לצערנו אנו נחשפים יותר ויותר לשחיתויות בערים ובמועצות מקומיות, והתמונה של ראש עיר מובל לחקירות הפכה להיות חלק כמעט בלתי נפרד מחיי היום יום. ולכן עולה השאלה מידי פעם לדיון, האם צריך לאפשר לראשי ערים לכהן ללא הגבלת זמן? האם הזמן שהם מכהנים גורם להם לפעמים לא ללכת בתלם?, מצד אחד יש כאלה שיגידו, לא חבל? עד שיש ראש עיר ראוי משכמו ומעלה שעושה עבודה נפלאה ומקדם את העיר ומרבית התושבים מרוצים מהעשייה שלו שיכהן כמה שיותר זמן מצד שני אחרים יגידו אבל אז השחיתות כנראה עולה לוותיקים לראש וכדאי להגביל את זמנם.
כחברת מועצת עיר חדשה אני נפעמת עקב הכוח הרב שמחזיק בידיו ראש העיר. לא סתם מכנים אותו "שריף" או "כל יכול". לאחר הבחירות ראש העיר מרכיב את הקואליציה קרי הכוורת שלו. בכל עיר/מועצה מספר חברי המועצה נקבע ביחס לגודל הישוב (בארץ יש 257 רשויות ). בקריית אונו לדוגמא יש 15 חברי מועצה מתוכם 2 סגנים בשכר וכל השאר בהתנדבות. הקואליציה בקדנציה זו מונה 10 חברי מועצה והאופוזיציה 5 כך שכל הצעה שראש העיר מחליט להעביר הסיכוי שלו כמעט ודאי שהוא יצליח כי יש לו רוב.
סמכויותיו של ראש העיר גדולות ומצד שני יש לו יכולת כלכלית מוגבלת במיוחד ברשויות שאין להם אזורי מסחר גדולים. מאחר וראש הרשות רוצה לעשות הכי טוב למען התושבים (בשביל להיבחר לקדנציה נוספת) וכדי להצליח בזאת הוא נאלץ הרבה פעמים להשקיע מאמצים בגיוס משאבים חיצוניים (כגון תרומות, שיתופי פעולה ולפעמים אפילו הלוואות) ואם יש בעיר בעל ממון (לרוב קבלנים בעלי אינטרסים) שיכול לעזור יכולה להיווצר מערכת יחסים סבוכה של תן וקח במטרה לקדם את העיר ולצערנו חלק מראשי העיר במדינה מתברר שגם ניצלו זאת לתועלתם הפרטית.
במדינה דמוקרטית יש חלוקה של רשות מחוקקת (הרשות שקובעת את החוקים), רשות שופטת (אחראית על פרשנות של החוקים) ורשות מבצעת ( אחראית על ביצוע החוקים) ואחד הדברים הראשונים שלומדים באזרחות זה את חשיבות ההפרדה בין גופים אלו בשביל למנוע ריכוז יתר של כוח באופן בלעדי ע"י רשות אחת ולא ליצור ניגוד עניינים.
מצד שני בעיר (רשות מקומית) אין מנגנון בלתי תלוי שיכול לשמש רמזור או תמרור. היועץ המשפטי של הרשות נבחר גם ע"י ראש העיר ומקבל משכורת מהעירייה אותה הוא מבקר. הוא כפוף לראש העיר וכנ"ל גם המנכ"ל והיועץ המשפטי. מציאות זו מעניקה מרחב פעולה בלתי מוגבל לראש העיר, חברי האופוזיציה מוצאים את עצמם "מתווכחים, צועקים, מתריעים, מדליקים נורות אדומות (במקרים מסוימים)" אך בסופו של דבר כאשר נושא עולה להצבעה יש רוב וההצעה עוברת למרות כל נורות האזהרה.
והיועץ המשפטי והמבקר (אצלנו בעיר בכלל אין מבקר כבר מעל 6 חודשים ולרשות זה בכלל לא בוער..) מתפתלים בכיסא, כי הם נמצאים "בין הפטיש לסדן" ועושים את המקסימום להצדיק את העברת ההצעה שעלתה לסדר ואושרה, הם הרי כפופים לראש העיר.
סוגיה נוספת היא שרוב חברי מועצת העיר נמצאים על בסיס נבחרי ציבור בהתנדבות, ולא לכולם יש את הזמן והאמצעים לחקור ולדעת פרטים מעבר למה שמוצג בישיבה, פרטים שיכולים להטות את הכף לפני הצבעה, ולפעמים כדי לקבל תשובות צריך "לחלוב" את עובדי הרשות שכולם מקבלים שכר מהעירייה. אין גוף נטרלי שמציג את כל הצדדים .
אני אכן חושבת שרצוי להגביל את תפקיד ראש הרשות ל-2 קדנציות, אבל הרבה יותר חשוב ליצור מנגנון שהיועץ המשפטי והמבקר ימונו דרך משרד הפנים או דרך השלטון המקומי ויקבלו שכר מגורם חיצוני ובלתי תלוי שקודם כל הם יוכלו לבקר ולשפוט ללא משוא פנים וללא ניגוד עניינים.
גם משרד הפנים שאחראי על ההתנהלות בעיר, מוצף במכתבים ותלונות שלרוב מגיעים דרך חברי אופוזיציה ולא תמיד הם מסוגלים לטפל בהם בגלל חוסר כוח אדם או קבלת תשובות מידיות מהרשות.
ועד אז.. כנראה שלצערנו נתקל בעוד ועוד מקרים של ראשי ראשויות המובלים לחקירה לכן בהחלט צריך לבנות מנגנון שישנה את השיטה ויפריד גם בעיר בין המחלקה המחוקקת למבצעת לשופטת .
תקציר אירועים מהשנים האחרונות:יראש עיריית אשקלון מואשם בקבלת שוחד. ראש עיריית אור יהודה הורשע בעבירות ומין ושחיתות. ראש עיריית נתניה חשודה בקבלת שוחד. ראש עיריית צפת חשוד בקבלת שוחד. ,ראש עיריית צפת הקודם הורשע בקבלת שוחד ונשלח לכלא. ראש עיריית רמת גן הורשע בשוחד ,ראש עיריית בת ים הורשע בהפרת אמונים ונשלח למאסר. מאסר בפועל וקלון לראש עיריית נצרת עילית בעבירת שוחד. סגן ראש עיריית נשר הורשע בקבלת שוחד. ראש עיריית רמת השרון הורשע במרמה והפרת אמונים. ראש עיריית נהריה הורשע בעבירות שחיתות ואיומים. ראש עיריית טירה הורשע במעשה מגונה ובשוחד. ראש עיריית קרית שמונה הורשע בשוחד ומרמה. ראש עיריית בית שמש הורשע בקבלת דבר בתחבולה. ראש עיריית חדרה הורשע במתן שוחד. ממלא מקום ראש עיריית חדרה הורשע בבעילה אסורה בהסכמה. סגן ראש עיריית אילת הורשע בקבלת שוחד. סגן ראש עיריית ראשל"צ הורשע בעבירות על חוק ניירות ערך. ראש עיריית קרית גת הורשע בהזרמת ביוב. ראש עיריית יהוד יועמד לדין בעבירות מרמה והפרת אמונים











