחד על כלי האמייל היפהפיים שתמצאו בקומה התחתונה מתחת לקומת הכניסה של השוק. הידעתם שהסיפולוקס הומצא בהונגריה?

Stand25 היא מסעדה ששוכנת בשוק Hold. השף הצעיר שלה מגיש את האוכל ההונגרי המסורתי במעטפת קלילה ועדכנית יותר. מה אני אגיד? מצליח לו! טעמנו למנות הראשונות טרין טלה עם מחית חצילים וטרטר בופלו על טוסט מקמח תפוחי אדמה, שניהם מעולים. למנות עיקריות אכלנו רקוט קרומפלי (מאפה תפוחי אדמה), כתף בקר שהוגש ברוטב ציידים (על בסיס חרדל) עם לביבת לחם ודג טרוטה שהוגש עם סלרי ואספרגוס ברוטב הולנדייז. המנה האחרונה היתה מהטעימות שאכלנו בביקור הזה – קומפוט תות ורובארב ברוטב שוקולד לבן וקציפת יוגורט, אוורירי, קליל ומתוק במידה. המסעדה פועלת כרגע בשעות בהן השוק פועל בלבד וחובה להזמין מקום!

Rosenstein היא מסעדה יהודית משפחתית, המגישה אוכל יהודי-הונגרי. בתפריט המסעדה מצוטטת אימרה: "לאחר ארוחה מצוינת הגוף והנפש נהנים מתחושת רווחה ייחודית". מי אני שאתווכח על כך. פתחנו בשפריץ נהדר (ערבוב של יין לבן וסודה. מתאים כל כך לקיץ שלנו) והמשכנו עם מרק דייגים או מרק אספרגוס עונתי. רוזנשטיין ידועים בחמין שלהם המוגש מדי יום שישי – שעועית, גריסים, נקניקים וביצה קשה. תוכלו ליהנות גם משוק אווז עם כרוב אדום ופירה מזלג של תפוחי אדמה עם בצל. ולקינוח כמה מהקינוחים הקלאסיים של האימפריה האוסטרו-הונגרית: מחית ערמונים וקצפת, חלב ציפורים – קצף ביצים מבושל שט על קרם וניל (מה שידוע בצרפת כאיים צפים) וקייזרשמרן- פיסות של חביתיות מתובלות בסוכר וקינמון המוגשות עם ריבת שזיפים ומשמשים. קשה, קשה!

Kádár היא כנראה המסעדה הביתית שהכי אהבתי בבודפשט. הבעלים יהודיים והם מגישים חמין ביום שבת. פתחנו במרק בשר עם כדור קניידעלך או אטריות, בחמוצים ובסלט סלק עם חזרת (כי חייבים). המשכנו עם תבשיל פזלה עם תפוחי אדמה ושמנת וקציצת אווז, פפריקאש הודו עם נוקדלי (הבצקניות ההונגריות), פלפל ממולא ברוטב עגבניות מתקתק עם תפוחי אדמה ופטרוזיליה וחמין עם רגל חזיר מעושנת וקציצת אווז. קינחנו שוב בשתי קלאסיקות הונגריות: ארנגלושקה – עוגת שמרים מפורקת עם אגוזים וצימוקים מוגשת ברוטב יין חם ובמאקוש טסטה – אטריות חמות עם פרג וסוכר שהיו ללא ספק ממכרות ביותר. הקהל אוהד והשכנים מגיעים למקום אפילו מדי יום כדי לאכול צהריים. מבינה אותם!

– –

ואם אחרי קריאת הפוסט הזה כבר מתחשק לכם לבקר בעיר, לתייר בה ולאכול כמו שצריך בסיורי אוכל מותאמים אישית, אתם מוזמנים ליהנות מההדרכה הידענית הצמודה של עופר ורדי, עיתונאי ומו"ל ישראלי-הונגרי אשר מכיר את העיר ואת מכמניה. תוכלו לפנות אליו בדוא״ל: ofervardi@gmail.com או בטלפון: 054-4459914. עופר עומד גם מאחורי ספר האוכל "גולאש לגולש, מטעמי המטבח ההונגרי", בו תוכלו למצוא מתכונים הונגריים וסיפורים משפחתיים.

עוד על הסצנה הקולינרית של בודפשט בפוסט הבא, כי צר המקום מלהכיל. בתי קפה, ברים ועוד הפתעות – יש למה לחכות!

הגרגרנית
מאז שאני מכירה את עצמי, אוכל מעניין אותי. להכיר, לגעת, להריח, לבשל, להאכיל ולאכול. בבלוג "הגרגרנית" אתם מוזמנים לקרוא את המחשבות שלי בנושאים הקשורים לאוכל, אבל לא רק.תמצאו אותי כאן: http://hagargeranit.wordpress.comמוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: hagargeranit