לקויות למידה: מתי כדאי לגשת לאבחון?

שנות הלימודים הראשונות של ילדכם במסגרת הלימודית הן השנים המשמעותיות והמעצבות ביותר. בשנים אלו לומדים הילדים לצבור את ביטחונם האישי, ללמוד את היסודות של המון מקצועות והציונים שהם מקבלים על עבודות ומבחנים משקפים להם את הידע שלהם, את הערך שלהם ואת איך רואים אותם. לא אחת, ישנם ילדים הסובלים מלקות למידה שלא מאפשרת להם להצליח ועל כן הם נשלחים אל אבחון לקויות למידה.

 

מתי כדאי להגיע עם הילד לאבחון לקויות למידה?

על מנת לגבש עמדה לגבי אפשרות של לקות למידה ממנה סובל ילדכם, נדרשת מידה של שיתוף פעולה ביניכם, ההורים, ובין הצוות החינוכי של בית הספר. חשוב להבין כי ציון נמוך המגיע אחת לכמה זמן או עבודה שילדכם לא רוצה לבצע, בטח ובטח שלא מעידות על לקות למידה, אלא מדובר על תופעה משמעותית ונרחבת יותר. אם אתם שמים לב כי ילדכם כבר לאורך זמן מגלה קושי בהכנת שיעורים וציוניו נמוכים, כדאי לבדוק את האפשרות כי אכן ישנה לקות למידה עם אבחון לקויות למידה.

 

איך מתנהל האבחון ומה בודקים בו?

את האבחון יכול לבצע רק מאבחן מוסמך שתחום העיסוק שלו הוא איבחונים מסוג זה. לאורך האבחון ינסה המאבחן לאתר את המקומות בהם צפים קשיים, תוך שהמטרה היא להבין האם הם אכן רלוונטים ללקות למידה. על כן, יבדקו תהליכים של קריאה בעברית, מה שטף הכתיבה ואיך מתבטא הילד בעברית. בנוסף, יתבצעו תרגילים שמטרתם להבין את הערץ השמיעתי והחזותי בכל הקשור לתפיסה וזיכרון, כמו גם כישורים קוגניטיביים אחרים.

 

לא תמיד ילדכם סובל מלקות למידה!

במציאות של היום, נדמה כי מחלקים תארים שכאלו כמו "הפרעת קשב וריכוז" או "לקות למידה" בקלות יתרה. בפועל, המון פעמים הסיבה לכך שציוניו של ילדכם אינם גבוהים והוא מגלה קושי ללמוד, היא מאחר והוא לא יודע איך ללמוד. המסגרות החינוכיות כבר לא שמות דגש על הענקת ארגז כלים חיוני ואיכותי ללמידה, אלא שהן רק מלמדות. ניתן לעבוד עם ילדכם לאחר אבחון לקויות למידה על הדרך הטובה ביותר ללמוד, איך ניגשים לקריאת טקסט ואיך פותרים בעיה.