שאנל
אחרי שקארל לגרפלד יצר לתצוגות שלו תפאורה של טרמינל תעופה, קזינו וסופרמרקט עתיר מוצרים, הפעם הוא שם דגש על נושאים אקולוגיים של חזרה לטבע וחיבור לאדמה. לשם כך נבנה בגראנד פאלה מבנה עץ ומסביבו גן זן בסגנון יפני עם "רצפת" דשא ירוק וקורות עץ לבנים, לצד עצים גבוהים וקירות תכלת המדמים שמים. "גננים" דוגמנים צעדו ברקע עם מכנסי טלאים ובסיום התצוגה, התייצבו כל הדוגמניות בתוך חלונות העץ של המבנה, שנפתחו כלפי חוץ ועמדו שם דומם כמו ברביז בבית בובות. התמה המרכזית בתצוגה של שאנל הייתה כאמור סביב הנושא האקולוגי ושבבי עץ אמיתיים (שלא נראו מרחוק ככאלה) שולבו בחליפות בסגנון שאנל קלאסי שנצפו בתצוגה.
קנדל ג'נר המוזה של לאגרפלד עם "קרואסון שאנל" על הראש. כך הגדיר מעצב השיער סם מקנייט את התסרוקת המעט משונה שיצר לדוגמניות, שנראתה יותר כמו בריוש שתפח יתר על המידה מאשר קרואסון. גם האיפור של אומנית המייק אפ פט מקגראת' היה דרמטי מתמיד, עם קווי אייליינר שחורים ומוגזמים במיוחד. הנעליים – מהאקססוריז החשובים ביותר בקולקציות של שאנל, היו הפעם עם עקב רוקי גבוה משעם וחזית מעוגלת, בסגנון האהוב במיוחד והמזוהה עם הנסיכה קייט מידלטון
שמלת הכלה המסורתית בסיום התצוגה של שאנל, נתפרה בהתאם לתמה האקולוגית והחיבור לטבע שעמדו במרכז הקולקציה. השמלה עשויה כותנה פראית אורגנית ובין אבני הקריסטל הנוצצים, שולבו שבבי עץ שרק מקרוב ניתן היה לזהותם. הכלה כמו כל הדוגמניות האחרות, עונדת חגורת פאוץ' קטנה כדי להסתיר טלפון סלולרי, שמא תרצה להתקשר למאהבה האחרון רגע לפני החופה…
חליפות שאנל קלאסיות מקבלות טוויסט חדש בכל עונה. הפעם החצאית התארכה לאורך אמצע השוק ובחלק מבדי הטוויד המוכרים, שולבו כאמור שבבי עץ. הדגש הושם על משחקי נפחים באזור פלג הגוף העליון: החזה, השרוולים והכתפיים ורוב הדוגמניות ענדו כאמור חגורות עם פאוץ' קטן, שמספיק לסלולארי בלבד או לכרטיס אשראי, כי מה עוד בעצם בחורה צריכה?!
צמד האחיות הלוהט בלה וג'יגי' חדיד יחד על מסלול התצוגה של שאנל ולראשונה לשתיהן, בשבוע תצוגות הקוטור. ג'יג'י צעדה גם על המסלול של ורסצ'ה כבר ביום התצוגות הראשון, בחליפת מכנסיים הורסת (למטה בהמשך)
סיכום
דקה לפני תחילת הסבב העולמי של שבועות האופנה לקולקציית הפרט א-פורטה, הסתיים שבוע אופנת הקוטור בפריז לעונת אביב/קיץ 2016 –אוסף בגדים סופר יקרים ושמלות חלומיות במחירי עתק, שנתפרות לפי הזמנה עבור קומץ לקוחות עשירות וכוכבות על שיכולות להרשות אותן לעצמן. עולם הקוטור הוא סוג של בועה שמעטים זוכים לראותה מבפנים ובכל עונה עולה מחדש מידת הרלוונטיות של העולם הזה, למציאות של ימינו. האם צריכה אופנת הקוטור להמשיך ולנפק פנטזיות וליצור אופנה אקסטרווגנדית, מופרזת וגדולה מהחיים המיועדת אומנם למתי מעט, אך בסופו של דבר מחלחלת ומשפיעה גם על אופנת ההמונים? או שמא עליה לערוך התאמות ולהתחבר למציאות של ימינו, הלוקחת בחשבון ערכים נוספים כמו נוחות, מינימליזם, מחזור ושמירה על איכות הסביבה?
אלי סאאב
האם יש עוד מקום בימינו לשמלות כאלה? – אלי סאבב קוטור – אביב/קיץ 2016 שמלת הכלה של סאאב בהשפעה הודית, עשירה ברקמות וחרוזים ויכולה לעמוד במקום הערך "קוטור" במילון
העובדה שבעונות האחרונות יש נטייה גם באופנת הקוטור לבגדים פחות מורכבים, כולל שילובים של אלמנטים פופולאריים מאופנת הרחוב – והדוגמה המובהקת ביותר הן סניקרס הקוטור, שעלו בעונות הקודמות לראשונה על מסלולי ההיי פאשן בצירוף לבגדי מעצבים והעונה אלה הם חגורות הפאוץ' אצל שאנל, שנועדו לנשיאת הטלפון הסלולארי – מוכיחה שעולם הקוטור האליטיסטי והנוקשה, כבר הפנים שעליו לעבור התאמות למציאות העכשווית. מה גם שלקוחות הקוטור נעשים צעירים משנה לשנה, עם מתעשרים צעירים שמגיעים מרוסיה, אסיה והמזרח התיכון (לא מישראל… טוב, אולי חוץ מניקול ריידמן).
על מידת הפופולאריות של בגדי הקוטור, יכולה להעיד גם העובדה שכוכבות הוליוודיות צעירות כמו ג'ניפר לורנס, אמה ווטסון ואמה סטון ומנגד כוכבות על בוגרות יותר כמו קייט בלאנשט וג'וליאן מור, לובשות על השטיחים האדומים של השנים האחרונות בעיקר בגדי קוטור של מותגי על וחלק משמלות הקוטור שנראו בשבוע שעבר בפריז, נבחרו בו במקום ע"י הסטייליסטים של הכוכבות, לטקס האוסקר הקרוב שיתקיים בסוף פברואר.
ארמני פריווה
הסטייליסטים של הכוכבות כבר בחרו את השמלות שלהן לטקס האוסקר מתוך קולקציות הקוטור. בתמונה לעיל הקולקציה של ארמני פריווה, שהייתה מלאה קפלי בד וסלסולים, שהם אחד הטרנדים הבולטים של עונת הקיץ וכולה בצבעי לבנדר חלומיים. קייט בלאנשט כבר מדדה על בטוח, תישמעו לי…
*
אבל בשבוע האחרון, בלט הניסיון של מעצבי הקוטור להתחבר למציאות גם באופן נוסף: אירועי הטרור בבירת צרפת בסוף חודש נובמבר, השאירו חותם שחלחל גם אצל חלק מותגי הקוטור.
סקיפרלי
המנהל הקריאטיבי של סקיפרלי – ברטראנד גאיון, שהציג קולקציה צבעונית עם חליפות חצאית וג'קטים קטנים, מקושטים באפליקציות של קומקומי תה וכפיות כסף, שמלות ארוכות עם הדפסים של צלחות פורצלן ודוגמאות של ירקות שורש או לובסטר אדום על טופים ללא שרוולים, הצהיר עוד בטרם הוצגה הקולקציה: "שהיום ליהנות מארוחה טובה עם חברים, יכול באופן מוזר להפוך לאקט המעיד על חוסן נפשי" כשהוא מכוון לפריזאיים האמיצים, שערב אחרי מתקפת הטרור כבר ישבו בבתי הקפה והמסעדות שבעיר, כאקט של התרסה והצהרה שהחיים נמשכים.
דובדבנים, לובסטר שלוק וירקות שורש… בתצוגה של סקיפרלי
ועוד מסקיפרלי – הדוגמניות ענדו על הדש סיכות עם קישוט של תפ"א, סרטנים ואפונה – בר סלטים שלם ואלזה סקיפרלי מייסדת המותג לא הייתה יכולה להיות יותר גאה…
ג'ימבטיסה וואלי
אצל ג'ימבטיסה וואלי הייתה התצוגה "פואמה לירית" – כך הוא כינה זאת – לעיר פריז ולגנים של העיר ודוגמאות פרחים עדינים ויפייפיים, היו רקומים על השמלות החלומיות שלו ושולבו באופן מופשט יותר גם בגזרות.
וריהאנה כבר לבשה בעבר שמלה מאוד דומה לזו של ג'ימבטיסטה וואלי
ורסצ'ה
ודונטלה ורסצ'ה חגגה את: "הכוח להתגבר על מכשולים". דונטלה, שהנשים שלה מקרינות תמיד כוח ועוצמה, לצד סקסיות כוחנית ואגרסיבית כמעט, התכוונה בהצהרת הכוונות הנ"ל גם לכוח פיזי לא רק נפשי והתוצאה – בגדים חושפניים וסופר סקסיים אך בסגנון אתלטי, שמיישר קו גם עם מגמת האתלז'ר (הזליגה של בגדי ספורט ופנאי, כלבוש שמתאים לכל פעילות ולכל שעות היממה) וגם כהצהרת כוונות וסוג של מסר, שהכוח צריך להראות.
אין יותר סקסי מורסצ'ה – בקולקציות של דונטלה ורסצ'ה יש תמיד גם משהו כוחני במכוון וגם הדוגמניות שלה הן תמיד ידועניות שהכי נוטפות סקס אפיל. מימין: נטשה פולי, אירנה שייק, בהאטי פרינסלו ורוזי הנטינגטון – וויטלי
ג'יגי' חדיד בחליפת מכנסיים סקסית ומרובת פתחים וקשירות, בתצוגה של ורסצ'ה
אז הרי לכם הקישורים הרלוונטיים הקטנים של מותגי הקוטור, גם למציאות היום יומית של העולם החיצוני ועכשיו התמונות. אין פעם שאני לא מציינת, שקוטור זה קודם כל עושר הבדים והפרטים הקטנים שנעשים בעבודת יד סיזיפית שלוקחת שבועות. אין תחליף לראייה מקרוב של הדיטיילים המדהימים, הרקמות, שיבוצי האבנים וכל מה שקוטור במיטבו מייצג.
דיור
פריס רחשה שמועות וריכולים על פיטורי מעצבים, חילופי מעצבים ומשחק הכיסאות הבלתי נגמר בקרב מעצבי העל. בראש ובראשונה כמובן בית דיור, שם טרם נקבע המעצב שייכנס לנעליים הגדולות שהשאיר אחריו המנהל הקריאטיבי הפורש רף סימונס. שמות אין סוף נשמעים כמחליפים פוטנציאליים – שרה ברטון (לאלכסנדר מקווין) היא השם הלוהט ביותר נכון לרגע זה, אבל שמות של מעצבים נוספים נזרקים עדיין לחלל האוויר כמו ריקרדו טישי (לז'יוונשי), ג'וזף אלטזורה (לאלטזורה) ואחרים.
בכל מקרה, התצוגה של דיור שנערכה כרגיל בחלל מוזיאון רודן – בדר"כ אחת התצוגות הנחשבות ובעלות הפרופיל הגבוה ביותר גם בשבוע הקוטור – הייתה הפעם שקטה מהרגיל וניכר היה כי עיתונאי האופנה מגלים בה עניין קטן יחסית, ביודעם שצמד המעצבים השווייצרי לוסי מאייר וסרג' ראפיו, פועלים רק באופן זמני. למרות המצב הבלתי אפשרי בנסיבות האמורות, השניים בניגוד לפרסומים אחרים עשו עבודה לא לגמרי רעה. פריטים רבים ניסו לשמר את השילוב שסימונס הצליח לשכלל בצורה מופלאה, בין המסורת העיצובית של בית דיור – ג'קט הבר למשל ובין הקו המודרני והנועז שהיה חתימת ידו של סימונס. השניים יצרו קולקציה שניתן לכנותה "קז'ואל קוטור", אולם בהעדר חזון כולל וכנראה גם משאב הזמן, נעדרה את הברק הגאוני של הקולקציות של סימונס.
מתוך קולקציית הקוטור של דיור אביב /קיץ 2016 – בדיור החזירו כאקססורי הבולט של העונה את צמיד הקרסול לרגל
לוסי מאייר וסרג' ראפיו, מנהלי הסטודיו לעיצוב של דיור, הופקדו על מלאכת העיצוב של קולקציית קוטור אביב/קיץ 2016, כמו גם על עיצוב קולקציית הפרט א-פורטה של המותג, שתוצג בפריז בחודש הבא (תחילת מרץ). בסיום התצוגה הם יצאו לקהל כמקובל כדי ליהנות מרגעי התהילה, שעומדים כנראה להיות מאוד קצרים עבורם…
ויקטור & רולף
זוג המעצבים ההולנדים ויקטור ורולף יצרו קולקציה אומנותית בת 23 פריטים מיוחדים במינם, שהתבססה כולה על בד לבן, בהשראת סגנון הקוביזם באומנות והיצירות של פבלו פיקאסו בפרט. חלקי פנים וגפיים שחוברו להם יחדיו בתלת מימד, ביחד עם קפלי בד וחלקי בגד כמו לא קשורים ביניהם, הרכיבו את השמלות של הקולקציה המדהימה ויצרו ביחד עם הנעליים הגבוהות השחורות, סוג של אסתטיקה חדשה שספק אם תתחבב על לקוחות הקוטור המובהקים, אך כזו שללא ספק מעודדת חשיבה על אופנה, אומנות ועל הקשר ביניהן.
מייזון מרג'יאלה
ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה עוסק בקולקציה שלו בפירוק והרכבה – קונסטרוקציות של גזרות וחומרים שחוברו להם יחדיו באופן כמו אקראי ולעיתים סוריאליסטי, ביחד עם איפור אוונגרדי ומגפיים לוהטים עם ציורי פופ ארט. עושר מבלבל של בדים, מרקמים, צבעים וצורות, שרק גליאנו בכשרונו, יכול לצקת לתוכו היגיון אופנתי
ולנטינו
לבכות מהיופי של השמלות שמעצב הצמד פייר פאולו פיציאולי ומריה גרציה ציאורי לולנטינו, שיש להם חתימת יד מובהקת, שכבר מזוהה עם השמלות הרומנטיות בהשראה תקופתית שהם מעצבים למותג. הפעם הם הזכירו כהשפעות על הקולקציה שמות של רקדניות מפורסמות מתחילת המאה ה-20 כמו איזידורה דנקן ולואי פולר, כמו גם את מעצב האופנה הספרדי מאותה תקופה, מארינו פורטוני ושמלות הקטיפה שלו. ובאמת עושר בדי הקטיפה המלכותיים בצבעי אדום, בורדו, ירוק וזהב לצד גווני ניוד ואדמה ובשילוב של בדי שיפון שקופים, טולים וברוקאד, משובצים ברקמות ואבנים נוצצות, יצרו קולקציה רומנטית ומעלפת ביופייה. התכשיטים המדהימים – כתרים, נזרים בדוגמת נחשים וענקי זהב אף הם בהשראה תקופתית ביזנטית יהפכו ללהיט ודאי, כמו גם סנדלי הזהב השטוחים והפשוטים לכאורה, שיצרו את האיזון המושלם ביחד עם השמלות החלומיות
האורחות הידועניות, עיתונאיות האופנה והפאשיוניסטות המוכרות – איך הן התלבשו:
האורחות המוכרות: מימין השחקנית קייט בוסוורת', הפאשיוניסטות אוליביה פלרמו ודפני גינס וקרלה ברוני-סרקוזי בחברת רשידה דאטי, שהייתה שרת המשפטים בזמן שסרקוזי בעלה של ברוני היה נשיא צרפת
מירוסלבה דומה
הדוגמנית הבריטית הוותיקה ארין אוקונור
אוליאנה סירגיינקו
*
צילומים: Gettyimages
מתוך הבלוג של אלישבע כספי




















