אולי, כמו רבים, טעיתם לחשוב שמצוות החאג׳ חלה רק על גברים. יתכן שנוטים לחשוב כך בשל המראה מתמונות מרהיבות מהארוע בו נשקף רוב דוממיננטי של גברים-לובשי-לבן.
אספתי כמה עובדות ספציפיות לנשים בחאג׳.

- כ 30%-40% ממשתתפי החאג׳ הן נשים.
- הנשים שוות בחובות, מסביר אחד מאנשי הדת שמפרט את הילכות החאג׳, הבדלים על בסיס מגדר בהילכות החג ״נועדו להגן על הנשים בשל טבען השונה״.
- אישה חייבת להיות מלווה ע״י מאחראם – גבר שהוא בעלה או שלא יכול לשאת אותה לאישה (אח, אב, בן). יש הקפדה חמורה על כלל זה והסעודים עלולים לעכב אישה כבר בשדה התעופה אם תגיע ללא מלווה.
- אחד הטקסים הראשונים בחאג׳ הוא הקפת הכעבה. אישה במחזור אסורה מלקיים טקס זה ואם לא תקיימו לא תוכל להמשיך לטקסים האחרים. אישה רשאית להשתמש בהורמונים כדי שלא תוגבל מלהשתתף. ברגע שהשלימה טקס זה היא יכולה להמשיך לטקסים הבאים גם אם בשלב זה תקבל מחזור.
- בעוד גברים לבושים בבגדים לבנים אחידים, לנשים יש קצת יותר חופש – כל עוד הבגד איסלמי תיקני (שונה מבגד של גבר, רחוק מהגוף, מסתיר). אסור להסתיר את הפנים וכפות הידיים, כך שניקאב ובורקה אסורים בזמן החאג׳(!). אנשי דת מסויימים מאפשרים ניקאב שאינו נוגע בפנים כדי לבוא לקראת נשים שלא מסוגלות לעמוד בגזרה הזאת.
- למרות שגברים ונשים שוהים יחדיו ברחבת הכעבה, מומלץ לאישה להתרחק מקהל גברי צפוף, ע״י כך שתקיף את הכעבה באחד מהמעגלים החיצוניים ולא תתקרב לנשק את האבן השחורה אלא תנופף לה מרחוק. ניתן גם להמתין לשעות הערב אז הרחבה צפופה פחות – אלו המלצות בלבד.
- תפילה מסוימות נאמרות על ידי הגברים בצעקה. אישה אמורה להרים את קולה רק עד הדרגה בה היא שומעת את עצמה.
- במהלך אחד הטקסים גברים נוהגים לגלח את ראשם, או לגזוז מעט משערם. נשים פטורות מנוהג הגילוח ועליהן רק לגזוז באופן סימלי משערן.
- קיים איסור למגע של תשוקה בין גבר ואישתו בזמן החאג׳ יוטל קנס כדלהלן: במידה ולא ״שחרר נוזלים״ ע״י הגבר, עליהם להקריב כבש, אחרת – גמל. אם הזוג לא יכול להרשות לעצמו כבש או גמל עליהם לצום או להאכיל עניים. (בשנים האחרונות חל איסור על קורבנות גמלים).
- במחקר שנערך בהרווארד ומצוטט בויקיפדיה מתוארת השפעת החאג׳ על המשתתפים בו. ע״פ מחקר זה, עליה לרגל והשתתפות בחאג׳ מחזקת את האמונה בשוויון והרמוניה והופך את משתתפיו לסובלנים יותר. בפרט, אחרי השתתפות בחאג׳ משתתפיו הם בעלי גישה מקבלת יותר כלפי נשים, בעיקר בנוגע לרכישת השכלה ותעסוקה.









