מצפן הוא מכשיר לקביעת הצפון לצורך ניווט. באמצעות המצפן יכולים נווטים לנווט את מסעותיהם לכיוון הרצוי.
מודל מצפן האושר מאפשר לכל אחד במסע החיים שלו למצוא את הנקודות המאפשרות לו לחיות חיים מסופקים,מאושרים ושלמים .
במושג המצפן מסתתר הצפון,המסע הפרטי שלי התחיל בגליל העליון,הוא הצפון שלי ממנו התחלתי לחקור ולבדוק את נושא האושר מקרוב . הכול התחיל מספרון קטן –ספר הפתקים,שבו הייתי אוספת כל מיני סיפורים עממים,תובנות וקטעי הרצאות שלי,בעיקר מהרצאות שבת בהן לא מפעילים מחשב וברקו. כל אלו עם השנים תפחו והגיעו למימד של ספר,אשר מחלק את הידע עם כל העולם.
ספר זה התחיל כסדרת הרצאות בנושא האושר, במהלך ההרצאות נשאלתי לא פעם האם יש מדריך לכל הטיפים ולכל הטכניקות אותם אני מעבירה בסדנא . שאלות אלו ובקשות דומות הביאו אותי לכלל החלטה שיש להוציא ספר,מעין ארגז כלים,בתוכו יובאו התובנות לדפוס .
מודל מצפן האושר מורכב מתשע סודות לחיים מלאים,מספקים ומאושרים .
ברמת הגולן מתקיימת תופעת טבע מאוד מעניינית הנקראת פליאומגנטיזם- מקורה בסלעי בזלת שהתמצקו ושמרו בקרבם תכונות מגנטיות השונות מהתכונות כיום.קרוב מצפן לסלעים אלו יבלבל את המצפן שיצביע להרבה מאוד מקומות אך לא לצפון.
בחיינו יכולה להתרחש תופעת הפליאומגנטיזם-מצב בו נרצה למצוא את הצפון שלנו אך נתבלבל מסיבות כאלו ואחרות,לכן חשוב להבין ממה המצפן הפנימי שלנו מורכב ואיך להישאר ממוקדים .
1. מטרה : חשיבות המטרות בחיינו. מודל יר"ה מה"ר על זא"ת מודל SMART , תרגיל לרישום מטרות .:
כיצד אם כן ,איך עליי להציב יעדים?
מודל נפוץ להצבת יעדים הינו מודל ה-SMART
למטרה המנוסחת בצורה"חכמה"וברורה יש חמישה מאפיינים בסיסיים. אם המטרה עומדת בחמשת הקריטריונים האלו היא מוגדרת כמטרה. לצורך הנוחות חמשת העקרונות להצבת מטרה חכמה מנוסחים כראשי תיבות של המילה SMART (חכם) בשפה האנגלית.
ובעברית-ראשי תיבות של מס מברר.
מס מבר"ר- לפני ניסוח המטרה עליי לברר שהיא אכן עומדות בחמשת הקריטריונים של המודל.
1. Specific & measurable מדידה וספציפית
מטרה צריכה לענות על השאלה: "לאן אני הולך ואיך אני יודע שהגעתי לשם?"
מטרה חכמה מגדירה ומכמתת הכול ואינה כללית ומעורפלת,כך שאין מקום לאי-הבנות.
"אני רוצה לרזות" שונה מ"אני רוצה לרזות 4 קילו תוך 20 יום".אם לא ניתן למדוד את השגת המטרה, לא ניתן לנהל אותה.
המטרה צריכה להיות מוגדרת כתוצאה סופית רצויה.מטרה עונה על ה"מה" אני רוצה להשיג. בעוד תוכנית הפעולה עונה על ה"איך".עלינו לזכור כי לכל מטרה ישנן דרכים שונות להשיגה,לפיכך תוכנית הפעולה היא גמישה,אך המטרה היא קבועה.
לעיתים אנו מחליפים בין השניים ומציבים מטרות שעוסקות ב"איך".לדוגמה, קביעת מטרות כגון ל"אכול רק ירקות במשך שבוע" או "לא לאכול מתוקים" במקום מטרה סופית של "לרזות 4 ק"ג תוך 20 יום". זו יכולה להוות מלכודת ולגרום לעשייה רבה,אך עם מעט הישגים. אם אכלתי עוגה השבוע אין זה אומר שנכשלתי בהשגת המטרה,זה כנראה אומר שאצטרך לנהוג בפעולות נוספות בכדי להשיג את המטרה.
2. Motivating מעוררת מוטיבציה
מטרה חכמה היא מטרה שמושכת אותי,ושאני מרגיש מחויב אליה מכל הלב. מטרה צריכה להיות חלק מהחזון הארגוני או מהיעדים האישיים שלי בחיים. אם המטרה נמצאת באי-הלימה לערכים שלי,אינה תורמת לצמיחה אישית,סימן שזוהי מטרה שבסופו של דבר תפגע במוטיבציה שלך במקום להמריץ אותך.
לפיכך, יש לנסח את המטרה בחיוב,כמשהו שאני רוצה להשיג ולא כמשהו שאני רוצה להימנע. לדוגמה: "להגדיל את שעות הזמן הפנוי" במקום "להיות פחות לחוץ".בכלל עדיף בשלב ניסוח המטרות להשתמש בניסוח חיובי במקום בטרמינולוגיה שלילית.
3. Attainable בת השגה
מטרה חכמה היא מטרה מאתגרת,אך ניתנת להשגה. מטרה בעלת רף גבוה מידי הנמצאת מעבר ליכולות שלנו עלולה לגרום בסופו של דבר ללחץ ולדימוי עצמי נמוך. מנגד,יש להיזהר שלא לכוון נמוך מידי. מטרות שאינן מאתגרות הן חסרות משמעות.
לשם כך עלינו להעריך עד כמה יש לנו שליטה על התוצאה או על כל הפרמטרים להשגת המטרה. היה ואין לנו שליטה,או שליטה חלקית -ניתן להגדיר מטרה במונחי תשומות(מה אני הולך להשקיע) במקום במונחי תפוקות (מה אני רוצה להשיג). למשל,אם אין לי שליטה על כמות ההכנסות ממכירות,כי היא תלויה בגורמים נוספים, אני יכול להציב מטרה של מספר פניות ללקוחות בשבוע,או מספר פגישות מכירה בחודש.
4. Relevant רלוונטית
מטרה חכמה צריכה להיות רלוונטית לשאר המטרות שלי. 20 אחוז מהפעילות שלנו תורמים ל-80 אחוזים מהתפוקה שלנו. (חוק פארטו) האם המטרה שלנו נמצאת באותם 20 אחוזים שמניבים 80 אחוז מהערך? האם המטרה נמצאת בהלימה למטרות נוספות שלי בחיים?עלינו לברר כי המטרה אינה מטה את כיוון זרימת האנרגיה מהדברים החשובים. לדוגמה, מנהל חנות ברשת שמטרתה להעלות את הרווחיות ב-20 אחוזים,יכול להציב מטרה של טיפול בכל לקוח למשך 10 דקות לפחות כדי לתת שירות טוב. זוהי אמנם מטרה המנוסחת בצורה חכמה,אך ייתכן כי למטרה זו יש השפעות לוואי.ייתכן כי אנשי המכירות יתפנו לסייע לפחות לקוחות ובכך עלולה להיפגם מטרת החברה לשיפור רווחיות.
5. Traceable ראויה למעקב
מטרה חכמה ניתנת לפירוק ליעדים ולמעקב.את המטרה יש לפרק למקטעים קצרים הניתנים למעקב ביתר קלות,המאפשרים לבחון את ההתקדמות ולהעריך את המאמצים שנעשו.נתבונן לדוגמה בשני אנשי מכירות שצריכים לסגור 144 עסקאות בשנה. איש מכירות א' בוחר להסתכל על המספר כמטרה שנתית.איש מכירות ב' מחליט לחלק את המטרה ליעד חודשי של 12 עסקאות בחודש ואח"כ ליעד של 3 עסקאות בשבוע.עברו יומיים – שני אנשי המכירות סגרו עסקה אחת. מי מרגיש יותר טוב? סביר להניח כי מי שסגר עסקה אחת ונותרו לו עוד שתי עסקאות השבוע ירגיש בעל מוטיבציה רבה יותר ממי שיש לו 143 עסקאות לסגור השנה.
לפיכך, קביעת מקטעי ביניים ותאריך התחלה ותאריך סיום מסייעים לנו להימנע מסחבת.
אחד המקרים השכיחים שאני נתקלת בהם ,הם אותם אנשים שקובעים לעצמם מטרות,חשובות, מדהימות,ואז מתוך ייאוש,מתוך כשלון מוותרים לעצמם ומתייאשים .
כלומר שלב א' של הצבת המטרה הוא שלב חשוב בפני עצמו אבל הוא לא מספיק,על מנת שנוכל לעמוד במטרות שהצבנו לעצמנו חייבים לסגל טכניקות מתאימות ולעבור לשלב ב' המהותי של יישום המטרות.
2. צרכים : מודל הצרכים של אברהם מאסלו. התמכרויות גחמות והפרעות לאושר.:
בתיאוריית מדרג הצרכים מאסלו הגיע למסקנה,שאנשים מתפקדים רק כאשר הצרכים שלהם מסופקים. מאסלו זיהה כי לאנשים צרכים מסוגים שונים וכי ניתן לסדר את הצרכים הללו באופן היררכי.בהתאם לתיאוריה שגיבש,אף צורך בסולם ההיררכי לא יתעורר, כל עוד הצרכים הבסיסיים יותר, שנמצאים נמוך יותר בסולם ההיררכי,יבואו על צרכם. כאשר צורך מסוים בא על סיפוקו,הוא מפסיק להוות גורם מניע,ואז מתעורר הצורך הבא אחריו בסולם ההיררכי.
מאסלו הכיר בכך שקיימים יוצאי דופן.אנשים יכולים"לקפוץ"מעל לשלבים או לדלג מעל לצרכים הבסיסיים הישר לעבר הגשמה עצמית,אבל אלו הם חריגים. מעבר לכך, הייתה לו הכרה שאנשים שונים, צריכים כמות שונה מכל גורם.
השלבים השונים בתיאוריית מאסלו:
1. צרכים פיסיולוגיים – הכוונה היא לצרכים הבסיסיים ביותר,המהווים נדבך קריטי בחיים של כולנו:מזון, שתייה, אוויר,יחסי מין, טמפרטורה סבירה. אלו הם הצרכים שמתעוררים ראשונים אצל האדם.לא יתעורר שום צורך כל עוד הצרכים הללו לא מולאו.
2. צרכי ביטחון – יש לאנשים צורך לחוש,שיש להם יציבות בסיסים בחיים שלהם.הכוונה היא גם מבחינה פיסית (ביטחון פיסי) וגם מבחינה פסיכולוגית (רצון לדעת מה יתרחש בעתיד וכי אנו מוגנים). בטחון כלכלי – לדעת כי יש קורת גג לחזור אליה בסוף יום ויש כסף בחשבון הבנק .
3. צרכיי שייכות – האדם הוא יצור חברתי.יש לו צורך לחוש שהוא שייך למקום מסוים, לקבוצה. אנשים צריכים את הקשר האנושי וצריכים את האינטראקציה עם האנשים.
אנו לא רובינזון קרוזו,רוצים להיות שייכים,חלק מקהילה,מלאום,מדת מקבוצה מסויימת.גם אנשים שמתבודדים בטיול אחרי צבא בדרך כלל יחברו לבתי חב"ד בחגים ויחפשו את השורשיות של שייכותם.
4. צרכי הערכה – מתייחסים לצורך של הפרט לקבל פידבק חיובי על מעשיו. בתחילה, האדם שואף לקבל פידבק חיצוני,מאחרים. לאחר שהפרט יודע שמעריכים אותו,או אז עולה הצורך בהערכה עצמית.בברכת שולחן השבת מברכים את האימא "אשת חיל מי יימצא".ברכה זו היא המינימום ליצירת המוטיבציה להפקת ארוחת השבת בשבוע הבא…
5. הצורך בהגשמה עצמית – זהו הצורך לממש את הפוטנציאל הגלום באדם – לעשות דברים החשובים עבורו.יש לשים לב,שכל הצרכים האחרים הם צרכי חסר – ברגע שהם סופקו הם כבר לא רלוונטיים. לעומת זאת, בהגשמה עצמית,ככל שהאדם עוסק בכך יותר,כך הצורך יתגבר. זהו תהליך הצמיחה. הצורך במימוש עצמי עומד מחוץ למדרגות הפירמידה,כלומר סבתא שתטען כי המימוש עצמי שלה הוא בנכדיה טועה ומטעה את עצמה,שכן משפחה ונכדים ממוקמים בקומה שלוש,בצורך השייכות.על אותה אישה לבדוק מה גורם לה תחושת התעלות,זה לא חייב להיות אירוע יוצא דופן כמו נסיעה לחו"ל או דבר גרנדיוזי אחר,אפשר ללכת לחוג "זומבה", נופש בארץ,חוג אומנות או כל דבר אחר שממלא את נשמתה.
בפרק הצרכים חייבים לדבר על גחמות והתמכרויות. אלו יוצרים אצל כל אחד את התחושה שאני ממש "צריך" שוקולד/קפה/אלכוהול/ספורט,כן ישנם גם כאלו שמכורים לריצה .במהלך הריצה משתחררים אנדורפינים אשר יוצרים אצל הרצים תחושה של "Runner's High " אשר ממכרת ממש כמו סמים.
גחמה על פי המילון היא "שינוי פתאומי במחשבה או ברגש ללא הסבר הגיוני;קפריזה".מי מאיתנו לא סבל מגחמות כאלו ואחרות אשר יצרו מצב של חוסר שליטה ,מצב בו החיים מנהלים אותנו ולא אנחנו מחזקים בהגה החיים .ובכן יש בשורה טובה ויש אחת פחות לעניין הגחמות. כל התמכרות באשר היא, ניתנת לטיפול.ברמה הגופנית הימנעות מאותו החומר במשך 21 יום,מאפשרת לגוף להתנקות ולהפטר מההתמכרות הפיסית.יחד עם זאת, וזאת הבשורה הפחות טובה,מכור אף פעם לא מתנקה מהחשקים הפסיכולוגיים ולכן לאחר ההתנקות הגופנית חייבים לשמור על זיכרון נפשי ולהימנע מאותו החומר. לא בכדי מכור שנגמל מסמים נקרא "מכור נקי",שכן עליו לזכור תמיד שבתוך תוכו הוא עדיין מכור ועלול לפול למלכודת.כך גם אדם נורמטיבי אשר ה"צורך"מנהל אותו חייב להתנהג באותו האופן כמו המכור הקלאסי.
3. פלאות : החוש השישי בחיינו. בודהיזם . תורת הקבלה:
במרכזה של מחשבת הקבלה עומדת החוויה והרצון להתאחד עם האלוהות.הקבלה מבחינה בין בחינתו הנעלמת של האל,שאין לאף יצור נברא יכולת להשיג בה השגות ("אין סוף"), לבין בחינתה של האלוהות המתגלה,מכונה לרוב בשם עשר הספירות, שהן הבחינות שבהן מאציל האל את פעולותיו,ודרכן הוא ברא את העולם ומנהיג אותו.
קבלה מרבה לתאר את עולם הספירות,ומבררת את ייחודה,מעמדה ותפקידה של כל ספירה בהשתלשלות ההאצלה האלוהית.הספירות שונות זו מזו,ויש בהן כאלה המנוגדות אחת לרעותה. חלוקה יסודית בספירות נקראת ימין,שמאל ואמצע,או בהתאמה על פי הנהגתן: חסד,דין ורחמים. מערכת הספירות שרויה במתיחות של כוחות מנוגדים,והמקובל מבקש לפשר בין כוחות אלו,כלומר להביאם לקו האמצע,ובכך להשכין הרמוניה בינם. בכך מתאפשרת השפעה של תולדות חיוביות וחיות לעולם. פעולה זו נקראת ייחוד הקב"ה והשכינה כלומר ייחוד קו החסד מצד ימין,המזוהה עם הזכר, עם קו הדין מצד שמאל,המזוהה עם הנקבה.
המונח "עשר ספירות"מופיע לראשונה ב-"ספר יצירה",המתחיל במשפט "ושלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק יה יהוה…" כך מתואר מעשה בראשית,היווצרות העולם באמצעות עשר ספירות ו- כ"ב אותיות.לפיכך,יש אפשרות להבין את חכמת הקבלה,או את מהות העולם המתואר בתנ"ך בעברית,רק דרך ידיעת 10 ספירות ו- 22 אותיות.
10 ספירות + 22 אותיות = 32 = ל"ב = "שלשים ושתים" נתיבות פליאות חכמה
יש להבין את המילה ל"ב לא רק כאסוציאציה גשמית או רגשית, אלא מבחינה לשונית, מספרית וכמותית.
"פליאות" = "אליף תיו"(בהיפוך אותיות), החל באות אלף וכלה באות תיו (פליאות = אל"ף תי"ו), סה"כ כ"ב אותיות.
מרבים לתאר את עשר הספירות כאמצעי דרכו השפע האלוהי פועל ומקרין את אורו על הבריאה. ספירה,משורש ס.פ.ר=סיפור.כפי שהיקום נברא במילה, כך הספירות מתארות את האל עצמו..
קוסם בהופעה משתמש במילים "אברא כדברא","הוקוס פוקוס "על מנת להעלים דברים או להחזירם חזרה כקסם. המשמעות של אברא כדברא היא מארמית עתיקה ומשמעותה אברא מלשון לברוא ,כאדברא מלשון לדבר. כלומר בעצם הדיבור יש כוח לברוא וליצור מציאות חדשה .
4. נפש : פסיכולוגיה פוזיטיבית .מחקרים בנושא נפש האדם וחיבור לאושר.
5. הרמוניה : חיבור גוף- נפש . מידתיות .טבע וסביבה בחיבור לאושר.
6. אמצעים: הדרך אל האושר. טכניקות וארגז כלים למציאת נקודת החיבור לאושר.מודל עק"ב האד"ם:
עק"ב האד"ם- עצמאות,קבלה עצמית,בקשות
הודיה,אחריות,דמיון,מידתיות
עקב האדם מהווה מודל מעשי לאותו ארגז כלים אשר האדם צריך לשאת בחייו.ברגעי המשבר יש לבדוק את כל הפרמטרים,האם קיימים או אולי נשכחו מהמזוודה.עקב לצד אגודל היא אמרה ידועה המסר העומד מאחוריה הוא לעשות את הדברים לאט ובאופן יסודי. מודל עקב האדם מבקש להתבונן בכל אותם כלים ויכולות ולבצע את הדברים כתהליך ולא כ"זבנג וגמרנו ".
בניגוד גמור לעקב אכילס שהייתה נקודת התורפה של אכילס בסיפורי יוון עתיקה (ההסבר האמיתי העומד מאחורי הסיפור ,הוא שבעת הטבלתו של אכילס החזיקה אותו אימו בעקב ימין ונקודה זו היא היחידה שלא נגעה במים הקדושים, מכאן גם חוסר האלוהות בעקב ),כך יישומו של מודל עקב האדם כעקב מהווה אבן דרך חשובה ובסיסית להצלחה.
מודל עקב האדם מהווה מודל בסיסי,בדיוק בהתאמה לעקב שמהווה את בסיס הרגל,בסיס ההליכה והצעידה בחיינו,יישומו של מודל זה מבטיח להשתמש באמצעים הנכונים כדי להגיע לדרך האושר ולצעוד בה בבטחה .
7. ודאות: מודל שוה"ם. איך להשיג תחושת מחויבות וודאות בחיי היומיום . שליטה עצמית וניהול עצמי:
מודל שוה"ם- שליטה עצמית,וויפאסנה,השראה ,מחויבות
מודל שוהם מלמד אותנו איך להגיע לאותה וודאות בחיינו. גם כשהדברים נראים כמו יוצאים משליטה יש בכוחנו להחזיר את הGPS במצפן למסלול,או לפחות לחשב מסלול מחדש. כמו אבן שוהם יקרה שהיתה חלק מהחושן של הכוהנים בבית המקדש כך המודל מציע לבדוק את אותן נקודות בחיינו בהן אנחנו מחויבים לנצנץ ולהרגיש כמו אבן יקרה,תחושת השליטה והקבלה העצמית הויפאסנה והשקט הפנימי יחד עם ההתמדה והמחויבות יביאו אותך לנקודת ההצלחה בה תחושת הוודאות תחזור .
8. שכל: תיאוריות המוח. מוח גברי מוח נשי וחיבור לאושר. :
לדברי אריסטו ההבדל בינינו ובין בעלי חיים אחרים הוא הראציונליות שלנו –יכולתנו לחשוב ולהסיק מסקנות .
כדי לעצב את חיי,מעשי צריכים להיות תוצר החשיבה שלי ולא של יכולתי לעקוף את תהליך החשיבה,בניגוד לבעלי החיים המסתמכים רק על אינסטינקטים בני אדם צריכים להפעיל חשיבה .
במוח שלנו מבוצעים תהליכי מחשב רבים –רציונאליים ואמוציונאליים.
המוח שלנו דומה להפליא לאגוז מלך בעל שני חצאים זהים המחוברים על ידי רקמה רחבה ועבה הנקראת קורפוס קולסום .
כל מחצית נקראת המיספרה-מלשון חצי כדור ושונה מאוד בתפקודה מחברתה. מבחינה מוטורית, מחצית השמאלית של הגוף נשלטת על ידי המחצית הימינית של הגוף ולהיפך.מבחינות רבות אחרות,מתפקדות הה מספירות בצורה שונה ולעיתים הפוכה זו מזו .
הפסיכו-ביולוג האמריקאי רוג'ר ספרי החל מחקרים בנושא המוח הימיני והמוח השמאלי בשנות השישים של המאה ה-20.כשבדק ספרי מטופלים נפגעי מוח,הוא גילה שהמוח האנושי הוא בעל שני אופני חשיבה .האחד – המוח הימיני – חושב בתמונות ומעבד מידע בצורה אינטואיטיבית ומקבילה,רואה קודם כל את כל התמונה ואחר כך את הפרטים . השני המוח השמאלי- הוא מילולי , מעבד מידע בצורה אנליטית וליניארית ,רואה קודם כל את החלקים ואחר כך מחבר אותם כדי ליצור את השלם . ספרי קיבל פרס נובל ב-1981 על מחקרו זה .
המוח השמאלי הוא המוח ההגיוני,הרציונאלי,האינטלקטואלי,המוח השמאלי זוכר חומר מילולי, יודע לפתור בקלות בעיות מתמטיות סבוכות,קורא את העובדות .מוח שמאל נמצא כל הזמן בעתיד או בהווה,הוא מחשב חישובים ומוציא פרטי מידע כל הזמן על מה שהיה ועל מה שיהיה. הוא יוצר בתוכנו את הקול הפנימי שמזכיר לנו מה צריך לקנות בדרך הביתה,מוח שמאל מבדיל אותנו מהאחרים,הוא יוצר חשיבה ששואלת את עצמי :מי אני? במה אני שונה מהאנשים סביבי? אנשים בעלי נטייה לחשיבה "שמאלית" יימשכו ברך כלל למקצועות כלכליים ,משפטיים ורציונאליים . יש בכך הסבר שאנשים שמאליים – אשר המוח השמאלי שלהם דומיננטי יותר ייחשבו אנשים רציונאליים יותר מהרגיל.
המוח הימיני הוא המוח הרגשי,הרוחני,האינטואיטיבי. למוח הימיני יש יכולת ויזואלית גבוהה , המוח הימני מסוגל לדמיין ולחצות את מגבלות ה"מציאות".מוח הימין רואה את התמונה הגדולה, לוקח יוזמה מאפשר חשיבה אסוציאטיבית.כחלק מהיתרונות הללו נטייה לחשיבה ממוח ימין מקשה להישאר ממוקדים,לציית לחוקים ,לסגל משמעת עצמית ,לעמוד בלוחות זמנים להקשיב למילים.
השימוש במוח ימיני מביא להבעה ביותר סמלים ותמונות .המוח הימיני מרגיש את הריח,וחווה באופן מלא את ההווה .המקצועות המתאימות לאדם המתאפיין בחשיבה עם מוח ימין: מקצועות מתחום האסטטיקה ,מדריכי טיולים ,שחקנים,אומנים .
9. רגש: אינטואיציה .אינטליגנציה רגשית .מודל רגשות וחיבורם לאושר אישי.:
ובכן מהי אותה אינטליגנציה רגשית מושג ה-EQ – Emotional Quality ?
תיאורטיקנים שונים ניסו "להכניס את האינטליגנציה אל תוך הרגשות" כשהבולט בינהם הוא פיטר סאלוביי, פסיכולוג מאוניברסיטת ייל. סאלוביי כלל את האינטליגנציות האישיות של גרדנר בהגדרתו את האינטליגנציה הרגשית וחילק אותן לחמישה תחומים
1) ידיעת רגשותיך.
2) ניהול רגשות.
3) יצירת מוטיבציה עצמית.
4) הכרת רגשות אצל אחרים. אמפטיה
5) טיפול במערכות יחסים.













