לקראת הפגישה עם אליאן סטולרו עלו בי שני זכרונות, מלפני הרבה שנים.
זכרון ראשון: אני סטודנטית שנה א' לעיצוב אופנה בשנקר, ומשתעשעת בדוגמנות.
כשסטולרו, אז סטדנטת שנה ד' ומעצבת בסטודיו של ליזה בוקר, הגעתי אליה לסטודיו, למדוד שמלה, שתופיע בהפקת אופנה ב'לאשה'.
זכרון שני: אליאן אומרת לי משהו על העובדה שחסרים אנשים בארץ שכותבים על אופנה באופן מקצועי.
אם אני זוכרת נכון, היא התכוונה לעודד אותי לפנות לכיוון הזה, ואני אז חשבתי, ביני לבין עצמי, שממש אין מצב, כי אני אהיה מעצבת אופנה.
במהלך השנים הייתי רואה אותה מדי פעם צועדת במדרחוב נחלת בנימין, רחוב שבו מרוכזים עשרות יבואני בדים וספקי אביזרים. באותן פעמים נמנעתי מלומר לה שלום, מתוך ביישנות אולי, ומחוסר שביעות-רצון מהקריירה הלא מספקת שלי.
.

.
כשהוצע לי לכתוב על מעצב ישראלי, הבחירה היתה ברורה.
אליאן סטולרו היא ישראלית מבחירה כבר כשלושים שנה, ואולם מוצאה האירופי ניכר בה, בשקט שבו היא מתנהלת, באצילות.
כשאנחנו נפגשות אני לא יכולה שלא להתפעל מהאלגנטיות שלה, בשמלה נקיית קווים בדפוס צבעוני מאד, גזורה בסימטריה מדוייקת, ובשיער ארוך אסוף לשיניון.
הגעתי לפגישה מעט מוקדם מהזמן הנקוב, דבר שאיפשר לי להתרשם מהחנות המרווחת והנינוחה, ומהבגדים המוצגים, שלכל אחד מהם מרחב מחיה משלו.
הבדים באיכויות הגבוהות ביותר, הגזירה והתפירה גאוניות בנקיונן.
על פריטים בודדים אני מוצאת אביזר מיתוג קטן, הנושא את ראשי התיבות של שמה ES.
כשאני שואלת אותה על כך, היא אומרת שהיא מעדיפה שהבגדים ימכרו את עצמם.
אין סכנה, אם כך, לטי-שירטים עם אותיות ES ענקיות רקומות בפאייטים על החזה, אני חושבת לעצמי.
סטולרו מקשטת את הבגדים שהיא יוצרת בצניעות אופיינית, בשרשרת של פנינים המשולבת לתוך פתח הצוואר של שמלה, באביזר קטן העשוי גזיר בד שבו משולבים כפתורים אחדים ושני חרוזים…
נגיעות קטנות, היא אומרת לי
.

.
היית מגדירה את עבודתך 'קוטור'? אני שואלת.
לא. התשובה מיידית, מלווה במונח הצרפתי המדוייק: Prêt à Porter Luxe,
אופנה מוכנה ללבישה (בשונה מבגדים שמעוצבים ונתפרים עבור כל לקוחה במיוחד) בכמויות קטנות מאד, ובאיכות בלתי מתפשרת.
סטולרו נמצאת בארץ כבר שנים רבות, ואולם האופנה שלה היא בינלאומית בסגנונה, וכל פריט ופריט מיוצרים במתפרה, בחלל העבודה שמאחורי החנות.
מי הלקוחות שלך?
עורכות-דין, עבורן היא יוצרת בגדים בשחור ובלבן, נשות עסקים…
ליידיות, כאלה שאפילו למכולת הן יוצאות בלבוש מוקפד עד הסוף, שיודעות ומבינות באופנה.
תושבות חוץ, נשים שחולקות את זמנן בין ישראל לארצות אחרות, ותיירות.
במיוחד היא מציינת תיירות שהן לקוחות קבועות, שמגיעות לארץ פעמיים-שלוש בשנה.
נשים שיכולות להרשות לעצמן לקנות בכל בית אופנה אירופאי מהשורה הראשונה, ובוחרות לקנות אצלה, כאלטרנטיבה לפראדה ולאסקדה, כשבסופו של דבר כל הנשים בסביבתן החברתית נראות כאילו הן לובשות מדים.
.

.
הקולקציה מוכנה מהקולב, כאשר מכל דגם מיוצרת, בשלב הראשון, יחידה אחת בכל מידה (36-46).
בחלק גדול מהבדים או השילובים מכינה סטולרו קבוצה קטנה של שניים-שלושה דגמים, שעונים על צרכים שונים: שמלה ארוכה ושמלה קצרה, כתפיים חשופות, מכוסות או עם שרוולים.
אם יש צורך בעוד שינויים והתאמות, מבצעים אותם במקום.
מה ההתייחסות שלך לטרנדים?
מצד אחד, אני לא יכולה להתעלם ממה שקורה ברחובות, בין אם זה הרחוב התל-אביבי, ובין אם רחובות של ערי אירופה. ברור שאני מעורה במה שקורה.
מהצד השני, אני לא עוקבת אחרי טרנדים אלא יוצרת לפי מה שאני אוהבת ומרגישה.
כשהם לא תלויים בטרנדים קצרי-מועד, ועשויים באיכויות הגבוהות ביותר, הבגדים שיוצרת סטולרו הם על-זמניים: יש לי לקוחות שמספרות על בגדים שלי שהן לובשות כבר שנים, היא אומרת, ולאחר רגע מדייקת: אלו שנשארו באותו המשקל.
.

.
מאין את שואבת השראה?
מכל דבר שהוא. זה יכול להיות אדריכלות, או נעל שפתאום ראיתי, וכמובן הבדים שאני קונה.
עוד אני שואלת על המרחק מהמשפחה.
סטולרו מפתיעה אותי ומספרת שהוריה עלו לארץ שנה אחריה, ועם האחים שבחו"ל קל לה לשמור על קשר בווטס-אפ, או בסקייפ, או במטוס…
.

.
מדוע בחרת ברמה הזו של אופנה, ולא פנית לייצור המוני?
כשהייתי סטודנטית השתלמתי באחת החברות ששכנה אז ברחוב גרוזנברג, בתל-אביב.
למדתי שם המון, אבל הבנתי שאני לא מתחברת לסוג הזה של אופנה.
מאוחר יותר, כשעבדתי עם ליזה בוקר, הבנתי שזה הכיוון שלי.
שאלה אחרונה: יש לך מסר לקוראות?
כן, היא אומרת. לא משנה טווח המחירים או התקציב: קנו אופנה ישראלית – אופנה שמיוצרת כאן, בישראל.
.

.
אני חוזרת לרגע לזכרונות שלי: ביני לבין דוגמנות מפרידות כמעט שלושים שנה, ולא פחות מ-25 ק"ג.
הקריירה שלי כמעצבת אופנה נשארה בתוך תחומי התעשיה, ולא פרצה גבולות של יצירה. מבחינתי – אכזבה.
מצד שני, כבר יותר משנתיים אני כותבת על אופנה, בהנאה רבה.
מסתבר שאליאן סטולרו נחנה, בדרכה, בנבואה.
.
* * *
.
אליאן סטולרו משתתפת בתצוגת הגאלה של 'שבוע האופנה גינדי 2015',
בערב הפתיחה, שמוקדש לבוגרים של מכללת שנקר,
לציון התואר: אחד מחמשת בתי הספר הגבהוים לאופנה המובילים בעולם.
.
* * *
.
טווחי מחירים:
בגדי יום בין 900 ₪ לחצאיות ומכנסיים ועד 3,500 ₪ לשמלות וז'קטים.
שמלות ערב עד 8,000 ₪.
אליאן סטולרו
דיזנגוף 253
טל. בחנות: 03-6042167











