ה"מדוזה" שאני רוצה להחזיק קרוב לגוף

האסוציאציה הראשונה ל"מדוזה" באמצע אוגוסט היא אותה רכיכה צורבת הפוקדת את חופי ארצנו בחודשי הקיץ, אבל הפעם תחת השם "מדוזה" מדובר במותג תיקים ואביזרי אופנה שהקימו גילי רוזין ועדי זינגפר, בוגרות המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, ובמפגש עם מוצרי פלסטיק בהטבעת חום שכדאי להכיר.

בחורה עם מחשב נייד

.

המפגש הראשון שלי עם "מדוזה" היה לפני מספר שנים כשחברתי ה. , אישה בעלת טעם משובח וסטיילינג ייחודי, הגיעה עם אחד מארנקי הקלאץ' המוארכים של המותג "מדוזה" לאירוע שפקדנו יחד. מאז זרמו הרבה מים בירקון ואת השפה החזותית וטביעת האצבע הסגנונית של המעצבות גילי רוזין ועדי זינגפר אני מזהה למרחוק. להזמנה שקיבלתי, לבוא לבקר בסטודיו ולראות את הדברים החדשים שהן עושות, נעניתי בשמחה.

דיזינגוף 110 מימין לחנות הפרחים. יורדת בגרם מדרגות לחלל העבודה הממוקם בחצר. רצפת ריבועים בשחור ולבן. על מדפי תצוגה ניצבים תיקי המותג בשורות צבעוניות ומפתות. מאחורי מחיצת הפרדה מציצים מדפים עמוסים משטחי פלסטיק במגוון צבעים, מוטבעים בטקסטורות תלת מימדיות. על בובת תצוגה שחורה מוצג אובייקט גוף מרשים – הכלאה בין פריט לבוש ותכשיט – שיכול להפוך כל בגד ליצירה ייחודית שאי אפשר להתעלם ממנה. אני מחייכת.

את "מדוזה" הקימו גילי רוזין ועדי זינגפר בשנת 2009, זמן קצר לאחר שסיימו את לימודיהן בשנקר. שיתוף הפעולה ביניהן החל עוד במהלך הלימודים ולדברי רוזין הן מאוד שונות באופי עבודתן ושילוב הכוחות ביניהן יוצר הרבה יותר עניין. רגע אחרי פרוייקט הגמר, בתוך הריק שנוצר אחרי ארבע שנים אינטנסיביות, הן חיפשו את דרכן לתוך "העולם האמיתי". זינגפר עבדה אצל מעצבת תכשיטים. רוזין חזרה לבחון עבודה עם יריעת פלסטיק – חומר גלם איתו היא החלה לעבוד במסגרת שנה ג' בלימודים והזמינה את זינגפר לעבוד יחד. תוך כדי ניסיונות עם החומר הן פתחו סטודיו, יצרו תכשיטים ותיקים והחלו לפתח מחשבות על מותג: מה הן רוצות שהוא יהיה? (בית למוצרים מזוהים, איכותיים, שירגשו ישמחו ויחדשו), למי הן רוצות לפנות? (גם לשוק הבינלאומי); את השם "מדוזה" הן בחרו אחרי מסע מתיש של חיפוש אחרי שם שיהיה בינלאומי ומקומי, שיהיה בו הומור וסיפור, שהתחושה לנוכח השם תעקצץ באצבעות. למול מוטיבים ימיים שהיוו מקור השראה לשפה החזותית של הליין הראשון של המותג והשפה החומרית של הפלסטיק, "מדוזה" הוכתר כשם מנצח.

המוצר הראשון של המותג היה ארנק קלאץ' שהפך למוצר המוכר והמוכר ביותר של "מדוזה". לצידו נולדות כל שנה קולקציות חדשות ודגמים, חלקם מיוצרים עונה אחת ואחרים חוזרים ומיוצרים שוב ושוב. הדגמים מבוססים על גזרות קלאסיות כאשר למול השמרנות הצורנית מתקיים שימוש בחומריות מפתיעה, צבעוניות עשירה והטבעות של מוטיבים תלת מימדיים שמשתנים בכל קולקציה. הליין הראשון של המותג, "מדוזה קלאסי", צמח ממחקר של מקורות השראה מן הטבע – מוטיבים מהעולם הימי ואלמנטים אמורפיים.

"Meduso"

הליין השני, "מדוזו", מציג קולקציה אורבאנית עכשווית שפונה גם לגברים. הפיתוח הצורני החל מהשאלה מה יקרה לצורות האמורפיות מהים כשהן תבאנה אל העיר והוא נעשה בשיתוף עם גיא תמם, מעצב גרפי ובן זוגה של רוזין, שהוסיף צלע גברית ועניין חדש לתהליך העבודה.

ליין שלישי שהן עשו, "אורנמנטיקה", פנה למסורות עתיקות ולמחקר צורני וגרפי של מוטיבים אתניים במטרה להביא לידי ביטוי את הקונטרסט בין עיטור בטכניקות עתיקות וקישוטיות של מסורות עבר, לשימוש בחומר עכשווי – פלסטיק – ובטכנולוגיה חדשנית. תחת ליין זה ניתן למצוא גם סדרה שמתחברת לטרנד הניטים ומשתמשת בהם כמוטיב עיטורי  וסדרת "פרימיום" המשלבת פריטים משובצים באבני חן ומטופלים בעבודת יד עמלנית.

בימים אלה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת האיפור מייבלין הן עיצבו והשיקו ארנקי איפור שקופים שובי לב.

לשאלתי מה המוצר שרוזין אוהבת ביותר היא מתלבטת בין הקלאץ' הקלאסי בגלל שהוא הראשון גם כרונולוגית וגם ריגשית שמלווה אותה מתחילת המותג, לבין "קלאץ' מעטפה פרימיום" – קולקציה שנעשתה במיוחד ליריד "עיצוב טרי" ומשלב את כל האהבות שלה – מוצר מפס ייצור תעשייתי המשלב עבודה ידנית "קראפטית", עשוי פלסטיק, טקסטיל דמוי עור, כסף ושיבוץ של אבני חן, כאשר כל פריט מהווה אובייקט יחידני ומיוצר על פי הזמנה.

מגוון התיקים של מדוזה תופס את העיניים אך לצידו אי אפשר להתעלם מאביזרי גוף שמעצבות הבנות. לצד סדרת עגילים ושרשראות יום יומיות ניתן למצוא אביזרים אקסטרווגנדים שמלבישים כל בגד והופכים אותו ייחודי: שרשראות ירוקות עם פרנזים שמתכתבות עם מוטיבים שבטיים ומשלבות את החומר התעשייתי והטכנולוגיה ההמונית עם עבודת יד ; אובייקט גוף מרשים המשלב צווארון שחור מפלסטיק בהטבעה וסדרת שרשראות מושחרות ; "אלמנט לכלה" עשוי פרפר פלסטיק לבן בהטבעה בשילוב פרנזים ושרשראות. לצורך הפקת קטלוג המותג הן עיצבו אובייקטים ייחודיים – צווארונים מעוטרים, צמידים רחבים עם שרשראות נוזלות ואלמנטים נוספים שהופכים במחי תיק ואביזר כל מראה לייחודי ועכשווי. אני לא מתאפקת ומבקשת למדוד את אובייקט הגוף שתפס את עיני כבר בכניסה. לא מאופרת, לא מסורקת, בשמלה יומיומית פשוטה, אני מניחה את הפריט על כתפי וכל המראה ואפילו אחיזת הגוף שלי משתנה.

לשאלתי מי דמות החלומות עבורה רוזין היתה שמחה לעצב היא עונה : "דיווד בואי, הוא היה זורם איתי…   הייתי עושה לו כמה ליינים שהוא רוצה ושיבחר מתוכם מה שהוא רוצה". זינגפר שבזמן הפגישה הייתה בדרכה לחו"ל לא יכלה לענות על השאלה אבל רוזין אומרת שלדעתה עדי היתה שמחה לעשות אובייקטים לאיזו מאמא אפריקאית משבט נידח ולעצב בשבילה משהו ליום החתונה או להילולה.

בהתבוננות אל העתיד רוזין רואה עוד דרך ארוכה ואפשרויות התפתחות מגוונות. אחרי ארבע שנים היא עדיין מתרגשת כל פעם מחדש והיא מקווה להמשיך כך עוד שנים רבות. לדבריה הייחוד של "מדוזה" בשדה עתיר אובייקטים ומוצרים הוא שילוב בין חומר תעשייתי ושיטות עבודה ששייכות לדיסציפלינה של עיצוב תעשייתי לבין קראפט המשלב טקסטיל, שיבוצים של אבני חן בעבודת יד והקפדה על פרטים כמו בתפירת הוט קוטור. כרגע הן ממשיכות להתמקד בפיתוח של תיקים ואביזרי גוף. בהמשך הן תשמחנה לפתח ליין של נעליים ובעתיד הרחוק אולי גם מוצרים לבית.

רגע לפני סיום שיחתנו רוזין מדגישה בגאווה שכל תהליכי הייצור של האובייקטים נעשים בארץ ושהמוצרים הם 100% "כחול לבן". למול מגוון ה"מדוזות" אני מרגישה את העיקצוץ בקצה האצבעות עליו דיברה רוזין. אני מודדת מספר דגמי תיקים ואוהבת את המראה הנשקף דרך המראה. את ה"מדוזות" האלה אני אשמח להחזיק קרוב לגוף.

.

.

"מדוזה" – דיזנגוף 110 (בחצר), או בחנויות סוהו וחנות מוזיאון ארץ ישראל.

אינפורמציה ודגמים נוספים באתר הפייסבוק של המותג ובחנות מרמלדה ברשת:

https://www.facebook.com/medusa.is.us/

http://market.marmelada.co.il/medusa

.

צילומים:

עומר מסינגר, גיא גלעד, מיכל הלפרן, מירב רהט , http://www.macademiangirl.com

.

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com