FAKE NEWS FAKE TRUTH
היה לי העונג להתארח עם עיתונאים בטרום השקה של אשכול התערוכות המרהיב –FAKE NEWS FAKE TRUTH שנפתח השבוע במוזיאון חיפה לאמנות. התערוכות שהוצגו עוסקות בנושא של אמת מול זיוף, שבשרביט האוצרות המדויקת והמשובחת – סבטלנה ריינגולד והאוצרות השותפות: לימור אלפרן זרד ורויטל סילברמן גרין.

צילום – מיכל כהן אלדן
אני הידועה בחולשתי היתירה למוזיאונים משובחים המציגים את מרכולתם האמנותית והמותירים בי בכל פעם חוויה ספיריטואלית והתרוממות רוח עוצמתית, כרגשנית ידועה היוצאת לא פעם מהאופיצי גלרי ומהלובר דומעת ונפעמת מיצירות אלוהיות ומפלא האמן, מתוודה שמזמן לא התרגשתי ככה מתערוכה עשירה, מפתיעה ומטלטלת.
נושא אשכול התערוכות הוא ה״פייק ניוז״ שרלוונטי יותר מתמיד, ודאי כעת, רגע לפני הבחירות המצטיין במסע תעמולה מכוער שלא בוחל בדבר, בעידן בו כולם משקרים, ושהאמת הפכה להיות רק אופציה מבין שלל נקודות מבט. המידע שאנו מקבלים בעיתונות ובכל סוגי המדיה המשודרת המקוונת והמודפסת הוא מידע ממומן ומשובש הנבחר בקפידה ,פולש לתוך חיינו ומכתיב אותם.

קרדיט צילום – מיכל כהן אלדן
בתערוכה מציגים כ- 70 אמנים ישראלים ובינלאומיים. בין האמנים המשתתפים מפתיע ומציג בישראל, האמן הבינלאומי החשוב דימאן הירסט שמציג פסלים מתוך הפרויקט "אוצרות הספינה הטרופה שלא תיאמן". עבודת היצירה של הפרויקט ארכה כעשר שנים, והוצגה לראשונה בביאנלה בוונציה. היצירה מתבססת על סיפור חפירות ארכיאולוגיות של ספינה טרופה מהתקופה הרומית. מספרים שהיתה זו ספינת סחר ענקית שטבעה בתחילת המאה הראשונה באוקיינוס ההודי. בשנת 2008 נמצאה הספינה, מה שהעניק אמינות לאגדה של טביעת הספינה, שם נמצאו אובייקטים אשר קיבלו שכבות שונות של ירוקת וטחב ושינויים בטקסטורה ויצרו אובייקטים שונים. יחד עם ידו האמנותית ובשילוב של רסטורציה גאונית הצליח הירסט ליצור יצירות אמנות מיוחדות וביניהם שילב גם דמויות ואובייקטים מסרטי וולט דיסני. מצאתי את עצמי מתבוננת ב”ממצאי הארכיאולוגיה הימית” השקרית הזאת, צוללת ומביטה על האובייקטים והאלמוגים המרהיבים שנראו כאלו שהו אלפי שנים בים, אף על פי שידעתי בתוך תוכי שזאת בדיה.

צילום – מיכל כהן אלדן

צילום – מיכל כהן אלדן
בין שלל התערוכות המוצגות במוזיאון הוצגה תערוכת דונאלד טראמפ: נער הפוסטר שאוצרת סבטלנה ריינגולד. התערוכה מתייחסת למעמדה של הכרזה (הפוסטר) בעידן האינטרנט שיוצר מרחב ציבורי חדש שבו אין גבולות והגבלות ברורות בנוגע למה שמותר ואפשר לפרסם והיכן. בתערוכה מקורית ומפתיעה אחרת הציגו האמניות צילה חסין וכרמל ברנע ברזר ג'ונס טכנולוגיה המדפיסה פלט מחשב מתוך מדד אלגוריתמי בכל פעם שהמילה פייק ניוז מוזכרת בגוגל.

צילום – מיכל כהן אלדן

צילום – מיכל כהן אלדן
FAKE NEWS FAKE TRUTH? שאלתי את האוצרת רויטל סילברמן גרין
אשכול התערוכות עוקב אחרי עיסוקם של האמנים משנות ה-70 ועד ימינו ביחסי הגומלין בין המידע הכוזב ובין ההפצה שלו – משידורי המדיה הטלוויזיונית, העיתונות ועד הרשתות החברתיות כיום. בין האמנים המציגים: מיכאל דרוקס, להב הלוי, פאולו צ'יריו, איתמר רוז, כריסטינה דה מידל, צילה חסין וכרמל ברנע ברזנר ג'ונס.
חלק נוסף באשכול התערוכות מבקש לבחון את ערעור המיתוס של "האמן האמיתי". האמנים העכשוויים המשתתפים בתערוכה מציעים דרכים שונות להצגתם של קולות שונים והטרוגניים כביטוי של ביקורת נגד פוליטיקת הזהויות שהיא מסימני ההיכר של עידן הפייק ניוז. בין המשתתפים: דב אור נר, רונה יפמן וגדעון גכטמן. כמו כן, ישנם אמנים המציגים פרויקט יחיד: דמיאן הירסט, מירי נשרי, רועי רוזן, אייל וייזר ורמי מימון.
אוצרת ראשית: סבטלנה ריינגולד; אוצרות: רויטל סילברמן גרין, לימור אלפרן זרד.
מה המסר שרציתם להעביר לציבור?
האמנים המציגים בתערוכות מנסים לחשוף את התנאים שבתוכם ידיעות וחדשות מאורגנות ומוצגות, ואת הכוחות הפוליטיים העומדים מאחורי המידע המשובש. עלינו להטיל ספק, לערער על כל דבר ולנפות.
ספרי על התערוכה שאת משמשת כאוצרת
Overload!
התערוכה Overload! עוסקת בתופעה של עומס יתר בעידן הפוסט־עובדתי, המאופיין בהסתמכות רבה מדי על המדיה החברתית כמקור מידע. נטייה זו נובעת מאבדן אמון במוסדות הרשמיים, העיתונאיים והחדשותיים ומעומס המידע. בעידן זה כמות בלתי פוסקת של גירויים ממסכת את האמת ומקשה על שיקול הדעת ועל זיקוק המסרים. בהתייחסות לכך, התערוכה מבקשת לבחון כיצד התופעה של עומס יתר באה לידי ביטוי באמנות ומציגה פרויקטים של שלושה אמנים: רונית ברנגה, כריסטינה דה מידל ואלון קדם.

צילום – מיכל כהן אלדן
מה משמעות המיצב "הקירות ידברו" של האמנית רונית ברנגה בתערוכה?
במיצב הפיסולי הקירות ידברו של רונית ברנגה נראה ריכוז גדול וצפוף של פִּיוֹת בפינת החלל. הדיבור המועבר מפה לפה מחפש להיאמר, להפיץ מידע. לדברי האמנית, "הקירות מדברים ומעבירים את הדיבור הלאה ומפיצים את מה שיש להם לומר. זה בדיוק המקום שבו מתערער הביטחון שהסוד יישמר בין הקירות".
הפה הוא מוטיב מרכזי ביצירתה של ברנגה, החוקרת מערכות יחסים לעיתים קיצוניות ביצירתה. ברנגה שוברת את חוקי המציאות, ישנן עבודות בהן הפה משוכפל, ובעבודות אחרות ברנגה מבודדת את הפה, כמו החיוך בלי החתול ב "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", לואיס קרול, 1865
"כבר ראיתי הרבה חתולים בלי חיוך, חשבה אליס, אבל חיוך בלי חתול! זה הדבר הכי מוזר שראיתי בחיי!"
המיצב האסתטי, העדין, המוקפד והפתייני ,הוא גם מאיים ומטריד. הוא מתייחס למאפיין תרבותי שאינו חומרי – מֶם אינטרנטי, שמשתכפל ומתפשט, לעיתים כמו וירוס. ככל שמתרחקים מהמקור של המסר הרווחים בין הפִּיוֹת הולכים וגדלים. המיצב מתפרס ומתפשט כמו הודעת ספאם, באופן המבטא חוסר שליטה.

צילום – מיכל כהן אלדן
אני מופתעת מתערוכה מצוינת, מושקעת ומטלטלת. כמה זמן עובדים על תערוכה כזאת?
עבדנו על התערוכה כשנה, העבודה כוללת מחקר, גיבוש הנושאים של התערוכה, פנייה לאמנים, עיצוב הפקה והקמה.
כמה מילים על המוזיאון..
מוזיאון חיפה לאמנות (חל"צ) הוא המוזיאון השלישי בגודלו בארץ, והוא מתמקד בתצוגה של אמנות מודרנית ועכשווית, ישראלית ובינלאומית. כל תערוכה נעה מסביב נושא מרכזי, שמסביבו מוקם אשכול תערוכות.
ממליצה בחום לבקר בתערוכה מצוינת זאת FAKE NEWS FAKE TRUTH במוזיאון חיפה לאמנות
בין התאריכים: 30.3.2019-1.9.2019

צילום – מיכל כהן אלדן












