מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך

מדוע נמכר פסל של בלון מתקפל כתום בצורת כלב ב-58 מליון דולרים? מי מחליט מה ראוי לעמוד בגלריה? איך ישפיעו מדפסות תלת מיימדית על שדה האמנות? ספר חדש מנסה להבהיר.

באוקטובר 2013 הציב האמן בנקסי דוכן בסנטרל פארק, בו הוצעו למכירה תמונות מקוריות שלו עבור 60$ האחת (שווין הריאלי הוא עשרות אלפי דולרים). התמונה הראשונה נמכרה כעבור 4 שעות. במשך היום כולו נמכרו שמונה תמונות לשלושה בני מזל. במהלך זה הביע בנקסי מחאה על הדרך שבה מתנהל מסחר באמנות.
.

[youtube zX54DIpacNE]

 

מה אומר המהלך הזה לגבי שווי היצירות הללו? מה ערכן? מה ההבדל בין ערך כלכלי לערך אמנותי ואיך הם נקבעים? המחירים הגבוהים מאוד של יצירות מסוימות מעוררים לפעמים תמיהה ואף אנטגוניזם.

מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך
״גורמים רבים מקשים על הבנת ׳חוקי המשחק׳ בעולם האמנות, עולם מרובה שחקנים המאופיין בפרמטרים ייחודיים לקביעת ערך. בחוסר ודאות מובנה ובז׳רגון ייחודי, שלרוב הוא אליטיסטי ובלתי נגיש. נוצר דיסוננס בין הרצון להבין לבין המורכבות של עולם האמנות״. בספרה החדש ״מדוע המונה ליזה הפסיקה לחייך״ מנסה דבי לוזיה להתיר את הסבך הזה.

.
הספר שהושק בשבוע שעבר, מתאר כיצד עולם האמנות פועל, בעולם המשתנה בקצב מהיר. הוא סוקר את השחקנים בשדה והיחסים בינהם (אמנים, אוצרים, גלריות, מוזאונים), מהם הגורמים המשפיעים על מחירה של יצירת אמנות, מי קובע מה נחשב ל״אמנות טובה״, והכל תוך שילוב דוגמאות, כמו האנקדוטה על הדוכן של בנקסי. הפרקים האחרונים מוקדשים לפשעים בעולם האמנות (זיופים ביזה וגנבות), ומצב האמנות ויחסי הכוחות בביצה המקומית.
בעזרת ידע רב שנים שאגרה הן כגלריסטית ותיקה (גלריה שטרן), והן כחוקרת תרבות, מפרקת לוזיה את שדה האמנות לגורמיו, מסבירה אותם אחד לאחד, ואז מחברת לתמונה בהירה יותר. ״רציתי לפזר את העמימות״ אומרת לוזיה ״וחשוב לי ללכת לקראת קהל הקוראים, ולכתוב בצורה שתהה מובנת גם עבור מי שלא מצוי בז׳רגון המקצועי, אך תוסיף ערך גם למי שהוא חלק מהמשחק. גם אני עצמי הבנתי טוב יותר את הדרך בה אני פועלת כאוצרת, כשלבשתי את כובע חוקרת התרבות״.
.
דבי לוזיה
.
לעולם הכתיבה נחשפה לוזיה לפני כ-10 שנים, דרך עולם הבלוגים. ״גיליתי דרך הבלוג את אהבת הכתיבה וחדוות האינטראקציה עם הקוראים״. ב-2007 עברה לוזיה  לקפה דה-מרקר, שם כתבה בלוג שעסק בעולם האמנות וניהלה את קהילת האמנות. לוזיה הכתיבה בקהילה שיח על הנעשה בעולם האמנות, בניגוד לפלטפורמות אחרות של שיתוף עבודות אישיות לצורך ״לייקים״, או מה שלוזיה מכנה ״פינת ליטוף״.
.
ב-2010 הצטרפה לפייסבוק וכדרכה חקרה את המדיום והחליטה שהגישה המתאימה עבורה היא ״כתיבה עבור הקהל בתכנים שנותנים לו ערך״. כך נולד פרויקט הגליון ״השבוע בעולם האמנות״ המביא חדשות אמנות מהעולם דרך עיניה ופרשנותה של לוזיה. כיום מנויים לו אלפי קוראים. הספר ״מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך״ הוא המשך טבעי לטור השבועי, עם אותה מוטיבציה של ערך לקורא, וכתיבה בגובה העיניים. קראתי בשטף והחכמתי: כשיצירת האמנות הבאה תעשה כותרות במחיר האסטרונומי שבו נרכשה, אחשוב אחרת על הלוחות הטקטוניים שנעו מאחורי הקלעים בדרך לשיא חדש.
 $58,405,000 - רק בשבילכם.
 $58,405,000 - רק בשבילכם.
.
אם נותרתם סקרנים, המונה ליזה עדיין מחייכת, למרות שרוב המבקרים בלובר מפנים לה את הגב ומצלמים סלפי. כל שאר התשובות – בספר.
.
ניתן להשיג את הספר בגלריה שטרן (גורדון 30 ת״א), או להזמין באשראי בטלפון 03-5246303.
מחיר 69 ש״ח. עד סוף ינואר מחיר השקה מיוחד 50₪ (+5 שקלים דמי משלוח).
.
קישורים:
דף הפייסבוק של הספר
הרשמה לגליון האמנות השבועי  של דבי לוזיה (חינמי).

 

יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.