עד לפני עשור או שניים התופעה לא הוכרה ואף הוכחשה, כשאחת הסיבות נעוצה במגוון הרחב של תסמיניה, העשויים לתת ביטוי בדרכים שונות ומגוונות. כיום, על אף שהנושא עדיין במחקר, ההבנה וההכרה חלחלו בקרב אנשי המקצוע השונים, כשבכללם מערכת החינוך, אשר עושה כל שביכולתה להטמיע את הנושא בקרב המורים על מנת שיוכלו לאתר תלמידים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז, ולהתאים להם סביבה לימודית המותאמת לצרכיהם הייחודיים. משרד החינוך מעודד מורים לרכוש ידע בתחום באמצעות מכלול רחב של קורסים לגמול בכל הקשור לאבחון וכלי טיפול דידקטיים ורגשיים במגוון הרחב של תסמיני הפרעת הקשב.
הדילמה שבמתן הריטלין
אחד האמצעים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא הטיפול התרופתי כגון ריטלין לשם שיפור רמת הריכוז של הלוקים בהפרעה, אך מנגד ישנם לא מעט אנשי מקצוע המתנגדים נחרצות למתן הטיפול התרופתי. הטענה העיקרית אינה הנזק הבריאותי לטווח הקצר או הארוך של הריטלין. התרופה נבחנה ממושכות במהלך השנים, ונמצא כי היא בטוחה לשימוש למעט תופעות לוואי העשויות להתפרץ אצל חלק מן המטופלים כמו טיקים או תנועות גוף לא רצוניות, ירידה בתיאבון ושינויים במצב הרגשי בעת טווח ההשפעה של הכדור או לאחריו, ואולם, מרבית התסמינים הינם זמניים בלבד, והטיפול התרופתי מוענק באופן מבוקר, תוך מעקב ערני וקפדני על השפעת הטיפול מצד הגורמים הרפואיים. הטענה המרכזית של מתנגדי הטיפול התרופתי היא, למעשה, כי הריטלין מקנה ריכוז בעת נטילת הכדור בלבד, והוא אינו בונה ריכוז עתידי.
דרכי הטיפול בהפרעות קשב וריכוז
משרד החינוך מעניק סביבה תומכת לאותם התלמידים בעלי הפרעות הקשב והריכוז באמצעות הוראה מתקנת והתאמות במבחנים. מטרות ההוראה המתקנת הן צמצום הפערים הלימודיים של התלמידים והקניית אסטרטגיות למידה יעילות יותר, המותאמות לצרכיהם באופן אינדיבידואלי, על מנת שיוכלו להשתמש בהן בהמשך דרכם בהיבט האקדמי. קיימות גם חלופות טיפוליות או מקבילות לטיפול התרופתי כמו טיפול פסיכולוגי, טיפול בתרפיה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול באמצעות הנוירו פידבק וכדומה. קיימות שיטות תרפיות רבות לטיפול בהפרעות הקשב כמו טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול באומנות, מוזיקה, ריפוי בעיסוק וכדומה. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי מתבצע באמצעות מאמן אישי שהוסמך לתחום, אשר מסייע למטופל במיגור דפוסי חשיבה שליליים והחדרת דפוסי חשיבה נכונים ובריאים. כמו כן, נרכשות מיומנויות להתמודדות יעילה עם תסמיניה של הפרעת הקשב, עד למימוש הפוטנציאל הגלום במטופל באופן מוחלט.












