הדרך ללמוד שפה היא לשלוט בדקדוק. בפועל, זהו מרכיב חיוני ברכישה ושימוש בכל שפה, גם אם מדובר על שפת אם ובעיקר אם מדובר על שפה זרה. בין היתר, המהות של דקדוק היא לדעת איך לשבץ מילים במשפט כדי לגרום לו להיות נכון וקל להבנה. אם שולטים בדקדוק, אפשר לעבור את כל שאר המשוכות הרבה יותר בקלות.
העניין הזה של קשיי דקדוק אינו רלוונטי רק למי שרוצה לעבור תואר ראשון באנגלית ותקף גם אצל ילדים. כך למשל, ילדים רבים מתקשים ללמוד אנגלית בבית הספר, מפספסים את חוקי הדקדוק וצוברים טעויות שלאחר מכן יהיה קשה מאוד לתקנן. אז מה עושים? מציבים את המורה במרכז ומתמקדים בכמה עקרונות מנחים.
משוכה מספר 1: אוצר מילים דל
בשביל לדעת לדבר אנגלית צריך להכיר את המילים. אם לילד יש אוצר מילים דל, זה בכלל לא משנה באיזה אופן הוא משלב אותם במשפט – כי כנראה שחסרים לו כלים להשלים את המשימה.
בשביל להתגבר על המכשול, צריך לחשוף את הילד לכמה שיותר ספרים באנגלית ברמה שלו, לשוחח באנגלית בכיתה ובבית, ולא לחשוש מלהשתמש בכלים טכנולוגיים כמו סרטוני יוטיוב או משחקי מחשב.
משוכה מספר 2: קושי לסגל הרגלי דיבור חדשים
כל ילד שמתחיל לדבר בשפה זרה, נשען על ההרגלים שצבר הודות לשימוש בשפת אם. הבעיה היא שההיגיון בעברית לא תקף באנגלית, ולפיכך הדבר פוגע בדקדוק וביכולת של התלמיד להתקדם. כאן, הפתרון הוא להסב את תשומת הלב של הילד להבדלים ולתקן אותו.
משוכה מספר 3: בעיה בדקדוק העברי
ילדים שמתקשים בעקרונות הדקדוק של עברית, יתקשו לתפוס אותם באנגלית – כי אין להם למה להשוות. מצד אחד, ההיגיון בעברית שונה כאמור מההיגיון באנגלית, ויש לכך השפעה על האופן שבו משבצים כל מילה במשפט. מצד שני, ילד יכול להתחיל ללמוד שפה אחרת רק אם הוא פחות או יותר שולט בדקדוק של שפת האם שלו.
משוכה מספר 4: תרגול
השפה האנגלית מאפשרת במהותה להבליט היבטים שונים של פעולות במשפטים, באופן שאינו אפשרי בשפה העברית. כך למשל אפשר להשתמש בזמני השפה כדי לתאר פעולה שנמשכה לעומת פעולה שעדיין נמשכת, או להתמקד בפעולה שהושלמה לעומת כזו שתושלם. כל זה קשה יותר בעברית, שבה קיימים שלושה זמנים בלבד: עבר, הווה ועתיד – לעומת 4 באנגלית.
בכל מקרה, הדרך להתגבר על המשוכה הזו היא תרגול. זהו שלב דידקטי יחסית שבו הילד צריך להתעמק, להכיר את הזמנים השונים על בסיס טבלה באנגלית ולהתנסות בשיבוץ המילים הרלוונטיות בכל משפט מתאים. זה גם בדרך כלל השלב שלוקח הכי הרבה זמן, כאשר התפקיד של המורה הוא לנסות להפוך אותו למהנה ועקבי.
משוכה מספר 5: התקדמות מהירה מדי
הטעות הנפוצה בלימודי אנגלית היא להתקדם מהר מדי. דווקא בעידן שבו אנגלית היא שפה גלובאלית ובינלאומית, יש ילדים בחטיבת ביניים או תיכון שמרגישים שהם כבר שולטים בה. אבל במקרה כזה בהעדר ליווי של מורה, השימוש הלקוי בשפה עלול להפוך להרגל שקשה מאוד להיפטר ממנו. לכן, צריך לפתח את היכולת של כל תלמיד תוך התקדמות בהדרגה, ולא להעמיס עליו מידע לפני שהוא הפנים את עיקרי השלבים השונים.













