תחושת הגוף אצל תינוקות לא מה שחשבתם!!

התקשרות הראשונה- Attachment  / פניה זהר

רקע קצר: תאוריית ההתקשרות (באנגלית: Attachment Theory) היא תאוריה פסיכולוגית התפתחותית, שנהגתה על ידי הפסיכיאטר והפסיכואנליטיקן, ג'ון בולבי ופותחה על ידי מארי איינסוורת'.                                                                                                                                           התאוריה עוסקת בקשר המתפתח בין הילד לאמו בשנות החיים הראשונות, כבונה את התייחסותו של הילד לעולם החברתי הסובב אותו, וכן את תפיסתו העצמית.                                                                                                                                                                                                               ההנחה המרכזית של התאוריה היא כי קיים צורך מולד ואוניברסלי של תינוקות לפתח מערכת יחסים עם מטפל מרכזי אחד לפחות, וקשר זה חיוני להתפתחות חברתית ורגשית תקינה של התינוק.

החשיבות של ה- Attachment (התקשרות הראשונה) כולנו יודעים, נקודת מבט אחרת שיכולה להיות לרגע החשוב בחיי התינוק והאם-

בואו ניקח בחשבון, שכאשר הכל עובר חלק, ההרגשה היא נהדר, אבל לפעמים הכל יכול להשתבש והיא הופכת להיות חוויה לא כל כך נעימה בבתים של הרבה משפחות.                                                                                                                                                                                                זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל לידה, אבל בטח ובטח טראומטי ביותר בלידה הראשונה. התינוק בוכה כאשר אתם מניקים אותו? או כאשר אתם מחבקים אותו? הוא לא מצליח להירדם ובוכה כל הזמן? הוא בוכה שעושים לו מקלחת? כל זה יכול להיות קשור לוויסות חושי. איך לזהות ולחוות חוויה אחרת, טובה יותר ונעימה יותר לך ולתינוק.

בואו נתחיל מנקודת הנחה, שכולנו נולדים עם רגישות זאת או אחרת בחושים ובתחושות. זה נושא שבדרך כלל לא מדברים עליו. תינוקות מגיעים לעולם עטופים במים חמים, עם ריחות מסוימים, תחושה על פני העור וסינון לרעשים טבעיים.       מה קורה כשהוא יוצא החוצה? בבת אחת הוא נחשף לגירוי חושי בכל הגוף וכך הגוף מתחיל את דרכו ואת קבלתו לעולם. אז בואו נתחיל ונראה למשל כאשר מניקים את התינוק והוא בוכה. יש סיכוי שיש לו רגישות ריחי. איך זה בא לידי ביטוי: תדמייני את כאימא או כל אדם משמעותי בחייו, משתמשת בבושם שיש לו ריח סמויים, חזק, מתוק….     מה קורה לאותו ילד שלא יודע לבטא את התחושות שלו וזה מפריע לו מאד? בנוסף יכול להיות שהמגע חלש מידי או חזק מידי,  ייתכן שמרקם סמויים שהוא לובש או שאתם לובשים שמפריע לו.  למה תינוק לא אוהב מקלחת? הוא הגיעה מהמים, מקום שאמור להיות טבעי לו, לא? אם יש אפשרות של אמבטיה, תכנסו יחד איתו למים אם לא, מים פושרים עד חמים ואפשר גם לעטוף אותו בבד (כמו שפעם היו עושים).ישנם תינוקות שזקוקים לקרבה וישנם תינוקות שזקוקים ל"מרחב"…העיקר הוא להיות רגיש, לשים לב ולנסות מה שבאמת מתאים לו עד שהוא מרגיש נוח, נעים, רגוע ושליו.

דברנו גם על שינה, ישנם תינוקות שלא מצליחים להירדם לבד, שזקוקים לנדנוד, חום גוף או כל דבר שבאמצעותו יכול להרגיש את גבולות הגוף. חשוב לספק את הצורך הזה, כך מרגיש התינוק יותר ביטחון. לא רק בגלל שמישהו נמצא שם, משום שהוא יכול להרגיש את עצמו. ישנם כל כך הרבה דברים שאפשר ללמוד מההדרכה בוויסות חושי, זאת ראיה ראשונית, בסיסית להתפתחות האדם…דרכם אנחנו לומדים את העולם.