ביום שישי האחרון (14\11\28) הלכה לעולמה חוקרת החינוך וכלת פרס ישראל בתחום פנינה קליין.
קליין, הייתה אחת החוקרות הבולטות בעולם בחקר החינוך לגיל הרך.
כמוכן, היא פיתחה מודלים מבוססי מחקר לטיפוח והעשרה חינוכית, אשר התמקדו ביחסי גומלין בין פעוט ומבוגר.
מחקריה של פרופ' קליין שעסקו בנושא התערבות מוקדמת בחינוך הניבו תרומה חשובה בתחום בארץ ובעולם, ואף הקנו לה מעמד בינלאומי בקרב החוקרים המובילים ברחבי תבל.
ביוגרפיה אישית
קליין נולדה בעיר טרנוב שבפולין ב-20 בנובמבר 1945, עם תום מלחמת העולם השנייה.
הוריה, דב ורחל שטיבל, היו ניצולי שואה .
בשנת 1949 בהיותה בת שלוש עלתה המשפחה לארץ-ישראל באוניית המעפילים "נגבה".
המשפחה מתגוררת בעיר העברית הראשונה תל-אביב.
קליין התגוררה בגבעת שמואל .
היא הייתה נשואה לגנטיקאי אברהם קליין ,ולבני-הזוג יש שלושה ילדים.
בת -69 הייתה קליין במותה.
קריירה מקצועית
בגיל 16 סיימה קליין את לימודי התיכון בהצטיינות, וכן היא התקבלה ללימודי פסיכולוגיה וביולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.
במהלך לימודיה לתואר השני עבדה קליין בשירות הפסיכולוגי החינוכי בשכונת התקווה שבתל-אביב .
במסגרת עבודתה נחשפה קליין לקשיים שחווים ילדים בסיכון (דבר אשר היווה את הרקע למחקריה פורצי-הדרך בתחום זה).
בשנת 1974 סיימה קליין דוקטורט באוניברסיטת רוצ'סטר שבניו-יורק .
המחקר שלה עסק בקשר של תת-תזונה בקרב ילדים לאופן למידתם ושילובם בחברה.
קליין הצליחה להוכיח שגם בילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז,וקשיי שפה יש פוטנציאל רב אשר לא ממוצה ע"י בעלי המקצוע.
בשנת 1978 חזרה קליין לישראל והחלה ללמד ולחקור באוניברסיטת בר-אילן.
קליין עמדה בראש המכון להתפתחות הילד באוניברסיטה , וכן, היא עמדה בראש מרכז בייקר לחקר התפתחות הילד.
בשנת 2008 זכתה קליין להדליק משואה בהר-הרצל אשר הוקדשה לחקר ילדים.
קליין הייתה חברה בועדת טרכטנברג אשר הוקמה בעקבות המחאה החברתית ב-2011 .
באותה שנה זכתה קליין בפרס-ישראל על עבודתה בחקר החינוך.
מחקריה של קליין
מחקריה של פרופ' קליין זכו בהכרה ובמענקי מחקר בארץ ובעולם.
קליין פתחה את שיטת MISC אשר תתווך בין הכישרון של הילד לבין הבעיה ממנה הוא סובל.
לפי שיטה זו נקבעת לילדים תוכנית לימודים היא אישית ונבנית במיוחד על פי צרכיו של כל ילד.
היא נקבעת בין השאר בהתאם לממצאי ניתוח שנעשה על צילום וידאו של אינטראקציות בין הילד להורה המטפל בו, כמותן ואיכותן (מעין תהליך של הערכה דיאדית).
במחקריה נמצא כי שיפור יכולת התיווך של ההורה לילדו מגביר את ביצועיו הקוגניטיביים, החברתיים והרגשיים של הילד.
ההדרכה להורה ניתנת באווירה מקבלת ומכילה, מתמקדת במרכיבים החיוביים שנצפו באינטראקציות, ומדגישה מרכיבים בלתי-מילוליים שבבסיס ההתקשרות.
על פועלה המחקרי והיישומי העניקה לה מועצת ארגוני הנשים בישראל את פרס האישה המצטיינת בחינוך לשנת 1989.
בשנת 2005 בחרה האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בפרופ' קליין לעמוד בראש ועדה אקדמית שגיבשה את הבסיס המדעי-מחקרי לגישות ולתכניות חינוכיות בגיל הרך.
במסגרת פעילותה האקדמית הענפה פרסמה קליין ספרים רבים, תכניות מחקר ומאות מאמרים בכתבי עת מקצועיים ורפואיים.
כמו כן, הדריכה קליין כ-200 תלמידי מחקר לתארים מתקדמים.
רבים מתלמידיה ממלאים כיום תפקידים מרכזיים בתחומי החינוך בארץ.
הלוואי שיימצאו אנשים שימשיכו את דרכה המבורכת של פנינה קליין.











