כך תמכרי את הרכב שלך

מבינה שהגיע הזמן להיפרד מהאוטו? שימי את הסנטימנטים בצד והיכנסי למדריך. כל המידע על איך למכור רכב יד שניה

בחורה עם מחשב נייד

לפני שלושה שבועות, חברה שלי סיפרה שהיא רצתה למכור את הרכב שלה וביקשה ממני טיפים. ידידי, ישי צור, הציע להעלות את כל הטיפים החשובים שלו על הכתב ואני חשבתי שזה אחלה רעיון לפוסט. אז קבלו אותו – הפוסט האורח של ישי:

"זהו הסוף, ידידי היחיד, הסוף", שר ג'ים מוריסון ומפזם לעצמו בערגה כל מי שהחליט למכור את האוטו. א-מה-מה? רגע ההחלטה הוא רק ההתחלה-לה-לה של התהליך הארוך, מתיש לעיתים, מעצבן לפרקים ורווי מלכודות במקרים קיצוניים, הנקרא "מכירת רכב משומש בישראל". אז, אם כבר החלטתן לצאת למסע שיסתיים בפרידה מ"אלינור ריגבי" או מ"איציק 4*4" שלכן, הנה כמה דברים חשובים שכדאי לדעת על הדרך.

סבלנות או נמות. ואמינות

מסקרים שנערכו בשנים האחרונות בישראל עולה כי מכירת רכב ממוצעת אורכת בין חודש לשלושה חודשים תמימים. מוכר או מוכרת ממוצעים משקיעים כ-12 שעות עבודה בתהליך המכירה, מהן כשעתיים על משא ומתן ממושך, יחס מזלזל ומשפיל לעתים מצד "קונים" פוטנציאליים, טלפונים בשעות לא שעות (כאלה שבהן הציפורים עדיין נוחרות) וטכניקות התשה שלא היו מביישות מרתפי קג"ב אפלים.

למרבה הצער, שוק מכירות הרכבים המשומשים הוא שוק רווי הונאות ובזירה האינטרנטית קשה מאוד להבחין בין סוחרים ממולחים שכל מטרתם להוזיל את המחירים, לבין אנשים פרטיים ואמינים, כמוכן.

בקיצור, מדובר בחתיכת דרך. ואם תגלו ידע בכל הקשור לרכב הספציפי שלכן ולשוק בכלל, לצד סבלנות ומענה רציני לכל השאלות – תשדרו אמינות ותוכלו להגיע במהירות המרבית לעסקה טובה ממנה כל הצדדים ייצאו מרוצים.

השוק קובע

לפני שאתן מפרסמות את הבייבי שלכם בחוצות, הנה כמה מספרים שכדאי להכיר. ישראל היא מדינה מוצפת ברכבים חדשים. רק בחודש ינואר האחרון (2016) נשבר שיא של כל הזמנים במסירות, לאחר שלא פחות מ-36 אלף מהם, בשווי מצטבר של 3.25 מיליארד(!) דולרים, הועברו ללקוחות. השיא הקודם, אגב, היה בינואר 2015 ועמד על 34 אלף מכוניות.

אין חולק על העובדה שרבים מעדיפים רכב "מהניילונים", במיוחד כשהללו מגיעים בפריסות תשלומים נוחות. אם לקחת בחשבון את הליסינג, ה"טרייד אין" ומגרשי המכוניות בסגנון ה"אמריקאי", המצויים בכל עיר, אפשר לומר ששגשוג השוק משפיע, ולא לטובה, על המוכרים הפרטיים בשוק המכוניות המשומשות.

ההשפעה הזו מיתרגמת, איך לא, למספרים. אל מול העלייה במכירות הרכבים החדשים, חלה ירידה בביקוש למכוניות משומשות וההיצע בשוק זה עלה. זוהי אולי בשורה טובה לקונה, אבל פחות נעימה לאוזניהם של המוכרים הפרטיים. 80 אחוזים מאלה האחרונים צפויים להוריד מהמחיר ההתחלתי שקבעו לרכב שלהם, רובם ביותר מ-10%.

אבל לא הכול שחור, שוק הרכבים יד שנייה הוא עדיין שוק חי, תוסס וכזה שמתבצעות בו כ-800 אלף עסקאות בשנה. אם תפעילו שיקול דעת נכון ותתייעצו עם מומחים מתאימים, אין סיבה שהעסקה שלכן לא תהיה אחת מהטובות שבהן.

הכיני רכבך למכירה: הטופסולוגיה של הרכב

אף אחד לא אוהב לקנות חתול בשק. כדי להגן על הקונים, קבע חוק מכירת הרכב בישראל כי על כל בעל רכב, פרטי או עסקי, להודיע לקונה על תאונות שעבר האוטו או ליקויים מהותיים בו כגון בעיות במנוע או בגיר, פגיעה בשלדה וכו', כמו גם מספר הקילומטרים וזהות כל הבעלים הקודמים.

מה שאתן צריכות ביד הוא:

–          רישיון בעלות על הרכב – הוא גם ההוכחה שהאוטו לא משועבד, אין עליו היטלים, מישכון, קנסות או חובות למשרד הרישוי או לבנקים.

–          ספר הטיפולים המלא מהמוסך – ובשביל זה צריך להגיע למוסך ולבקש להדפיס את ספר הטיפולים המעודכן ובו כל ביקור של האוטו במוסך. מקווים בשבילכן שפקדתן את אותו המוסך במהלך השנים.

–          רישיון רכב ועדיף שיהיה טסט לשנה או למספר חודשים רב ככל האפשר. העברת טסט לפני המכירה מצביעה על אמינות ורצינות מצד המוכר או המוכרת, כמו גם על הכנה ראויה של הרכב והוכחה למצבו המצוין. ובמעמד הקנייה עצמו, במידה ונותרו חודשים רבים עד הטסט הקרוב, מקובל להכניס חלק מעלותו למחיר המבוקש.

–          תעודת זהות שלכם – אותה ישווה הקונה הפוטנציאלי הנבון עם השם הנקוב כבעל הרכב ברישיון.

ריח של התחלות חדשות

רכבי יד שניה למכירה, הם, ובכן, מיד שניה. הם ראו דבר או שניים, ולא תמיד הם אסתטיים כמו שהמפעל התכוון. ומכיוון שאלוהים נמצאת בפרטים הקטנים, כדאי לדאוג להם ולצחצח את האוטו מבפנים ומבחוץ, לרוקן מאפרות, להעיף כוסות קפה ריקות ולתלות עץ ריח נעים. זכרו, אהבה ממבט ראשון היא החזקה ביותר ואומרים שלחוש הריח השפעה חזקה על החלטותיו של האדם הסביר.

אחותי, בכמה?

הגענו לרגע הקשה מכל. קביעת המחיר היא דילמה לא פשוטה שמורכבת מכמה פרמטרים חשובים כמו מחיר המחירון, סוג תיבת הילוכים, מודל, שנת עליה לכביש, כמות ה"ידיים", סוג הידיים – ליסינג / השכרה וכו', מצבו המכני (תאונות וטיפולים משמעותיים כמו החלפת מנוע, גיר, מצבר וכולי), קילומטרז' ועוד.

רכב שמתומחר נכון מגדיל פי ארבעה את סיכויי המכירה שלו, בעוד מכירת רכב המתומחר באופן שגוי נוטה להתעכב מאוד. ופה זמן זה כסף וערך הרכב יורד בכל יום שעובר.

המחיר ייקבע, כמובן, גם על פי ההיצע והביקוש בשוק. ישנם דגמים נחשקים יותר, ויש כאלה שהביקוש עבורם נמוך – מה מעלה או מוריד את המחיר בהתאמה.

חשוב לזכור גם שיש הבדל בין שנת הייצור לבין מועד העלייה לכביש בפועל. שני רכבים מאותו מודל יתומחרו שונה, בהתאם לחודש העלייה שלהם לכביש.

בסופו של יום, היזהרו מתמחור גבוה, שירחיק קונים פוטנציאליים, או נמוך, שעלול להביא למצב שבו תוטרדו יתר על המידה. כדאי מאוד להתייעץ עם בעל ניסיון אובייקטיבי ככל שניתן, על מחירו הסופי של הרכב. ויהיה חכם מצדכם לקבוע מחיר מקסימום להתחלת המשא ומתן, וסכום מינימלי שמתחתיו לא תסכימו להתפשר.

זהירות מונעת אסון

חשוב מאוד להיזהר מהצעות כמו העברת הכסף לאחר העברת הבעלות על הרכב, או מכירה לסוחר המציע את התשלום לאחר שהוא עצמו ימכור עבורכן את המכונית. התשלום עבור הרכב חייב להתבצע לפני מעמד העברת הבעלות בסניף הדואר, כאשר עדיף לכל הצדדים שהדבר יקרה באותו מעמד עצמו.

הרגע שאחרי

לאחר העברת הבעלות, ודאו כי הרכב עבר על שמו של הקונה ולא על שם אחר, וכי יש בידיכן את פרטיו המלאים ואת אישור הדואר ומשרד הרישוי, המופק בשני עותקים – למוכרת ולקונה.

מזל טוב, מכרתן את האוטו. עכשיו שימו שיר טוב באזניות, שתלכו בכיף ברגל הביתה.