ילדים בחופש הגדול, משתעממים, מסתובבים ללא מעש ואם זה לא מספיק יש את אלו שגם לא מבינים את השפה, לפעמים גם אין להם חברים. אז איך בכל זאת הם מגיעים ללמידה ?

עם תחילת שנת הלימודים תלמידי היסודי, ובמיוחד תלמידי כיתות ו' העוברים ללמוד בכיתות ז' באים עם חששות, חרדות והתלבטויות רבות. רגשות אלה מלווים אותם בתהליך המעבר או השינוי הצפוי של ביה"ס שבו למדו וגדלו. הדברים נכונים גם לגבי תלמידי כיתות ט' העוברים ללמוד בבתי"ס תיכוניים. ומתעצמים יותר כשמדובר בילדי עולים .
השינוי מעצם הגדרתו משנה את "סדרי העולם" של התלמיד ויש לו השלכות התנהגותיות, קוגניטיביות ורגשיות. לכן, ברוב המקרים, שינויים- גם שינויים רצויים והתפתחותיים, מעוררים בפרט חששות ופחדים. תכונית מעברים היא תוכנית ארצית הממומנת ע"י משרד הקליטה והעליה ומופעלת ע"י החברה למתנ"סים. בקרית ים בימי הקיץ היא מופעלת במתנ"ס העירוני עם הכנה מוקדמת בשיתוף פעולה עם מנהלי בתי הספר בעיר.
התוכנית נותנת מענה לילדי העולים ומסייעת להם להגיע לרמת הכלל הממוצעת , הקניית מיומנויות , צמצום פערים לימודים וחברתיים . תוכנית זו נועדה לפתח בתלמיד כישורים ויכולות הנדרשים על מנת לאפשר לו לחוות בצורה חיובית את השינוי, ולאתר את היכולות הטמונות בו, להסתגל ולתפקד בצורה טובה ויעילה יותר במהלך השינוי ולאחריו. התלמידים נהנים מלמידה חווייתית בקבוצות קטנות עם ימי בריכה והפעלות העשרה תוך שימת דגש על לימודי השפה העברית . וכל זאת ללא עלות כלל.

נונה ג'ברו ואנסטסיה הם שלושה תלמידים מתוך שלושה עשר בקבוצה. אז איך גורמים להם לקום מוקדם ולהיות במרכז הקהילתי כבר בעשר בבוקר כדי ללמוד ?
1) יוצרים קשר אישי עם התלמידים ובני משפחותיהם :
לפני כניסת תלמיד לקבוצה מקיימים – מפגשי הורים , רכז וצוות מורים. לאחר תיאור ציפיות עם המשפחות עדיין המפגש הראשון יהיה מאוד מרגש בעבור התלמידים ולכן היום הראשון מוקדש להיכרות בין בקבוצות .
למשל : כולם עומדים במעגל. לוקחים סליל צמר ארוך ונותנים את הקצה לאחד החברים בחדר, הוא אומר את שמו , מספר מהיכן הוא עלה ומה הוא אוהב. רק אח"כ הוא רשאי להעביר את הסליל הלאה למישהו שהוא לא מכיר אבל עדיין אסור לו לעזוב את הסליל .
לאט לאט נוצר במרכז סוג של קורי עכשיו . הרעיון של הפעילות הוא שהם לומדים להכיר אחד את השניה , לומדים שהם קשורים ומחוברים אחד לשניה בצורה מסוימת ויש להם מטרה משותפת ללמוד ולהצליח .
2) בלי ביקורת מגבירים חיזוקים – כתיבת עיתון שיעור בתקשורת .
תפקידה של המורה לשפה מעבר להעשרה הוא ללמד אותם להשתמש בה נכון ולהניעה אותם לפעולת קריאה . התלמידים הביאו כתבות בשפות שונות , התבקשו לקרוא ולתרגם לעברית . לאחר מכן כל אחד כתב כתבה על עלייתו ארצה . לאחר מכן איגדנו את הסיפורים ויצרנו עיתון .
3) מיצרים פעילויות מרגשות ומלמדות – ידע כללי על העולם דרך הבישול והאפיה.
התלמידים מבשלים ונהנים תוך כדי הם לומדים מושגי יסוד מקצועיים מעולם הבישול והעולם בכלל . למשל מכינים כדורי שוקולד ותוך כדי שכולם עובדים מספרים לילדים שהשוקולד הוא תוצאה של קליה וטחינה של עץ הקקאו והיכן גדלים עצי הקקאו.
4) מתכננים איתם את היום למחרת חכמים בשמש.
בכל סוף פעילות תכננו את היום שלמחרת . למשל יון בריכה. הילדים כתבו כללי התנהגות והציעו הצעות מה מותר , מה אסור ומה אפשר לעשות מחוץ לבריכה .














