כבר מזמן לא ביקרנו בגן המדע של מכון ויצמן, אז ניצלנו שבת שמשית של תחילת ינואר לפעילויות וחוויות מדעיות בסימן תופעות טבע וטו בשבט. את המוצגים הקבועים של הגן אנחנו מכירים מסיור מודרך שעשינו בעבר, אבל בכל פעם שמגיעים, הבנות אוהבות להסתובב ביניהם ולהתנסות בהם שוב ושוב. קיבלנו בכניסה דף עם פעילויות הגן והשעות של הסיורים, ההדגמות והסדנאות וכתב חידה נושא פרסים בנושא עצים, "חפש את העץ". את כתב החידה פתרנו בין הפעילויות. הסתובבנו בין העצים שבגן, נעזרנו ברמזים וגילינו מי העץ שמתחבא בחידה ומה צבע פרחיו. הבנות בחרו מבין הפרסים את הפוסטר של הדינוזאורים.
![]()
דינוזאורים
זו לא פעם ראשונה שאנחנו רואים דינוזאורים מקרוב בגודל אמיתי (כמעט כולם) (הפעם הראשונה היתה בתערוכת הדינוזאורים במוזיאון הטבע בלונדון), אבל זו היתה הפעם הראשונה שלמדנו ממש בקלות איך להבדיל בין דינוזאור צמחוני ובין דינוזאור טורף. מה הסימנים ? סוג השיניים, בטן קטנה או גדולה, האם יש לדינוזאור מנגנון הגנה (שריון, זנב, קוצים, קשקשים, קרניים), מיקום העיניים וסוג הרגליים. לדינוזאור הצמחוני יש שיניים קטנות ועגולות, בטן גדולה (לעיכול הארוך של הצמחים), יש להם מנגנון הגנה שיכול להבריח את הטורפים, שמתקרבים אליהם, העיניים בצדדים (כדי שיוכלו לזהות ממרחק את הטורפים, שרוצים להתקיף אותם) והרגליים לא ממש חזקות ומפותחות. למדנו גם שהציפורים, שאנחנו מכירים היום, הם בעצם צאצאים של דינוזאורים, שהיו בעלי מקור ונוצות ואפילו ראינו דינוזאור עם כרבולת של תרנגול.
תלוי באויר – הדגמות מדעיות
באודיטוריום קיבלנו הסברים וראינו ניסויים שקשורים למזג האוויר : איך נוצרים עננים, מהי אטמוספירה, דרכים להעברת אנרגיה,
מדוע נושבת הרוח ואיך נוצרים ברקים.
אקו-ספירה
האקו-ספירה נמצאת במבנה של כיפה / חצי כדור המזכירה כדורגל, בגלל צורות המחומשים והמשושים שבה. באקו-ספירה יצרו סביבה מלאכותית, שבה טמפרטורה קבועה של 25 מעלות סלציוס וטפטפות ששומרות על לחות של 70% כל השנה (תוך כדי הסבר נפתחו פתאום הטפטפות והרגשנו איך שומרים על הלחות במקום).
באקו-ספירה למדנו על צמחים ועל בעלי חיים, שגדלים בסביבה המיוחדת שבה. הכרנו את המימוזה הביישנית, שסוגרת את עליה כשנוגעים בה. התפעלנו מהבצל ההריוני : באותו עציץ גדלים האמא (הבצל) ובתוכה תינוק (נראה ממש כמו אישה בהריון, אבל אפשר לראות את העובר) ולצידה תינוק שכבר התנתק מהבטן ההריונית של האמא. למדנו איך אפשר להכניס אצטרובל לתוך כלי עם פתח צר, למה הצמחים ירוקים ומה ההבדל בין המזון של צמחים רגילים ובין המזון של הצמחים הטורפים.
הקטנה החזיקה את "מקלון הגשם" בעל חיים שנראה כמו מקל ומכאן שמו, למדנו על סממית מנומרת והילדים זכו ל"נשיקה" מדגי הקְרוֹי.
סדנת תפוצת צמחים
למדנו על שיטות שונות, שהצמחים מפיצים את עצמם. המעניין והמיוחד ביניהם – שיטת ההפצה של אגוז הקוקוס : הקוקוס הקל והחלול נישא בקלות על פני המים ועובר מאי לאי. כך נוספים עצי קוקוס לאיים שלא היו שם קוקוסים.
הבנות הכינו דגם של הליקופטר, שדומה לצמח "מכנף נאה" ועכשיו נשאר לראות איך הוא עף ממקום גבוה. ואחרון חביב – איך אפשר טו בשבט בלי זרעים ונטיעות ? הבנות הכינו "פצצת זרעים", כיס שבתוכו זרעים, שמדמה את הפצת הזרעים של העצים. עכשיו נשאר לנו רק להכניס לאדמה, להשקות ולחכות שיגדל.
לא הספקנו להכנס למעבדה לראות את עלי הצמחים וללמוד כיצד המדע העתיק והמודרני משתמשים בצמחים פשוטים כדי לטפל בבעיות מורכבות. השארנו עוד חידות לא פתורות לביקור הבא : "משימת הצפנות" ו"ללכת בעקבות העבר".
איפה, מתי, כמה ?
גן המדע על שם קלור, מכון דוידסון לחינוך מדעי, מכון ויצמן למדע, רחובות, טל': 08-9344528
תופעת טבע – הפעילות מתקיימת בשבתות חודש ינואר 2014 בגן המדע בשעות 17:00-9:00
תערוכת הדינוזאורים מציגה עד 18.1.14
מחירים : מבוגרים וילדים בגילאי 5-18 – 55 ש"ח, כרטיס משפחתי (זוג הורים וילדיהם עד גיל 18) – 220 ש"ח, סטודנט/נכה – 20 ש"ח, אזרח ותיק – 27.5 ש"ח, ילדים מתחת לגיל 5 / חיילים בשרות חובה /בני/בנות שירות לאומי – ללא תשלום















