מועדון לקוחות

בחורה עם מחשב נייד

מה השיקולים הפסיכולוגיים מאחורי מועדוני לקוחות?

 

מועדוני לקוחות זוכים להצלחה בכל רחבי העולם. הם נפוצים בתחומים רבים וניתן לראות אותם בין היתר בענפי הקמעונאות, הבגדים, המזון, התרופות, הקוסמטיקה ועוד. יחד עם זאת, מעניין לעמוד על ההבדלים בין מועדונים מן הסוג הזה לבין קבוצות חברתיות אחרות. מסקרן לא פחות לבדוק את השיקולים הפסיכולוגיים מאחורי הצטרפות למועדון ולזהות את התכונות של החברים בו.

כל מי שחבר במועדוני לקוחות מכיר את התחושה המלווה את התהליך. המועדון מפיג חרדות ויכול למנוע תחושה של בדידות. המועדונים השונים מציעים פתרון אידיאלי עבור החברים. הם יוצרים קשר של מחויבות הדדית ומתגמלים את הלקוח על הנאמנות שלו. הלקוח החבר במועדון מרגיש שונה לחלוטין כאשר הוא מבצע את הרכישה בסניפים המוכרים. הוא אינו חווה את אותה תחושת בדידות, אך מצד שני הוא ממשיך לשמור על הייחודיות שלו. אלו היתרונות של המועדונים בהשוואה להנחות ולמבצעים רגילים.

האם שווה להצטרף למועדון?

השאלה איתה מתמודדים רוב הלקוחות היא האם שווה להם להצטרף למועדון. לא כולם מביאים בחשבון את המשמעות הפסיכולוגית ורק מעט מצליחים לזהות את השיקולים השונים.

מי שעדיין מתלבט לגבי הצטרפות למועדון לקוחות יכול לדוגמא להיעזר בנקודות הבאות:

א. סוג המועדון – השיקולים הפסיכולוגיים משתנים בין מועדוני לקוחות. יש מועדונים המקנים לחבר את ההרגשה האישית, האינדיבידואלית והמיוחדת, לעומת מועדונים שאינם מצליחים להשיג רמה זהה של הזדהות.

ב. אופי ההטבות – החיבור בין המועדון לבין הלקוחות תלוי במידה רבה באופי ההטבות. ההטבות צריכות להתאים למאפייני הלקוח ולתחומי העניין שלו. רק כך ניתן להפעיל מועדון לקוחות עם ערך מוסף ולמנוע נטישת לקוחות.

ג. תמיכה חברתית – שיקולים פסיכולוגיים נשענים במידה רבה על תמיכה חברתית. אף אחד לא רוצה להרגיש חלק מההמון, לכן התמיכה חייבת להיות חלק אינטגרלי מהצטרפות למועדון ושמירה על הזדהות עם ערכי החברה המסחרית.

לסיכום, מחקרים מצביעים באופן ברור על המשמעות של קבוצות. השתייכות מן הסוג הזה משמעותה הזדהות עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים.
מעבר לכך, תחושת השתייכות מעניקה ביטחון ומשפיעה לטובה על הדימוי העצמי.