מהי עבודה התנהגותית? ומשחק קטן להדגמה, "משחק הסוכרייה"

בחורה עם מחשב נייד

הורים מגיעים אלי ומשתפים בהתנהגות מורכבת, לא מתאימה ולפעמים פוגעת של ילדם. הם מבקשים לשנות אותה, וביחד אנחנו מחפשים מה הרווח של הילד מאותה התנהגות.
קיים משל לפיו "פושע אחד שיתף, כי התקופה הטובה ביותר בחייו הייתה המשפט שלו, כיוון שקיבל אז המון תשומת לב"…
לפי תיאוריית הלמידה ההתנהגותית, התנהגות היא תוצאה של התנייה וחיזוק מצד הסביבה. יש התאמה בין רמת התנהגות לבין רמת החיזוק. לדוגמא: אם התנהגות שלילית (הילד צועק) מקבלת חיזוק (תשומת לב של ההורה) – הילד יחזור עליה. אם התנהגות חיובית (הילד מבקש עזרה בשקט ונימוס) וההורה עוזר אבל לא נותן חיזוק חיובי (חיבוק, מחמאה, ליטוף) – אז מה לדעתכם עדיף לילד???
התחלה של שינוי משפחתי – היא לעיתים קרובות התחלה של שינוי בתפיסה של ההורה, ובבחירה שלו איך להגיב להתנהגות הילד אותה הוא רוצה לשנות, ואיך להגיב להתנהגות חיובית שלו, שלעיתים קרובות לא מקבלת "במה" בתדירות ובעוצמה המספיקה.
טיפ ומשחק קטן להמחשה, "משחק הסוכרייה":
תבחרו יום אחד השבוע ולפני שאתם נכנסים הביתה תכינו מטבעות וכמה סוכריות קטנות לכיס ימין בבגד שלכם. בכל פעם שאתם נוזפים בילד שלכם תעבירו מטבע לכיס שמאל, בכל פעם שאתם נותנים לו חיזוק/מחמאה תעבירו סוכריה. בערב, שימו לב בכמה מטבעות לעומת כמה סוכריות השתמשתם…

תספרו לי

להתראות, עדי

M.A אבחון וטיפול בלקויות למידה, אתגרי  קשב, הדרכת הורים, מתמחה בפסיכותרפיה CBT
http://www.adi-kaufman.com/

 

סוכריה