החודש דרך אסטרטגיה חוגגת שנה. הייתי מאוד רוצה להגיד שהכל משגשג, ורוד ונפלא, אבל זה יהיה שקר.
כמו עסקים רבים בתחילת דרכם – גם אני עשיתי מספר טעויות קריטיות שהביאו לזה שאני בהתחלה של בור כלכלי ומחפשת עבודה נוספת לעסק.
לא, אני לא מוותרת על דרך אסטרטגיה, מהסיבה הפשוטה שראיתי את השינוי שהעסק שלי עשה עבור אנשים, הן אנשים שעברו את הסדנאות שלי והן אנשים שעברו איתי תהליכי ייעוץ וליווי.
בינתיים הבטחתי תובנות על השנה האחרונה – סוג של שיפור שימור עצמי שכזה שיכול לעזור גם לאחרים 🙂
אז הנה זה בא, עשרת התובנות המרכזיות שהגעתי אליהן במהלך השנה האחרונה:
1. אם מחליטים לפתוח עסק חדש, התובנה הראשונה והגדולה היא שיש הוצאות בנוסף להוצאות החיים. לפעמים ההכנסות מתעקבות להגיע. להתחיל עם עבודה במקביל או אפילו לחתום בלשכה. אני עשיתי טעות והתחלתי עבודה נוספת בדיליי ואז לא הכירו לי בזה בלשכה וכרגע צריכה להתחיל בחרדה מ-0 את הקונספט הזה. שווה לחסוך את החרדה ולצאת לעצמאות מלאה רק כשהעסק נראה שהוא יכול להתחיל לעמוד בפני עצמו.
2. שיווק – אנשים ידברו אתכם על המון ערוצי שיווק, יש פייסבוק ואינסטגרם לצד לינקדאין ויוטיוב, אפשר לממן בגוגל או אולי עדיף לעבוד על החלק האורגני שלנו. אפשר לשמוע על פינטרסט ודיוור במייל. אולי בכלל לגשת למקומות ולשווק את עצמכם פיסית. בקיצור פשוט זה לא. אז מה עושים?
בוחנים מי העסק שלנו, מי הלקוח האידיאלי (אם יש כמה לקוחות כאלה – לשים לב כי כל אחד כזה צריך את השיווק שמתאים לו) ואז מתאימים את השיווק ללקוח – שמים את עצמנו במקום בו נמצאים הלקוחות שלנו.
3. סביבה תומכת – בתחילת הדרך תמיד יהיו אנשים שיזכירו לכם שהכי טוב להיות שכירים, לא יבינו למה אתם מכניסים את עצמכם להרפתקאה הזו ובעיקר ירצו שתתאפסו ותחזרו להיות כמו כולם. החדשות הרעות הן שבדר"כ מדובר באנשים שהכי אוהבים אתכם. אצלי, זו היתה אמא שלי. לשמחתי, כבר בסדנה הראשונה שהעברתי, אמא היתה הראשונה להתנדב לבוא ולתת יד. אז יצא שאמא ראתה אותי מעבירה אותי סדנאות. בסיום הסדנה הראשונה, לשמחתי אמא שלי שינתה כיוון ואמרה לי שאני טובה בזה ופתאום היא הבינה למה כ"כ חשוב לי העסק הזה. כשפועלים מתוך שליחות, אם האנשים בסביבה שלכם חשובים לכם שווה לערב את אותם אנשים בדיוק במה שמדליק אתכם, בשליחות עצמה. תנו לאהובים שלכם לראות את האש – הרבה יותר קל להתמודד עם דברים כשהסביבה שלכם בצד שלכם ולא נגדכם. ככה אתם לא עסוקים במלחמות שווא.
4. בעלי מקצוע – רו"ח שלי חסך לי לא מעט כסף, הוא זמין לשאלות ומאפשר לי להוריד לחץ בכל שיחה איתו. אני מקפידה לשוחח איתו בכל התלבטות שיש לי והמקפידים מציעים לדבר איתו בכל רבעון. עו"ד נתנו לי המון תובנות לעניין דברים ששווה שיהיו כתובים באתר שלי ובעמוד הפייסבוק שלי לטובת כסת"ח – זה תמיד נכון ותמיד בריא. מעבר לזה, נכון שיהיה לכם חוזה שירותים עם תנאי ביטול שנכונים לכם – עו"ד הוא מעולה לזה.
5. יועצים – וכאן אני קצת יורה לעצמי ברגל. צריך להזהר עם יועצים, האמת הפשוטה היא שאף אחד לא מכיר אתכם ואת העסק שלכם כמוכם. אז איך בוחרים יועץ? אם תשאלו אותי יועץ צריך לדעת לעשות 2 דברים שהראשון והחשוב מביניהם הוא הקשבה אמיתית אליכם לדברים שאתם רוצים, השני הוא היכולת שלו לבנות לכם את הדרך לשם. וזה לא משנה אם מדובר ביועץ כלכלי, שיווקי או אפילו יועץ לדיאטה – כי אם הדברים האלו לא יותאמו כמו כפפה ליעד שאליו אנחנו רוצים להגיע, כנראה שנאכל אותה.
6.למידה – פתיחת עסק חדש שקולה להחלטה שאנחנו רוצים להיות MASTER OF ALL TRADES, מעין מאסטרים של המון מקצועות ותותחים בהרבה כובעים. למה אני אומרת את זה? כי אנחנו צריכים לדעת לנהל לעצמנו את החשבונות, או לפחות לעקוב אחריהם, אנחנו צריכים לדעת לנהל זמן ומשימות, אנחנו צריכים לתעדף את מה שחשוב, למכור, לתת שירות לקוחות, ליזום, לחדש, לשווק גם פיסית וגם דיגיטאלית, אנחנו צריכים לדעת איפה אנחנו ולאן אנחנו רוצים להגיע גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. אנחנו צריכים לדעת לנהל עובדים כשיש צורך. המשמעות היא שאנחנו צריכים להיות פתוחים להתנסויות חדשות וללמידה מתמדת. למי שחושב שאפשר פשוט להעביר את השיווק והמכירות לאדם אחר, אני מציעה לחשוב מחדש מכיוון וכאמור – אף אחד לא מכיר את העסק שלנו כמונו. ואיך נוכל למדוד את ההצלחה של אדם אחר, אם אנחנו לא יודעים לפי איזה קנה מידה למדוד אותו?
7. נחישות והתמדה או מוכנות להכשל- אם כבר החלטנו שאנחנו נכנסים לעסק חדש, הרעיון הוא להבין שמדובר במרתון ולא במירוץ. אנחנו כאן לטווח הארוך, מדובר בפרוייקט שמצריך מאיתנו המון נחישות, התמדה והבנה שיש כאן מסלול שיכלול לצד ההצלחות ואולי אפילו לפני ההצלחות קשיים, חבטות, נפילות ואתגרים לא פשוטים. למעשה ההצלחה שלנו תלויה לחלוטין במוכנות שלנו להכשל. להרשות לעצמנו ליפול בדרך במטרה לקום. החדשות הרעות הן שאלו מלווים עסקים לכל אורך הדרך. החדשות הטובות – זה מחשל אותנו, מתרגלים לזה, לומדים מיומנויות חדשות ובסופו של דבר אין שום דבר שאנחנו לא יכולים לעמוד בו.
8. באישיות שלי, וגם בשירותים שלי יש 2 תכונות שלימדו אותי שאני יכולה הכל – ביטחון עצמי ותקשורת אפקטיבית. לצורך העניין ביטחון עצמי זו תחושת המסוגלות שלנו ותקשורת אפקטיבית זו תקשורת שמביאה תוצאות, כזו שמבוססת על הבנת סיטואציות וניתוח שלהן באופן כזה שיביא לנו תוצאות מיטביות. למה זה חשוב? כי גיליתי שגם בעסק כמו בחיים אסור לי להגיד שאני לא מסוגלת למשהו ואני צריכה לנתח כל סיטואציה שבה מתרחשת תקשורת עם אנשים. בין אם מדובר בנטוורקינג, שיווק, שיחות עם ספקים, לקוחות ואפילו סתם חברים – רצוי שאאמין בעצמי גם ברגעי השפל ואהיה ברורה ורלוונטית תמיד כי זה מייצר לי לקוחות פוטנציאלים.
9. תכנון וגמישות- חשוב לתכנן, זה מסייע לנו לראות תמונה ברורה של המציאות. אבל! אנחנו צריכים לזכור שבחיים הדברים לא תמיד הולכים לפי התכנית, כך שאנחנו צריכים להיות מוכנים לתכנן מחדש, להתגמש ולהתאים את עצמנו בכל רגע נתון. עבורי התובנה הזו היתה לא פשוטה בכלל, עם הולדת העסק שלי למדתי ואני ממשיכה ללמוד להתגמש ולמתוח את הגבולות שלי.
10. יצירתיות – ככל שנהיה יצירתיים יותר, כך יהיה לנו קל יותר למצוא פתרונות לדברים שמאתגרים אותנו לאורך הדרך. ביניהם למשל, פוסטים לעמוד העסקי בכל מיני רשתות. החדשות הטובות הן שעל יצירתיות לגמרי אפשר לעבוד וגם זה בין השירותים שאני נותנת אם באמת מעניין אותך לשפר אותה. חשוב לציין שאני מתייחסת ליצירתיות אפקטיבית בלבד, אני לא אלמד אנשים לכתוב שיר או סיפור מכיוון והעסק שלי מוכוון לעשייה פרודוקטיבית. מאמינה שגם יצירתיות יכולה להיות פרודוקטיבית כשיודעים איך לשאוב ולכוון אותה ומלמדת איך אנשים לעשות את זה.
ועד הפוסט הבא,
אוהבת אותך על ההתמדה בקריאה עד סוף הפוסט,
תמיד שמחה לתגובות ודעות – אז תפתיעו אותי שם 🙂












