ויקיפדיה:
מאן ריי נולד בשם עמנואל רודניצקי, בפילדלפיה, בשנת 1890 להורים יהודים שהגרו זה לא מכבר מרוסיה. בשנת 1897 עברה משפחתו לוויליאמסבורג בברוקלין, שם גדל עם אחיו ושתי אחיותיו. אביו עבד בבית חרושת לבגדים, ובנוסף, קיים עם רעייתו עסק חייטות קטן בבית, ומגיל צעיר הילדים סייעו בעבודה. בסיום לימודיו בתיכון הוצעה למאן ריי מלגה ללימודי אדריכלות אך למגינת לבם של הוריו הוא סירב והעדיף לעבוד כצייר. הוריו הקצו לו חדר בבית ששימש לו כסטודיו ובמקביל עבד כאמן מסחרי.
בשנת 1915 הציג מאן ריי את תערוכת היחיד הראשונה שלו. יחד עם האמן מרסל דושאן, היוו השנים את השלוחה האמריקאית של תנועת הדאדא. הוא היה שותף בהקמתה של קבוצת אמנים בשם 'האחרים' (Others).
לאחר אכזבתו מאופן קבלתה של האמנות האוונגרדית בארצות הברית, עבר בשנת 1921 לפריז, שם היה שותף לאמנים כגון ז'אן ארפ, מקס ארנסט, אנדרה מסון, ז'ואן מירו, פאבלו פיקאסו ואחרים בתנועה הסוריאליסטית, על אף שלא היה חבר בה. הוא הציג ברבות מן התערוכות שלהם (התערוכה הראשונה הוצגה בפריז בשנת 1925).
הייתה לו רוח הרפתקנית, תשוקה לגילויים ודמיון פורה כשל האוונגרדיסטים. ריי עבד במגוון של מדיומים, בהם ציור, רישום, פיסול, אדריכלות וכתיבה, אך נודע בעיקר בשל עבודתו כצלם.
כאשר היה צריך לתעד את ציוריו הוא גילה כי אף אחד לא יכול לצלם את העבודות טוב יותר ממנו, ולכן לימד את עצמו צילום והחל לצלם. המצלמה, כמו הרישום, הייתה בידיו כלי טכני ליצירת תמונות. הוא התאהב במדיום הצילום והחל את דרכו כצלם פורטרטים. הוא צילם אלפי פורטרטים של נשים ועירום נשי. הדוגמניות שלו היו מפורסמות: ניקי דה מונפרנס- אחת הדוגמניות המפורסמות ביותר בתקופתו, דורה מאר – חברתו של פיקאסו, האמנית מארט אופנהיים, הצלמת לי מילר והרקדנית ג'ולייט בראונר, שהפכה להיות אשתו של מאן ריי.
השפעתו של מאן ריי בתחום הצילום היא עצומה והוא היה שותף, בייחד עם לי מילר, צלמת ומי שהייתה אהובתו באותן שנים, לפיתוח טכניקות חדשות כגון סולריזציה ולדרכי מחשבה חדשות.
טכניקה מרכזית בה השתמש היא פוטוגרמה, ובה חיבר ריי דימויים מנגטיבים שונים לכדי דימוי אחד. ברבים מצילומים אלו הופיעה כדוגמנית האמנית מרט אופנהיים.
הוא הפך במהרה לצלם מצליח, עבודותיו ניזונו מהמתח בין המסחריות היומיומית לבין התשוקה ליצור עבודה אמנותית. תשוקה זו הובילה אותו לעסוק בתהליכים טכניים ניסיוניים על מנת לייצר אסתטיקה חדשה, אפקטים חדשים. הוא רצה להפוך את הצילום לאמנות ועשה זאת על ידי המצאות טכניות שהפכו להתמחות שלו.












