פעם, כשהייתי צעירה בתחילת הקריירה, כזו שמתפקדת במרחב הנוח, משאירה לבן זוגי 'זוטות' כמו חשבונות חשמל, טלפון, ביטוח ושאר ירקות של תחזוקת בית. אני השקעתי את כל מרצי בילדיי ובקריירה. כך זה היה שנים, הכול דפק כמו שעון והיה נפלא. עד שיום אחד הוא הרחיק לנסיעות עבודה וניהול הבית נפל עלי. 'קטן עלי' חשבתי לעצמי. אני הרי מזיזה הרים בעבודה. ואז זה קרה.
ערב אחד ירד חושך על הבית ובחברת חשמל אמרו לי שאין שום תקלה אלא שהחשבון לא שולם. בהמשך גיליתי שגם בזק ניתקו לנו את הקו כי לא בוצע תשלום. אבל השיא היה כשמצאתי את עצמי מתחננת לשוטר שיאמין לי שלא ידעתי שעושים ביטוח למכונית. עכשיו הבנתי את גודל האסון שעמד לפתחי. שמתי בצד את גברת קריירה מצליחה ויצאתי ללמוד הכול מהתחלה.
במהירות הגעתי אל תחום הרכב והתחלתי לחקור את חובות וזכויות הביטוח שלנו. ביטוח חובה, ביטוח מקיף, למי משלמים וכמה. אז הנה לכם תמצית דרך החתחתים שלי, כדי שלא יכבו גם לכם את החשמל.
ביטוח חובה – זה חוק וזה בסיסי. לא עולים על הכביש לפני שמבטחים ביטוח חובה. הנהג, הנוסעים והולכי הרגל מבוטחים בגין פגיעה בגוף. המחיר ישתנה בהתאם לגיל הנהג, גיל הרכב, גיליון ההרשעות שלנו בתאונות ומאפיינים אישיים אחרים.
ביטוח מקיף – גם כאן יש חוק מפורט שאמור להגן על הזכויות שלנו. בנוסף לחוק יש גם לא מעט פסיקות של בתי המשפט, שניתן להסתמך עליהן ולרוב הן לטובת בעלי הפוליסה. חברת הביטוח אמנם יכולה לעשות שינויים בפוליסה – אבל רק אם זה לטובת הלקוחות.
כאמור, בעלי הפוליסה מבוטחים ומכוסים בביטוחים מפני פגיעה ברכב (כולל גניבה) או חלילה בגוף, עקב תאונת דרכים. זה סטנדרטי. אבל בתוך אלפי המילים והאותיות הקטנות בחוק ובפוליסה, יש כמה זכויות בביטוח שמאפשרות לנו גמישות והחלטה אישית. דוגמה?
הזכות לבחור שמאי שיאמוד את הנזק
הרכב נפגע? חברת הביטוח תשלח מיד שמאי שיעריך את הנזק. נכון, זה נוח וחוסך התעסקות מעיקה. אבל, מכיוון שהשמאי עובד מטעם חברת הביטוח, יש אולי חשש לניגוד אינטרסים וייתכן שאף שירצה להמעיט מגודל הנזק שלנו ולהוזיל את הפיצוי שמגיע לנו. רק ייתכן.
אם זה המצב, יש לנו זכות להביא שמאי מטעמנו שיבוא ויגיש דוח נגדי. אם, למשל, הוא אמר שצריך לתקן חלק ואנחנו אמרנו שהחלק ממש פגום וחייבים להחליף, היה וחברת הביטוח לא קיבלה את דוח השמאי שלנו, יש לנו את הזכות לערער אצל שמאי משרד התחבורה.
הזכות לבחור את המוסך לתיקון הרכב
סיימנו עם עניין השמאות ועכשיו צריך להכניס את הרכב למוסך. אפשר לבחור במוסך הסדר, כזה שחברת הביטוח בחרה עבורנו. באופציה הזו יתקנו לנו את הרכב, אנחנו נשלם את ההשתתפות העצמית בלבד, לפי מה שכתוב בפוליסה, וחברת הביטוח תעביר את שאר התשלום ישירות למוסך. זה מקצר הליכים זה מהיר ונוח. אבל לא הכרחי.
יש לנו גם את הזכות לתקן את רכבנו במוסך שאנחנו בוחרים ומכירים ואין לו קשר לחברת הביטוח. אז נצטרך לממן את ההוצאות בעצמנו, ורק לאחר שנציג לחברת הביטוח קבלות נקבל את ההחזר, בניכוי השתתפות עצמית. זה ודאי אורך יותר זמן מהאפשרות הראשונה, אבל לפחות יש לנו את זכות הבחירה.
ויש עוד כמה קטנות וחשובות
- רכב חדש, שעדיין בתקופת האחריות, יתוקן רק בחלפים מקוריים וחדשים ובמוסך מורשה, ולא במוסכי הסדר של חברות הביטוח.
- קניתם רכב יד שנייה? מיד לאחר העברת הבעלות יש לטלפן לחברת הביטוח ולעדכן פרטים. אל תסתמכו על הביטוח של הצד המוכר.
- מעורבים בתאונה? טלפנו מיד לחברת הביטוח. בד בבד קבלו את פרטי הנהג האחר וצלמו הכול: את המכונית, את מקום הפגיעה, את המספר, את דף הרישיון של הצד השני ואם יש עדים קחו גם מהם פרטים.
- פגענו? נפגענו? הגענו לבית משפט? מגיע לנו הוצאות משפט מחברת הביטוח.
- זכותנו לפיצוי כספי גם על ירידת ערך הרכב בשל תאונה בכפוף להמלצת השמאי.
ואימא שלי הייתה אומרת, שלמי את הביטוח – שרק נשלם ולא נזדקק.












