יאיר לפיד החליט בחג הפסח להשתמש בדמותו של משה רבנו כמנהיג אשר עשה מעשים יוצאי דופן,שלא תמיד היו מקובלים על קבל עם ועדה, בדומה לתפקידו הנוכחי באוצר .
השימוש במודל המנהיגות הבלתי מעורערת של משה , העמיד בפניי שאלה חוזרת ונשנית מדוע משה החזק, יוצא הדופן, המנהיג הבלתי מעורער לא מופיע ולו פעם אחת בהגדת הפסח.
מה יש בו במשה שכותבי ההגדה מבקשים להסתיר ?
ובכן שלושה הסברים מניחים את הדעת מצאתי במחקר הקטן :
הראשון- והוא גם הנפוץ ביותר בין כתבי חז"ל,מסביר שהשמטת שמו של משה נובעת מן הרצון לייחס את מעשי הניסים אך ורק לאלוהים. כלומר מיקוד כל תשומת הלב בקדוש ברוך הוא וזאת באמצעות הדגשת העניין"לא על ידי מלאך,לא על ידי שרף ולא על ידי שליח "
ההסבר השני-נעוץ בהסבר כי השמטת שמו של משה משרתת מגמה פולמוסית אנטי שומרונית . במהלך כתיבת ההגדה היה מאבק בין היהדות הרבנית לבין השומרנים,מאבק ששיאו היה בבניית בית מקדש אלטרנטיבי בהר גריזים בשכם לעדה השומרונית .
על פי התפיסה השומרונית יש מקום נכבד מאוד למשה רבנו .בעיצוב המחודש של סיפור יציאת מצרים בהגדת הפסח ישנו ניסיון להתמודד עם פולחן האישיות שנערך סביב דמותו של משה שהגיע לכדי דרגת אלוהות .
ההסבר השלישי- קשור בנצרות . בתקופת כתיבת ההגדה על ידי חז"ל פעלו תלמידיו של ישו הנוצרי שהיה אז יהודי והציאו גירסא משלהם של ההגדה ,בה ישו היה נביא בדורנו וממשיכו של משה רבנו- חז"ל כנראה כדי לבלום את הפופולריות של ישו ונטיות משחיות שהתעוררו ,בחרו לספר את סיפור יציאת מצרים בהגדה ללא אזכור משה.
ולעיניינו של שר האוצר לפיד – הזהר לך מהשוואות , שלא יקרה לך מקרה משה , כלומר מנהיג דגול ,פופלרי אשר נמחק מהכתוב הפורמלי מסיבות כאלו ואחרות .











