חינוך נכון ולא נכון, האם קיים דבר כזה?

בחורה עם מחשב נייד

חינוך נכון ולא נכון האם קיים דבר כזה?

התשובה שלי היא לא.

בעבר כולנו חונכנו לפי אותו החינוך. החינוך היה אוניברסלי, והאמונות ההוריות והמדיניות היו זהות בכל מקום. זה התחיל מהחינוך הביתי, אז למעשה לא הייתה נגיעה בכלל בחומרי לימוד פורמאליים כגון שפה וחשבון, אלא הייתה למידה של החמולה, של המשפחה של האיזור בו גדלת, למדת לעבוד את האדמה, או להיות נגר וכדומה. רוב התפקידים הנשיים נסובו סביב הבית, ו/או בעבודות פיזיות שנחשבו יותר נשיות באותה התקופה כגון חליבת פרות וכו'. הייתה קהילה ורוב הילדים לקחו חלק בעזרה במטלות הבית. בהמשך ועם הקמת בתי הספר, הילדים היו עוזבים למספר שעות את בית המשפחה ונפגשים במקום בו החלו ללמד באופן פורמאלי מקצועות מסויימים שהתאימו לידיעות ולהתפתחות של אותה תקופה. מאז ועד היום, זה הוא המצב בגדול.

כיום אנו שולחים את ילדנו למסגרות חינוך שבהם מכולם, בגדול, מצופה להגיע ליעד אחד ע"י דרך אחת. ומה לגבי הבית? בבית הדברים השתנו בצורה יותר חדה, בעיני, מאשר במערכת החינוך. ההורים היום יותר מודעים, יותר חשופים, ובעיקר מוצאים את הדרך שמתאימה להם בחינוך ילדיהם. אבל, וזהו אבל מאוד גדול, האם באמת ההורים, אתם, מחוברים לעצמכם? האם רובנו לא מושפעים משיטות ומחקרים שבכל יום אומרים לנו מהו החינוך הנכון? כיצד אנו ההורים "עושים" עוול לילדנו כאשר אנחנו עושים כך ולא כך?

ניסיתי לבדוק נקודה זאת, ובצעתי חיפוש בגוגל: "חינוך נכון ולא נכון", ולהלן מספר דוגמאות שעלו בתוצאות הראשונות לחיפוש:

1. “הורים מבצעים לא מעט טעויות בחינוך הילדים, ולכן, במקרים רבים אני מראה להם מה הם עושים לא נכון. אולם אז הם נותרים עם השאלה מה לעשות אחרת? “- כתבה במקו- הכותבת מיכל דליות.

2.  "…ובו יתבאר העניין של חינוך ילדים, ואיך לחנך ילדים בצורה נכונה? ועוד. ומי שיתבונן יראה, כי בתהליך של חינוך ילדים נתקלים ההורים והמורים בשאלה, של איך לחנך את הילדים בצורה נכונה."-  שיטת eip שמשווק ומטפל אליעד כהן.

 3. …"ואיך מציבים גבולות בצורה נכונה." – מאמר ב- ynet של מנחת אדלר.

 4. "בפרשת השבוע הנוכחית משה רבנו מלמד אתנו כלל גדול, שרלוונטי מאז מסע העם במדבר ועד לימינו אנו, בנוגע לחינוך ילדים ולסדרי העדיפויות בחיים.

  לצערנו, החינוך היום מנסה ללמד כיצד "להצליח בחיים" במונחים של להרוויח יותר כסף ולהיראות יותר טוב ויפה, בעוד שחינוך אמיתי פירושו לתת לילדים כלים לאושר, שימחה, אהבת הזולת, פרגון וכו.

  המאמר היום ינסה לגעת בנקודות המפתח העיקריות בניסיוננו להיות הורים ומחנכים טובים יותר, ומפאת חשיבות הנושא הוא יהיה מעט ארוך מהרגיל." – מתוך אתר "קידוש, המדרשה שלך ברשת",  כותב ניר אביעד.

5. "חינוך וגידול ילדים הוא משימה לא קלה הדורשת מההורים רגישות רבה, הבנה, ויכולת אלתור. לפניכם 4 עצות מעשיות לחינוך ילדים, ולפתרון הקונפליקט הנצחי בין הורים לילדיהם" – אלי וינוקור מתוך אתר קבלה לעם.

 כבר מדוגמות מייצגות אלו, ניתן לראות כי חינוך נכון ולא נכון זהו דבר סובייקטיבי, לגישה מסויימת, לאמונות תרבותיות שונות, לאמונות שונות, לידיעות מחקריות שונות ועוד.

לכן, המסקנה היא כי בהחלט אין חינוך נכון ולא נכון. נקודה זו נכונה גם למערכת החינוך ובעיקר לגרעין המשפחתי הקרוב.

אז מהו בעצם החינוך הנכון לכם? בפעם הבאה אדון בזה.

עד אז אתם מוזמנים לשלוח לי לכאן שאלות שמעניינות אתכם כהורים וכאנשים מקצוע בתחום החינוך לגיל הרך ואשמח לענות.