תערוכות חדשות במוזיאון ישראל

בחורה עם מחשב נייד
  1. 1.   (ב)זכות הקריאה: על ספרים ואנשים באמנות המאה ה-15 עד ה-19 

אוצרת-שלומית שטיינברג

ציורים והדפסים המתארים משכילים צעירים ומבוגרים בשעת קריאה או כתיבה בחדרי עבודתם — מקצתם בנוף הפתוח — הם עניינה של התערוכה; תיבחן בה משמעותן של פעילויות אלה במסורת אמנות אירופה. לצדם יוצגו ספרים המופיעים ביצירות שהשאילה במיוחד לתערוכה הספרייה הלאומית. 

נעילה: 1 נובמבר 2013

  1. 2.   וולפּרט וגומבּל: חלוצי הצורפות המודרנית בישראל

אוצרת- שרון וייזר פרגסון

הצורפים ילידי גרמניה יהודה לודוויג וולפרט (1981-1900) ודוד היינץ גומבל (1992-1906) היו מן הראשונים שאימצו את הסגנון המודרני — שהתאפיין בצורות חלקות, זורמות ופונקציונליות — לעיצוב תשמישי קדושה ומצווה. כשעלו ארצה באמצע שנות ה-30 היו למורים ששינו לחלוטין את התחום בארץ ובתפוצות. הם היו שותפים לייסודו מחדש של בית–הספר לאמנות ואומנות בירושלים "בצלאל החדש" והעמידו דורות של תלמידים שהמשיכו את דרכם הסגנונית. האותיות העבריות היו לאבני יסוד של רבות מיצירותיהם, ביטוי ללאומיות ולרוח היהודית המתחדשת בארץ הנבנית. ב-1956 הוזמן וולפרט למוזיאון היהודי בניו–יורק, שם הוקמה סדנה לעיצוב יודאיקה מודרנית, והוא עמד בראשה עד לפטירתו ב-1981. גומבל נשאר בירושלים, ובבית המלאכה הקטן שניהל המשיך להכשיר צורפים בטכניקות שהפכו נדירות, וידועות רק למעטים בעולם. התערוכה תאיר את סיפורם של שני האנשים הצנועים, שהיו עמודי התווך של היודאיקה המודרנית.

נעילה: 6 אפריל, 2013

  1. 3.   נלי אגסי: עבודות וידאו

אוצר- אמיתי מנדלסון

גוף האמנית נלי אגסי משמש בעבודות הווידאו שלה מצע לפעולות סימבוליות הקשורות לכאב פיזי, לחוויות נפשיות ולנשיות מאז ראשית עבודתה בסוף שנות ה-90 ועד היום. פעולותיה מתועדות בעבודות בישירות נטולת דרמה, ומהדהדת בהן אמנות שנות ה-70 שהעמידה במרכזה את הגוף וסוגיות עקרוניות הקשורות בו. ואולם, הממד האישי והאינטימי של יצירת אגסי מייחד אותה מאותם אמנים ואמניות שהגוף היה להם מצע לאמירות אידאולוגיות. בעבודות רבות נדמה תחילה שאגסי מתעדת אקט יומיומי פשוט,

 

 

 

 

 

 

אלא שהחזרתיות האטית והמדיטטיווית שלו הופכת אותו לטקס בעל ממד רגשי מלא עוצמה המציג את הגוף במלוא שבריריותו ומביע תחושה פיוטית ודרמטית כאחד. 

נעילה: 30 מרץ, 2013

  1. 4.   מרחבים: רכישות חדשות ועבודות מהאוסף

אוצר – אמיתי מנדלסון

ים ומדבר — אזורים חוץ–תרבותיים, אקס–טריטוריאליים ובראשיתיים באופיים — הם הציר המרכזי בתערוכה; הם נקשרים למיתוסים עתיקים, למסעות, לנדודים, להתבודדות ולהרהור. הנוף הריק מנוכחות אנושית, שיש בו מן ההוד והנשגב, סקרן אמנים רבים — מימי שיא הרומנטיקה ועד ימינו. הם ראו אתגר בהתמודדות עם המשטחים האינסופיים הללו, ולעתים נדמה שרב בהם המשותף על השונה. יוצגו יצירות אמנות עכשווית, שנרכשו או ניתנו במתנה למוזיאון בשנים האחרונות, לצד יצירות מאוספי המוזיאון המגוונים — עבודות וידאו, פיסול, רישום, ציור וצילום מהמאה ה– 19 ועד ימינו. 

נעילה: 30 אפריל, 2013

  1. 5.   ירוק וֶרונֶזֶה, יהושע בורקובסקי: ציורים, 1987 – 2012

אוצר – משה ניניו, איה מירון

תערוכה מקיפה מיצירותיו של יהושע בורקובסקי הכוללת כ-60 ציורים, מבחר מייצג מתוך מהלך יצירה אחד. היא מתמקדת בשלושה מחזורי ציורים מהעשור האחרון – "אכּו ונרקיס", "ורה–איקון" ו"קו–אפלס"; משלימים אותם ציורים ממחזורי עבודה בו–זמניים וממחזורים מאמצע שנות ה-80. התערוכה מבקשת להתבונן בגוף העבודה כשלם שיחידותיו מהדהדות ומאירות זו את זו.

נעילה: 30 מרץ, 2013

  1. 6.   זו לא אישה זה גבר: מראות מתאטרון הקבוקי
    אוצרת – אוצר/ת: מרים מלאכי

עולם שחקני הקאבּוּקי, תאטרון יפני בן כ– 400 שנה, מוצג באמצעות 30 הדפסים וציורים מאוספי המוזיאון ותלבושות תאטרון היסטוריות מיפן. הקאבּוּקי מלא פעילות, צבעים וצלילים, במתו גדולה ומפוארת, מספר השחקנים גדול והוא עוסק בעלילות היסטוריות וסיפורים מן המיתולוגיה היפנית לצד נושאים מן המציאות, כגון אהבה בלתי אפשרית. את תפקידי הנשים מגלמים שחקנים-גברים, שמתנהגים כנשים על הבמה ובכל מקום, חוץ מביתם, ואף משמשים דגם חיקוי לנשים. התערוכה שופכת אור על עולם מיוחד זה ועל התקופה שבה זכו שחקני התאטרון למעמד דומה לזה של שחקני קולנוע בימינו. התערוכה הוקמה בשיתוף פעולה עם קרן יפן ובעזרת חברת שוצ'יקו בע"מ וכולבו איסטן מיצוקושי בע"מ. 

נעילה: 10 נובמבר 2012

  1. 7.   חסידים – לא רק בשחור לבן
    אוצר/ת: אסתר מוצ'בסקי

תערוכה אתנוגרפית החושפת זווית פחות מוכרת של תרבות החסידים, שבמרכז כל אחת מחצרותיה ניצב מנהיגה הכריזמטי, הוא הרבי, האדמו"ר. החוויה החסידית תוצג בתערוכה באמצעות תלבושות — של גברים, של נשים ושל ילדים — הכפופות לקודים קפדניים, ובאמצעות חפצים הקשורים לחיים הרוחניים והקהילתיים. לצד חפצים יוצגו תצלומים המתארים את אירועי מחזור השנה ומעגל החיים, וכן סרטים ומוזיקה — כל אלה ייתנו לקהל הרחב כניסה–לרגע לעולמה המסקרן של הקהילה החרדית הזאת הבנויה חצרות–חצרות.

נעילה: 30 נובמבר 2012

  1. 8.   "לילה טוב" – תערוכה חדשה באגף הנוער
    אוצר/ת: קובי בן מאיר

ערב–ערב עם רדת השמש עולים הכוכבים ומאירים את שמי הלילה הכהים. הבית רוחש פעילות לקראת השינה, כי הרי ההליכה לישון אינה רק פעולה לתחזוק הגוף, אלא טקס מעבר ממהומת היום אל מנוחת הלילה ואל מתיקות השינה. התערוכה מציצה אל תוך הבית פנימה ובוחנת את תהליכי ההירדמות ודימויים של שינה. היא גם פותחת צוהר אל השינויים שמתרחשים בטבע בעת החשכה, והירח המנחם מלווה את המבקר וחושף מחוזות של מסתורין ודמיון.

התערוכה מתמקדת ביצירות אמנות עכשווית, אך מלווה בחפצים ממגוון תרבויות ותקופות המשקפים את העל–זמניות של הנושא. יש בה גם חללים פעילים והיא מתאימה לכל המשפחה.

נעילה: 2 בפברואר 2013

  1. 9.   איור זה כל הסיפור
    אוצר/ת: אורנה גרנות

מה למלכת אנגליה ולעוג מלך הבשן? מה צבעוני יותר: שירה על שגרה או שירים דמיוניים, ואיך תדעו לטפל בחתולים התשובות חבויות בין דפי הספרים שזכו השנה בפרס מוזיאון ישראל לאיור. כלת הפרס היא המאיירת ולי מינצי על איוריה לספר: קטנטנה בגינה מאת גלית ראב"ד. בציון לשבח זכו אביאל בסיל על: עוג מלך הבשן מאת נתן אלתרמן, לנה גוברמן על: הדודה מרגלית נפלה אל השלולית מאת נורית זרחי, רותו מודן על ספרהּ: סעודה אצל המלכה ומירה פרידמן על: חתול בא הביתה מאת תמי שם–טוב.

נעילה: 31 דצמבר 2012

10. נוישטיין: "כלומר הרישום"
אוצר/ת: מאירה פרי-להמן

עבודות הרישום של יהושע נוישטיין, אמן ישראלי יליד פולין המתגורר בניו–יורק, ממוטטות את חשיבתנו הרגילה על רישום, עוסקות בחומרי הרישום ובתהליך היווצרותו ולא בנושאים שמחוצה לו, חודרות לפני השטח שלו, מקפלות, שורטות וקורעות אותו ובסך הכול מותחות את גבולות הרישום עד הקצה. התערוכה של יצירתו, החורגת לשדות הפילוסופיה והלשון, מציגה 45 שנות יצירה מבעד ל– 75 עבודות נבחרות.

נעילה: 27 באוקטובר 2012

 

 

 

 

 

 

11. יוזף בויס | טדאוש קנטור: "לשם ובחזרה"
אוצר/ת: ירומיר ידלינסקי, וסוזן לנדאו – אוצרת אחראית

התערוכה היא סיפור מקביל של חייהם ועבודתם של יוזף בויס (1986-1921)וטדאוש קנטור (1990-1915). שניהם פעלו בשוליים של תחומי אמנות רבים בטווח רחב של אמצעי הבעה; שניהם חצו תחומים במכוון, לא חדלו לרשום, אך נודעו בראש ובראשונה בפעולותיהם — הפנינג, מצגות, מופעים, הצגות, הפגנות רחוב, הרצאות, סמינרים, דיונים ועוד. הקשת הרחבה הזאת שימשה להם אמצעי חזותי להתמודדות עם ההיסטוריה הפרטית והכללית. אנמנזה — העלאת זיכרונות לתודעה — היא מילת מפתח בעבודתם, והיא גם המפתח לתערוכה. להיסטוריה היה תפקיד מכריע בחיי בויס הגרמני וקנטור הפולני, ושניהם התייחסו לשאלה

המורכבת של היחסים בין יהודים-גרמנים-פולנים ולתהפוכות הטראומטיות של ההיסטוריה האירופית שחוו איש–איש בדרכו.

נעילה: 27 באוקטובר 2012

12. זהב לבן: המטבעות הקדומים בעולם
אוצר/ת: ירומיר ידלינסקי, וסוזן לנדאו – אוצרת אחראית

המטבעות הראשונים בעולם היו מטבעות שנטבעו במושבות מסחר יווניות החל במאה ה–7 לפני הספירה; הם היו עשויים סגסוגת של זהב וכסף וכונו כבר בימי קדם "זהב לבן". באיכותם האמנותית הם לא נפלו כהוא זה ממטבעות מאוחרים, וסיפור היווצרותם חושף עוד טפח מתרבות יוון הקדומה — זו נודעה כמובן באיכויות הפיסול והציור שלה, והצטיינה גם בתחום יומיומי זה. מקורם של 500 המטבעות בתערוכה בשני אוספים פרטיים, והם מוצגים לקהל הרחב זו הפעם הראשונה.

נעילה: 30 במרץ 2013