"מסע הורד"-מסעה של האמנית ורדה סולל-שמאי לעולם ימי-ביניימי מכושף

"ידעתי כי יום אחד אתחיל במסע ויזואלי של התחקות אחר שמי" מציינת סולל-שמאי, שלמדה ציור באקדמיה לאמניות יפות בוונציה. המסע של סולל-שמאי מגלה טפח ומכסה טפחיים. מסע המאכלס דמויות מיתיות, שדונים מרושעים, שליחים חסרי מעצורים, אנשי כמורה ושררה וגם פשוטי עם חסרי אונים. הבד העמוס בסצנות מאזכר את גן התענוגות הארציים של הירונימוס בוש, הילולה של זדון, תשוקה, כמיהה אל דבר מה שמעבר, כמו מיתר פוקע של אי-יכולת לשאת. פרחי הרוע של האנושות.

מסע הוורד/ ורדה סולל-שמאי

התערוכה "מסע הורד"
ליווי אוצרותי : דרורית גור אריה
בבית האמנים ע"ש יוסף זריצקי
רח אלחריזי 9 , תל אביב
‏‏67 - עותק
רוכבים שועטים אלי קרב, מגיחים מבין שכבות הציור ליצנים שכמו נשאבו היישר מהקומדיה דל'ארטה, צללית של זוג אוהבים אי-שם באופק, מדונה כחולה ומכונסת וגם פני האמנית מציצות, אולי מפעילות – דאוס אקס מכינה – את החיזיון המוזר שיצרה ורדה סולל-שמאי. תמונות רודפות תמונות, נעות מקצה הבד ועד קצהו כקליידוסקופ מהפנט. אפשר להתחיל ולהתבונן בבד מצידו הימני ואפשר משמאלו, כך או כך נרקם סיפור רוחש, ולא פתור. צל מוות מרחף מעל פני הבד, כמו לועג למאבק הארצי, הקיומי, ההרסני.
‏‏וורדה סולל שמאי - עותק
"ידעתי כי יום אחד אתחיל במסע ויזואלי של התחקות אחר שמי" מציינת סולל-שמאי, שלמדה ציור באקדמיה לאמניות יפות בוונציה. המסע של סולל-שמאי מגלה טפח ומכסה טפחיים. מסע המאכלס דמויות מיתיות, שדונים מרושעים, שליחים חסרי מעצורים, אנשי כמורה ושררה וגם פשוטי עם חסרי אונים. הבד העמוס בסצנות מאזכר את גן התענוגות הארציים של הירונימוס בוש, הילולה של זדון, תשוקה, כמיהה אל דבר מה שמעבר, כמו מיתר פוקע של אי-יכולת לשאת. פרחי הרוע של האנושות.
‏‏3 - עותק
החיפוש האמנותי של סולל-שמאי הוליד רישומי הכנה מהירים בטוש, גרפיט ופחם שהתפתחו כסמבטיון של יצירה עד שהתגבשו לכדי ציור שמן בגודל 90450X ס"מ. מעין שטיח קיר או פרסקו. מסע הוורד. שרבוטי הכנה מהירים הונחו על דפים קטנים, רסיסים של תודעה טרם התגבשותה. בהמשך נוצרו גם רישומי פחם מאופקים יותר על ניירות גדולים, מתחקים אחרי פרטי הפרטים של כל אחת ואחת מן הסצנות: הסוסים הדוהרים, הרוכבים המניפים חרבות זה אל עבר אויבו, חרירי העיניים שנקרעו במסכות ריבועיות לבנות, ייצוגים ואפיונים שונים של נשים תחת מעטה של תלבושות ימי-ביניימיות. הביקורת שמשתמעת ממעשי האיוולת חסרי התוחלת מעלות על הדעת את תחריטיו של פרנסיסקו דה גויה, ששינו לעד את הדרך שבה נתפסה מהות המלחמה.
רוח של סימבוליזם שורה על גוף העבודות, גודש הבעה לצד איפוק מצמית, דמוניזציה ויופי מפתה; הכלאה ואיחוי עולמות וזמנים המצטופפים יחד. "כולכם איתי במסע של מלחמת האור בחושך", מציינת סולל-שמאי ומכוונת למלחמות של זמן הווה, על נוולותם האנושית וצימאון השררה העכשווי.
‏‏חלק 1 - עותק
סולל-שמאי מספרת כי הוריה התכוונו לקרוא לה בשם ורד. רק לחץ סביבתי של הימים ההם הביא להוספת ה' סמלית לשמה: ורד+ה, שם שעמו אינה חיה בשלום. ה', שהיא גם ה"א הידיעה, המורפמה התחילית הַ־ לפני שם עצם, הדרך לציין ששם העצם הוא מיודע, כלומר, שהוא מובחן מעצמים אחרים הדומים לו. "זה הדבר ולא אחר". הקונקרטי. וסולל-שמאי דווקא מבקשת להתנער מהגדרות פסקניות.
דרורית גור אריה

אתר האמנית: http://www.varda-solell-shamai.com/
מייל האמנית:varda_shamai@yahoo.com
דף האמנית בפייסבוק: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008816383713&fref=ts

שעות ביקור בתערוכה: ב'-ה': 10:00-13:00 17:00-19:00
ימי שישי : 10:00-13:00 שבת:11:00-14:00

נעילת התערוכה: 16.7.2016

הפקות אמנות בע"מ
חברת "הפקות אמנות בע"מ" מובילת הפקת תערוכות מקוריות ואירועי תרבות ייחודיים , גילוי אמנים, והתמחות באירועי אמנות פלאסטית. הפקת תערוכות ייחודיות על פי דרישה, עבודה מול עמותות למינוף ע"י תערוכות נושא, טיפול וייעוץ אישי קבוע ויום יומי במאגר של כ-1,000 אמנים בארץ ובחו"ל, התמחות באירועי אמנות גדולים ועבודה מול מוסדות תרבות נחשבים לשם קיום תערוכות במוקומותיהם. ניסיון בהפקת כ-180 תערוכות יחיד וקונספט לאורך השנים, ובחללים שונים בכל הארץ. התמקדות באמן עצמו, אישיותו , הביוגרפיה שלו וכיצד הוא יוצר. ליווי האמן/נית החל מבחירת חלל התצוגה, בחירת האוצרת, עיצוב ההזמנה, פירסום התערוכה ויחסי ציבור מאסיביים וממוקדים לקראת הפתיחה ,הנחיית אירועי האמנות ושיחי גלריה באופן קליל וקולח.