בבוקר שישי לפני חג הפסח, בין ניקיונות הגוף והנפש, וניקיונות האבק שהצטבר בכל מיני מקומות שמגיעים אליהם פעם בשנה לכבוד הפסח.
אחד המקומות הבולטים בהם מצטברת כמות אבק שלא מביישת אף קרדית הוא הספרייה שלנו, משנה לשנה היא מתמלאת בעוד ועוד ספרים שקנינו
קיבלנו במתנה או השאלנו ושכחנו להחזיר .
הניקיון של הספרייה תמיד מחזיר אותי 40 שנה אחורה לסבתא יונה, שהיתה משלמת לאחותי שתנקה את הספרייה הגדולה והמפוארת שהיתה
בביתם. ספרייה שכללה ספרים נדירים מבית אביה חיים אריה זוטא (שהיה אחד ממחייה השפה העברית בארץ) אנציקלופדיות קונקורדנציות
ועוד…
רק אחותי היתה מורשת להיכנס לתוך קודש הקודשים וללטף ספר ספר בזהירות ולמרק ממנו את האבק.
מעבר לתחושת הקנאה שהרגשתי על הכסף שהיא היתה מרוויחה, קינאתי בכך שלה היה מותר לגעת בספרים, ולי הנכדה הצעירה והברדקיסטית,
אף פעם לא הציעה סבתא להתקרב לספרים.
ואם בספרים עסקינן נחזור רגע לאותו בוקר שישי, הוזמנתי ביחד עם שורה של עיתונאים, עיתונאיות, בלוגריות מסלונה, אנשי חינוך ועוד כל מיני
'מי ומי' להרצאה של ד"ר אייל דורון – חוקר ומפתח חשיבה יצירתית, ראש החטיבה לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה.
הרצאה בנושא ספרו החדש :' להמציא מחדש הורות וחינוך במאה ה-21'.
הארוע התקיים בבית מייפל בתל-אביב, מקום קסום עם טאצ' עיצובי. כמיטב המסורת הוגשה ארוחת בוקר מפונפנת כדי שחס וחלילה לא נשב על
בטן ריקה ומקרקרת להקשיב להרצאה המרתקת של חברנו.
דורון משלב בהרצאה קטעים מתוך הספר החדש שלו: 'להמציא מחדש – הורות וחינוך במאה ה-21' העוסק בתהליך ההורות כפי שהוא נתפס
בעינינו ההורים כיום.
הוא מוסיף ואומר (אני מצטטת):
'משהו מוזר קרה להורות שלנו: אנחנו כמעט שלא נהנים ממנה. מעט מדי נחת, הרבה מדי דאגה, שחיקה ורגשות אשם. ההתפתחות הטכנולוגית של
השנים האחרונות שינתה את כל מה שהכרנו, והמציאות החדשה מעוררת בנו לא פעם חרדה וצורך עמוק לגונן על ילדנו.'
כבר כאן כל כך התחברתי אליו ומאותו רגע ישבתי והקשבתי בשקיקה לכל מה שהיה לו לומר.
דורון מוסיף ואומר: 'מרבית התפיסות והערכים שגדלנו עליהם אינם רלוונטים עוד. שוק העבודה משתנה במהירות, מקצועות שנחשבו בטוחים
פעם- נכחדים, אחרים עולים תחתיהם, ומערכת החינוך מפגרת מאחור.'
לצד הביקורת שדורון מותח על מערכת החינוך הוא לא שוכח לציין ולהדגיש את החשיבות הגדולה שיש לחינוך מהבית!
הוא מותח ביקורת עלינו ההורים שמשקיעים את כל כולנו במקומות העבודה, טורחים ימים ולילות להצגת מצגת זו או אחרת, מתכוננים לישיבה
חשובה, ושוכחים לעצור רגע ולנהל את מה שקורה מתחת לאף שלנו בביתנו.
דורון יצא לבקר במדינות שונות בעולם ופגש עשרות חוקרים מובילים בניסיון למצוא תשובות לשאלה כיצד צריכה להראות הורות במאה
העשרים ואחת. בספר הוא מציג מודל מעודכן של הורות, כזו שהופכת את שגרת חיי המשפחה לתהליך של התפתחות אישית רווי יצירתיות,
חדשנות וגמישות מחשבתית.
דורון מדבר גם על הרצון שלנו לגדל ילד פותר בעיות, אך מצד שני אנחנו כל הזמן מתכנתים אותו לתרגל ולפתור תרגילים מתוך חוברתראו דוגמה
את נושא שיעורי הבית.
בספר מוקדש פרק שלם בנושא שיעורי הבית ומדוע כדאי לנו להפסיק להתעקש על הכנת שיעורי בית.
פרק נוסף מוקדש לעולם משחקי המחשב ועל התועלת הגדולה שניתן להפיק מהם או מצפייה בטלוויזיה.
עוד הוא חוקר ומנסה לגלות: 'מה נוכל לעשות על מנת להפוך את ילדנו לאזרחי העולם החדש והמופלא שאנו ניצבים על סיפו, וגם להינות מהדרך?'
ואם אתם שואלים אותי ממה אני הכי נהנתי בספר? על משקל דורה ששואלת את בוטס בסדרה 'דורה חוקרת ומגלה' ממה הוא הכי נהנה בפרק…
גם זו דוגמה שד"ר דורון מכניס בספר לחשיבה יצירתית לעבד את מה שקראנו ראינו צפינו עשינו…
אז אני התחברתי מאוד לתחושת האשמה עליה מדבר דורון בקרב ההורים, והחלטתי לעצור שנייה ולהבין שההורות היא עוד שלב בהתפתחות שלי
וככה אני צריכה להתייחס אליו, בחקירה, בלימוד, בשאילת שאלות ובעיקר בהנאה כמו בכל שלב התפתחותי אחר.
מעניין שמזמן כבר הפנמתי שבשביל זוגיות טובה צריך ממש לעבוד בזה, להשקיע, ליזום, ולנהל את זה כדי שתשאר הגחלת והלהבה לא תדעך!
כך גם בתהליך ההורות, מרוב שאנחנו עובדים על אוטומט, ונותנים את המקסימום שלנו מחוץ לבית, אנחנו לפעמים שוכחים לגייס את הכוחות
פנימה ולנתב אותם לתוך תהליך ההורות.
דורון מצטט בספרו חוקרת שמדברת על ההבדל בין הורים שהם נגרים להורים שהם גננים – תחשבו על זה רגע מה אתם – יותר נגרים או גננים?
בספר תוכלו למצוא טיפים להורות מטיבה יותר, לחשיבה יצירתית ולא שגרתית.
הספר מתאים להורים בכל גיל, לאנשי חינוך, ולמי שהלב שלו מכוון לילד שבו ולילדים שלו ושהוא היה רוצה להיות שלם עם תהליך ההורות
ולהנות ממנו.
עוד דבר שהתחברתי אליו היה לבחור ערך או שניים שאותם אני רוצה להנחיל לילדי במקום כל כך הרבה כללים.
אני אסיים בציטוט אחרון מתוך הספר כדי שישארו לכם גם קצת הפתעות…
'…הקשיבו לעצמכם ולאינטואיציה הטבעית שלכם, אבל הקפידו לפעול ולהגיב בהורות שלכם באופן הכי יצירתי ואישי שאפשר. עלינו לקרוא,
להתעדכן, לברר ולחקור, לעבוד על עצמנו, ללמוד ולהתפתח, אבל בסופו של דבר להביא לידי ביטוי את הכשרון שלנו ואת מי שאנחנו אל תוך
ההורות.'











