יְחִי הַקְיסָר ! / !Hail Caesar – האחים כהן
האחים כהן יוצאים בסרט חדש-אני רצה לראות.
אין ספק בסרט הזה, השניים הללו אנשי קולנוע, אוהבי קולנוע.
והפעם הם יוצרים קולנוע על קולנוע, סרט על סרטים.
באַטְרִיבּיוּט (Attribute) נפלא לקולנוע של האולפנים הגדולים של שנות ה- 50 שהכל היה עוד גדול מהחיים, על מסך הכסף, רגע לפני שהטלוויזיה טרפה את כל הקלפים, ושהביא קסמים וצבעים מעולמות רחוקים אל מסכים הגדולים בכל עיר או עיירה ברחבי הגלובוס.
הסרט מלווה את אדי מניקס, (ג'וש ברולין), מפיק בסטודיו של "אולפני קפיטול" בהוליווד.
בכל הפקה של האולפנים, שבאחריותו, יש צרה אחרת, ומניקס הוא ה- Fixer, עליו מוטלת האחריות לרוץ מסט לסט ולהביא פתרונים.
***
האחת הצרות הגדולות נופלת עליו כשהוא מגלה כי אחד מהכוכבים הגדולים של האולפנים, בירד ויטלוק (ג'ורג' קלוני) נחטף לקראת סוף הצילומים של ההפקה הכי גדולה של הסטודיו "יחי הקיסר!" אפוס קולנועי המתרחש ברומא העתיקה ומציג את עלייתו של ישו מבעד לעיניו של מפקד רומאי. דרישת כופר בסך $100000 נוחתת על שולחנו של מניקס.
***
מכאן מתחיל מסע מטורף להצלת הגיבור, והצלת הסרט שבו מושקעים כספים רבים של הסטודיו.
במהלך הסרט עובר מניקס בין הסטים של האולפנים השונים, וכל זאת תוך שיטוט מקסים בין ההפקות השונות שרצות על בימות האולפנים, בכל ז'אנר קולנועי אפשרי של אותה תקופה בהוליווד של שנות ה50: אפוסים תקופתיים גדולים מהחיים-כדוגמת בן חור, מיוזיקלס בסגנון ג'יו קלי, מערבונים, דרמות תקופתיות, דרמות רומנטיות, סרטי הפילם נואר, סרטים בסגנון סרטי אסתר ויליאמס עם נשים יפות בבגדי ים ושחייה צורנית, ועוד Just Name It.
כוכבים שיש לטפל לטפח ולשמור, ותקשורת פפראצ'י (בטרם הומצאה רשמית) שמחטטת בכל דבר, ומנסה להוציא סקופים לעיתונות על הכוכבים הללו, ומיוצגת בסרט בדמותן של שתי אחיות ת'ורה ות'סלי טאקר (שתיבן בגילומה של טילדה סוונטון)
***
כל העלילה הזו מובלת בין הבמות השונות בהן מצטלמות ההפקןת,כשמעל מרחפת כל הזמן תחושת הפחד מפני ההשתלטות הקומוניסטית על תעשיית החלומות שהובילה לציד המכשפות של מקרארתwי בשנות ה 50 המדוברות.
חוץ מבעיית הכוכב הנחטף, מתמודד מניקס עם כוכב אחר, הובי דויל (אלן ארנרייך), כוכב מערבונים שמניקס נשלח לשבץ לתפקיד דרמתי גדול (עליו), בעקבות דרישת בעלי האולפנים. והוא אף שולח אותו לארוחת ערב עם קרלוטה ורוז (ורוניקה אוסוריו) הכוכבת הלטינית של האולפנים, על מנת ליצור שינוי תדמיתי לדויל. במהלך אותה ארוחה מגלה דויל את מזוודת הכסף ובה הכופר לשחרור ויטלוק, והוא יוצא למעקב אחריה ומוצא אותו לבדו בוילה במליבו לאחר שהחוטפים, חבורת תסריטאים קומוניסטים כשבראשם כוכב הסרטים המוזיקליים של של הסטודיו, ברט גרני (צ'ינינג טייטום), עוזבים עם הכסף שניתן כתרומה למהפכה ולגרני שנאסף ע"י צוללת סובייטית, אך המזוודה נופלת מידיו לים וטובעת במצולות. בה בעת דויל מחזיר את ויטלוק לאולפנים. ומניקס ששומע ממנו על רעיונות המהפכה הבולשביקית והקומוניזם סוטר לו על פניו ושולח אותו לעשות את עבודתו כמו שהבמאי, נערת התסריט והתאורן עושים את שלהם.
למרות שהסיפור הנפרס לנגד עיננו מתחזה להיות קומדיה משעשעת, מצליחים האחים כהן, כהרגלם, להוסיף גם אמירה נוקבת וביקורתית, הפעם על עולם הזוהר ההוליוודי, והם עושים זאת תוספת ארס פוגעני נוקב וישיר, וביקורת חריפה על המערכת הכלכלית שעליה מתבססת הוליווד במסווה של בידור להמונים.

***
גיבור הסרט הזה, מנקיס בגילומו הנפלא של ג'וש ברולין, הינה דמות ממוצאת המבוססת על דמות אמיתית באותו שם ובאותו תפקיד שפעל בהוליווד של האולפנים הגדולים, זו תחבולה תסריטאית של הכהנים שמעניקה לסרט פאן אירוני וציני. אבל עם כל האירוניה והציניות שמוצגת לנגד עינינו הכל מוצג גם עם הרבה אהבה לקולנוע הזה שאיננו קיים עוד.
גדולתם של הכהנים בסרט זה הוא בליהוק הנכון, קלוני למשל, שבד"כ מתפקד כשחקן מוביל, ואף כאן עושה תפקיד קצת יותר משמעותי, הינו דוגמא לליהוק נפלא. בדר"כ הוא חד גוני ובעל לְבֵל אחד לטעמי, אבל הפעם זה עובד, כשהוא מגלם את השחקן הראשי והאידיוט באפוס על חיי ישו, שנחטף ע"י חבורת תסריטאים קומוניסטים, והוא יכול להשתמש בהבעות פניו האוויליות ובחד גוניות שלו שמשרתת את התפקיד שקיבל.
קאסט השחקנים שמופיע על המסך בסרטם זה ארוך ומרשים, ולהוציא ברולין, שמתפקד כדמות הראשית והמובילה של העלילה, כל השאר מפציעים ומשמשים חוליות בתוך אנסמבל מרשים, כשאין לאיש מהם תפקיד גדול באמת, וחלקם כדוגמת פרנסיס מק'דומנד (שמגלמת עורכת של אחד הסרטים), מפצעים לרגעים קטנים ומשמעותיים המוכיחים שאין תפקיד קטן יש שחקנים גדולים. אבל כולם עושים זאת בצורה נהדרת, משעשעת ואף מצחיקה לעיתים, תוך שהם משאירים חותם ונותנים את כל כולם לטובת הסצנות שלהם.
אציין את צ'ינינג טייטום שמפציע בסצ' ריקוד ג'ין קליית מרשימה,
[youtube /AOFwpLIBM8c nolink]
או סקרלט ג'והנסון שמגלמת בחן את המקבילה של אסתר וויליאמס בסרטי השחייה הצורנית שצולמו באותה התקופה.
[youtube /FibjAGLwLoo nolink]
הכהנים מציגים בפנינו את טיבם של סרטי הקולנוע, מצד אחד סרטים מהוקצעים עד לפרט האחרון ומצד שני כאוס בלתי נתפס שמתרחש על כל סט ובמה באולפן.
מצד אחד תעשייה כלכלית מגלגלת כסף במסווה של בידור להמונים, ומצד שני תסריטאים שמנסים להחדיר רעיונות אמירות ומסרים חברתיים (תסריטאים קומוניסטים?!)
והכהנים עוד מוסיפים ומציבים לפנינו גם ארבעה אנשי דת בדמות מפגש שנדמה כהתחלה של בדיחה בין רב כומר קתולי כומר פרוטסטנטי וקאדי מוסלמי, שמתבקשים לייעץ לאולפנים ולנסות שלא לפגוע בשם בני דת אחרת. עבר דתי אל מול קפיטליזם/מרקסיזם חילוני.
הכל מביאים לנו האחים הכהנים בברכתם הפעם:
♪ תסריט שנון ובעל אמירה. ויחד עם זאת פשטני להפליא.
♪ בימוי שעושה מחווה לקולנוע של פעם, ומאפשר לשניים הללו לביים סצנות בסגנונות שונים ועושים זאת בשלמות ועד הסוף.
♪ גגים חזותיים נפלאים ומרהיבים.
♪ דמיות צבעוניות, מטופשות, משעשעות, גדולות מהחיים מצד אחד וקטנות מצדו שני, מוגזמות ומצחיקות ברצינותן.
♪ אנסמבל נפלא ומרשים שחקנים הוליוודים בני ימינו, שמגלמים תפקידים קטנים של דמיות גדולות מהמסך של פעם.
♪ מוזיקה מקורית נהדרת שמלווה את הסרט בדיוק הנדרש ובצורה נפלאה לאוזן
♪ עבודת ארט גרנדיוזית המציגה את העוצמה ההוליוודית של פעם, תוך הצגה של במות אולפנים וסטים שונים המשחזרים עד לדיוק מרבי את הז'אנרים השונים של הסרטים, ושנתמכת בעבודת הלבשה מדויקת ויפיפיה.
♪ צילום נהדר של רוג'ר דיקינס שמתכתב עם עולם הקסם של מסכי הכסף של העבר. ומואר בצבעים הנכונים של התקופה.
♪ ועריכה קצבית ודינמית שעובדת עם קו העלילה שרחקו האחים הללו.

רוג'ר דיקינס האחים כהן
***
'יחי הקיסר' של הכהנים הפעם היא יצירה של ספקטקל קולנועי שמוציא את המיטב שיש למסך הגדול להציע, זוהי חגיגת קולנוע צרופה ומרהיבה שנעשתה על ידי אוהבי קולנוע, מאסטרים בתחומם, שחובבי ומושבעי הקולנוע ישתעשעו בניסיון למצוא ולזהות כמה שיותר סרטים, אנקדוטות וסיפורים מימי הקולנוע ההוליוודי של פעם.
אבל למרות כל זאת הסרט מרגיש סוג של החמצה, התסריט לא מְהוּקְצָע עד הסוף, מתפזר ומתגלה בחזקת "תפסת מרובה לא תפסת".
ריבוי הדמיות וקווי העלילה מאפשר לאחים להציג את כישרונם בבימוי ז'אנרים שונים, אבל גם יוצר כאוס ועומס לעיניי הצופה שלרגע נדמה כי הולך לאיבוד בתוך כל המרובה הזה.
ואפילו הסיום, למרות הציפייה והבנייה לאורך כל הסרט, מאכזב ולא מאפשר את הקתרזיס הקולנועי של הקולנוע של פעם.
בשורה תחתונה:
שווה לראות על המסך הגדול ולא לחכות להפצת הסרט ב VOD למסכי הטלוויזיה, טובים ככול שיהיו. הספקטקל הזה צריך להראות על המסך הגדול שלו הוא עושה מחווה.
אוהבי קולנוע, רוצו לראות.
[youtube /d7p2BtvSqbQ nolink]

















