"6 אימהות", ערוץ 2, עונה שלישית, פרק הבכורה יום שני (31.11), 21:00.
הקרנה חגיגית שהתקיימה לקראת העונה החדשה של "6 אימהות" גרמה לי לחכוך בדעתי, האם אני צופה בסדרת דוקו או שמה בתוכנית ראליטי? בעוד תכניות כדוגמת "האח הגדול" או "הישרדות" מתעקשות לדחוף תוכן הנחשב "איכותי" ונוגע לחברה הישראלית, במטרה להסתיר את אפיונו השטחי של הריאליטי. "6 אימהות" הדוקומנטרית דווקא בורחת למחוזות הריאליטי כשהמטרה לשדר תוכן חברתי ישראלי אמיתי, בפריים טיים.

"הסדרה הזו היא הצצה הכי ראויה" מכריזה נועה ירון כשהיא אוחזת במיקרופון המנחה. כמשתתפת העונה הראשונה הוזמנה ירון להיות למנחת הפאנל בו צופות לראשונה ששת האימהות בסרטוני "תעודת הזהות" שמציגים לצופה מפגש ראשון עם כל "אמא". הפאנל הזה הוא למעשה גם הפעם הראשונה בו נפגשו הגיבורות זו עם זו, בניגוד לעונות הקודמות בהן הופגשו הנשים כחלק מהפורמט, לספר את תחושותיהן ולהתעמת עם אימהותן אל מול המצלמה. בעונה זו הגברים של האימהות, האבות (לצורך העניין), הם אלו היושבים יחדיו לשיחה על הורות, קריירה, אינדיבידואליות מול משפחה, זוגיות ועוד נושאים שעד כה סיפרו לנו שמעסיקים בעיקר אימהות.
אלמנט נוסף בולט בעונה החדשה של "6 אימהות" הינו ההקצנה (נקרא לזה כך) בסיפורים האישים של הדמויות. אם בעונות הקודמות הוצגו הדמויות כשהמרכיב העיקרי שממלא את עולמן הוא האימהות, בעונה הנוכחית סיפורי המסגרת (המטלטלים לפרקים) של האימהות הם הבולטים בנרטיב הסדרה. כמו בעונות הקודמות גם כאן מוצגות האימהות כשהן מתמודדות עם משימות הורות שונות בניסיון להבין "איך ראוי להיות אמא טובה" והצופה, נשאבת לבחור "אמא" המייצגת את עולמה ובמובן "6 אימהות" קרובה יותר אל מחוזות תכניות הראליטי כשסידרה מפרמטת את התפקיד העתיק בעולם, אימהות.
אך הדמויות של העונה השלישית חושפות אמהות שונה מהמיינסטרים ונראה שהם בכלל כאן בשביל לספר סיפור אחר. אם תפקידה של תכנית הריאליטי לעורר את הצופים לבחור בדמות אחת המייצגת את זהותם, תפקידו של סרט הדוקו לחשוף בפני הצופים עולם חדש שונה מהמוכר להם. הבולטת בעניין זה הינה הרבנית רונית בראשי אשר בעקבות אונס שעברה בגיל 14, אולצה לחוות הריון ללדת את התינוק ולשלוח אותו לאימוץ. בראשי מספרת את סיפורה מעורר הזעזוע בישירות ובהירות. בנה שנמסר לאימוץ מלווה את חייה כענן שחור גם בהיותה רבנית, גם כאמא ל-5 ילדים וגם בזוגיות עם בעלה אילון. דמות נוספת שמעוררת סקרנות היא נעמי (נאם) הורביץ, שהפכה למעין סינדרלה כשפגשה את חיים הורביץ ,יורש העצר של חברת "טבע" ומחיי מחסור בתאילנד הגיע למעמד של אלפיון עליון. גם מיכל צפיר המושכת את העין בשל מוחצנות ככוהנת בריאות, זוגתו של הבמאי יואב צפיר ואמא ל-3 , מצטיירת כי עיקר סיפורה מתעמת עם השאלה- מה היא הצלחה בעולם תחרותי. כמו כן יש את רחיק סלימאן שחקנית ומטפלת בנפגעות תקפה מינית במגזר הערבי, המודה בפה מלא שעל אף חייה הנוחים בהם זכתה, היא אינה בטוחה שטוב לה ואת כתבת השטח של "חדשות הבידור" בת אל בלן שאיבדה את אמה בגיל צעיר ומתמודדת עם ההווה בציניות ואולי בכלל מציבה תמונת מראה החושפת את דור האימהות החדש. מולה הזמרת ליאת בנאי שמגדלת 5 ילדים ומנהלת את ביתה ביד רמה ללא עזרה משמעותית מבעלה, זאת מתוך בחירה ומודעות. הצופים פוגשים את האימהות בביתם כשעולמן נגלה בישירות וברגישות.
הסיפור האישי של כל אמא בסדרה יכול היה לזכות כל במאי דוקו בתקציב מכובד מקרן מימון ליצירה מקומית ישראלית ו"6 אימהות" אכן מכונה כ-סדרת דוקו. אך הפורמט הנסחב עוד מהעונות הקודמות ובהצצה בתעודות הזהות שמיד "זורקים על הצופה" ללא התרעה מוקדמת את העצב הכי חשוף ומטלטל של האימהות (כאילו היו מתמודדות במאסטר שף), משרטט מסביב ל"6 אימהות" עטיפה נוצצת של ריאליטי.
יש להודות כי העטיפה הזו ככל הנראה ההצדקה לחשוף את עולמן הייחודי של 6 הנשים בפריים טיים ערוץ 2. אפשר לטעון שחבל שכך ואפשר להשלים אם התנהלותו של עולם הטלוויזיה והרייטינג. בכל אופן אני אבחר לא להתייחס לריאליטי כדבר הזה שקל לצקצק עליו בשלב זה ולהמשיך לצפות בצפייה שאכן עולמן של ששת הנשים יוצג באופן מורכב ותבוני, כי תכלס היה מעניין.












