מוטוריקה עדינה ? כן משחק ילדים! חלק 3 – קואורדינציה

בחורה עם מחשב נייד

ילדכם אוחז את העיפרון באופן מסורבל? הילדה מתקשה לגזור? הגננת מספרת שילדכם נמנע מיצירה ושיש קושי במוטוריקה העדינה? התורים לאבחון בריפוי בעיסוק בקופת החולים משתרעים לאין סוף?? יש מה לעשות !

בפוסטים הקודם למדנו ממה מוטוריקה עדינה מורכבת ושיתפתי ברעיונות לפיתוח הפרדת תנועת האצבעות וויסות רמת טונוס השרירים . בפוסט הנוכחי נכיר מושגים נוספים כגון קואורדינציה, יד דומיננטית ועוד, וחשוב מכך – אשתף אתכם בשלל פעילויות מהנות המתאימות לפעילות משפחתית לפיתוח המיומנויות המהוות חלק מהמוטוריקה העדינה.

קרמיט והפנתר הורוד

קואורדינציה – מה זה בכלל אומר?!

קואורדינציה של היד היא היכולת של היד לבצע פעולה מתואמת של תנועת הכתף, הזרוע, שורש כף היד והאצבעות בהתאם למשימה.

במידה וילדכם מסורבל ומתקשה להתאים את התנועות למשימה, הוא עשוי להתעייף מהר ולגלות חוסר חשק להתנסויות חדשות. קרוב לוודאי שהוא יאמר לכם שהפעילות "משעממת".

דוגמאות לסרבול:

  • ילד/ה התופס/ת כדור בצמוד לגוף ("מחבק/ת" את הכדור) במקום עם כפות הידיים.
  • ילד/ה האוחז/ת מספריים ועפרון באחיזות לא סטנדרטיות שעשויות להשפיע על רצף, קצב ואיכות העבודה.

פעילות לפיתוח קואורדינציה של היד:

  • משחקי כדור – תפיסה ומסירה.
  • משחק "גו גו" – כדור המושחל על שני חוטים המסתיימים בידיות. שני ילדים אוחזים את החבל בשני קצותיו בידיות. כל ילד בתורו פותח או סוגר את ידיו בכדי שהכדור יתקרב אליו או יתרחק לכוון חברו.
  • הליכת מריצה.
  • פעילות עם מערוך: רידוד בצק או פלסטלינה.
  • חיתוך ירקות ופירות בעזרת סכין (יש להתאים את הפעילות לגיל ויכולת הילד. ניתן להשתמש בסכין פלסטיק).
  • נדנוד עצמי על נדנדה.
  • משיכת חבל.

יד דומיננטית

נוגי והחרוזים 1

ביסוס יד דומיננטית הנה התמחות של יד אחת לפעילות מדויקת יותר ביחס ליד השנייה המתפקדת כיד עזר ותמיכה. לקראת גיל 4 ילדכם אמור לבסס יד דומיננטית. אין משמעות מבחינה תפקודית האם הילד פיתח את יד שמאל או את יד ימין כידו הדומיננטית, כל עוד הוא פועל בה באופן עקבי, ומשתמש באופן יעיל ומתואם ביד השנייה כיד עזר תומכת.

אם ילדכם חצה את גיל 4 ועדיין לא ביסס יד אחת כיד דומיננטית והוא איננו משתמש ביד השנייה כיד עזר באופן קבוע, תוכלו לראות שהוא מחליף את תפקידי הידיים במהלך פעילויות שונות כאשר הוא מתעייף ופועל באופן מסורבל יותר בפעילויות שונות כגון ציור, צביעה, כתיבה, בניה בקוביות, גזירה, דפדוף בספר, השחלת חרוזים…

כאשר ילד בגיל 5 – 4.5 מחליף בין הידיים לעיתים קרובות בזמן פעילות מומלץ לפנות למרפאה בעיסוק לאבחון והערכת הצורך בטיפול.

פעילויות לתרגול היד הדומיננטית:

  • הפעלת מחורר ביד הדומיננטית כאשר היד השנייה תומכת.
  • זריקת חפצים ביד הדומיננטית: כדור, שקיות חול…
  • השחלה ביד הדומיננטית: חרוזים לחוט, מטבעות לקופה, נרות לפמוטים… היד השנייה תומכת.
  • ליקוט חפצים קטנים כגון: עלים, זרעים, קורנפלקס, אבנים וקטניות ביד הדומיננטית כאשר יד העזר מחזיקה כלי לאיסוף.
  • לישת בצק ופלסטלינה לחיזוק השרירים ביד הדומיננטית.

תיאום בין שתי הידיים

 התיאום בין שתי הידיים מתפתח לאורך השנים הראשונות.

בינקות, התינוק מפתח את היכולת לעבוד בשתי הידיים כאשר שתיהן מבצעות בו – זמנית את אותה פעולה סימטרית. על מנת לפתח את התיאום הסימטרית נלמד את התינוק שירים המשלבים תנועה כגון: ידיים למעלה על הראש,  למחוא כפיים, לתפוס כדור ועוד.

בהמשך הילד מפתח יכולת לבצע פעולות המערבות תיאום לא סימטרי בין שתי הידיים כשכל יד מבצעת פעולה שונה אך מתואמת בו – זמנית עם היד השנייה.

על מנת לפתח את התיאום הלא סימטרי נאפשר התנסות בפעילויות כגון  השחלת חרוזים, גזירה, ציור וכתיבה.

תאום עין יד

היכולת לתאם את המידע המגיע ממערכת הראייה עם תנועת היד, תלויה בתפקוד תקין של שרירי העין והיד. יכולת זו באה לידי ביטוי במיקוד המבט בחפץ במרחב וכוון היד לעבר החפץ, תוך כדי המשך פעולה מתואמת ומדויקת.

לדוגמה:

  • משחק מסירות בכדור – על העיניים להתמקד בכדור (שנמצא בתנועה במרחב) בזמן שהידיים מושטות לכוון הרלוונטי במרחב ותופסות את הכדור בדיוק כשהגיע לטווח מתאים.
  • השחלת חרוזים – על היד שאוחזת בחרוז לכוונו בדיוק אל החוט.

קושי בתאום עין יד עשוי לבוא לידי ביטוי כאשר הילד לא מתבונן על ידיו בזמן הפעולה או כאשר מופיע רעד בידיים במהלך פעילות מוטורית עדינה כתוצאה מהמאמץ לפעול ללא הכוונת העיניים. (למשל בפעילויות כגון השחלת חרוזים, גזירה על קו, דיוק בחיבור נקודות לקו רציף ועוד)

פעילויות לתרגול תיאום עין יד:

תאום גס:

  • הסעת מכוניות בתוך מסלול נתון אל מטרה.
  • זריקת כדור לסל.
  • חבטות בבלון תלוי.

תאום עדין:

  • העברת חרוז במסלול.
  • דפי צביעה בעלי משטחי צביעה קטנים.
  • יצירת ציור ע"י חיבור בין מספרים או נקודות.

תאום עדין ומדויק:

  • השחלת חרוזים.
  • מזיגת מים/ חול למכלים שונים.
  • רקמה.

 חשוב: אם קיים קושי בתאום עין יד או במיקוד ובמעקב רציף של העין, יש להפנות את הילד לבדיקת תפקודי ראיה אצל רופא עיניים המתמחה בילדים או לאורתואופטימטריסט.

במידה ועולות שאלות / תהיות מוזמנים ליצור קשר 054-4903073

 להתראות בפוסט הבא בסדרת "מוטוריקה עדינה – כן משחק ילדים"

אפרת גפן

 

מומחית בתחומך? רוצה להצטרף למועדון ״המומחיות״ של סלונה? הגישי מועמדותך כאן

אפרת גפן
מרפאה בעיסוק בתחום התפתחות הילד, מנחה מוסמכת להורים ומשפחה, מטפלת קוגניטיבית לילדים עם קשיי קשב וריכוז בגישת קוגפאן. מרפאה בעיסוק מחוזית בלאומית שירותי בריאות. בעלת מרפאה להתפתחות הילד והמשפחה. בת זוג לדוד ואמא של יותם, נוגה וליבי הנהדרים. 054-4903073