ראש חודש אל ב'נת -מפרגנים חג לבנות בתוניסיה

מנהג תוניסאי של חג החנוכה הוא לחגוג את :"ראש חודש אל בנת" (=בנות)
שאלתי , מה למה? אמרו לי לא יודעים. ככה זה.
בראש חודש : " אל בנת " מפרגנים לרווקות נס בצורת חתן או פוטנציאל של.. או סתם מסיבות נשים בכחנאליות חסרות מעצורים ( ששש שאמא לא תשמע)
במקרה הפחות גרוע  מתכנסות הבנות לאכילת מאכלי חלב  (שזה בבחינת מעשה רדיקאלי בתוניס)ולפעמים גם שתית יין במקום שבו החנוכיה דולקת.
"אבל למה? למממה? " אני שואלת
איך יתכן שהגברים מפרגנים בתוניס חג כזה לארג' לנשים . מה נגמר להם מעצמם? אז לא.
גרסה ראשונה גורסת שבראש חודש טבת בימיו של עזרא הסופר גורשו הנשים הנכריות ולא נותר ליהודיות הכשרות אלא לחגוג את בידולן .
בואו נשאיר את ההשערה הלא סבירה הזו  לסופרים הגברים של ימי קדם . הם לא העלו על דעתם שנשים מתהלכות כגוש , שלא לאמר כ : מיקשה אחת, לאורך כל ההיסטוריה במאבק להציל את נפשן מפני העליה על המוקד שוב ושוב ושוב . גם אם לא מדובר בשריפה.

ובכל זאת ,  שינסתי מותני ויצאתי לחפש את התשובה הסבירה יותר, שהיתה טמונה עמוק בתוך מרד החשמונאים. שם פגשתי את יהודית גיבורת על , שלא זכתה להיכנס לתנ"ך ולא לאגדות חז"ל אבל לקנוואס של קראוואג'יו היא זכתה להיכנס ובכ-בוד!
יהודית הקריבה עצמה בכך שהלכה "לחגוג את חנוקה" (איזו הברקה:-) עם הולפורנס ממרר חיי היהודים לאחר שזה שם מצור על עירה כחלרק מדיכוי המרד.

הולופרנס ערך משתה על טהרת החלב   ליהודית  והוא לכשעצמו השתכר עד אובדן החושים .הם השתעשעו כל הלילה שבסופו זכה לכריתת ראש נאה כיאה לעוכר ישראל – כשראו מחנה הולפורנס את ראש שר צבאם הכרות מוקע על החומה נפל פחד גדול עליהם ו"נסו לנפשם".

ומכאן יצא שהגברים חוגגים את חגם של החשמונאים בחנוכה   והבנות את חגה של יהודית."כל אחד מקבל את מה שמגיע לו". ככה  'ספתא' היתה אומרת. 

זו הסיבה  , מסתבר ,חוגגות הנשים התוניסאיות את "ראש חודש אל בנת" . הגברים מרעיפים עליהם מתנות, ואילו שלא נעתרו ימהרו להעתר פן יונח ראשם על המערפת.

ואני חושבת לעצמי : איך זה תפס דווקא בתוניסיה?
כאילו ? למה?

קבלו גרסת :Caravaggio's Judith Beheading Holofernes

rosh

 
אירוס
צלמת & הרבליסטית. כותבת . אמנית רב תחומית מפתחת מוצרים אגדיים מצמחי מרפא . חפרפרת ארכיונים. עושה פרמה קאלצ'ר .גרה על שפת המכתש. חיה slow. מגדלת שני בנים שובבים וארטישוק.