במילה: אוי. בהרחבה אוי אוי אוי.
קיבלתי את הספר במסגרת 'הקוראים המשפיעים של ידיעות אחרונות' ולא אהבתי. תיכף אפרט, אבל מילה לפני: מה שהעסיק אותי לא פחות מהספר, הייתה שאלת ה'איך לכתוב ביקורת ספרים'.
במסגרת 'הקוראים המשפיעים', נתי שפירא הרימה להנחתה את הנושא הגדול של כתיבת ביקורת. שאלה ששאלה הולידה דיון קצר אך מעניין על השיקולים שנלקחים בחשבון כשכותבים ביקורת. אני בטוחה שהנושא מעסיק את כולנו – איפה הקווים האדומים שלנו כשהספר לא טוב בעיננו: האם נשתלח/נכתוב במרומז/לא נכתוב בכלל. ואיפה עובר הגבול בין המחויבות לאמת הפנימית והמחויבות למסגרת שממנה קיבלנו את הספר.
אגב, זה דיון שלוקח הרבה יותר רחוק, לשאלה כמה אנחנו מוכנים לשלם בחיים שלנו כדי לצאת עם האמת שלנו, ואיך להגיד אותה גם אם היא לא פופולרית ומה המחיר של האגו.
לגבי הזריחה, הרגשתי לא נוח לכתוב ביקורת שלילית לפני שהספר יוצא, בגלל הפגיעות שלו כעובר עדין. אבל עכשיו, כשבא לעולם ועומד בזכות עצמו, אני משחררת. במקרה הזה, אני יודעת שהכל בסדר, הספר הזה יסתדר גם בלי התמיכה שלי.
הגעתי לספר עם רמת ציפיות נמוכה מאוד כי כבר את ה'אי של סופיה' לא אהבתי. אבל לפחות 'האי של סופיה' היה קריא, מה שלא אצליח להגיד על הספר הזה גם עם מקאריוס בכבודו ובעצמו מצמיד לי אקדח לרקה. קראתי בחירוף נפש מתוך מסירות לקהילה את הספר ששעמם אותי למוות. ולמה, ספוילר:
1. הכל חשוב ולא חשוב באותה מידה – האם להסתפר קארה או לסייע לאחיך בפעילות מחתרתית מסכנת חיים. האם לחייך חיוך בוהק ומלא קסם או לצפות איך אונסים את אשת הבוס שלך, ההוא-שעושה-ממך-אפס-אבל-מה-זה-חשוב-כי-אתה-בכל-מקרה–שוכב-עם-אשתו.
2. איך איך נרצחה הרומנטיקה בשל דלות הדרמה והרוח.
3. כעבור כמעט 400 עמודים לא זוכרת איך קוראים למי ולמה, ולא בגלל שיש לי בעיה עם האותיות 'ס' או 'א' שיש כמעט בכל שם, אלא כי אף דמות לא חרצה גם סריטונת בתודעה שלי.
4. אפילו היסטוריה לא הצלחתי ללמוד למרות שהספר שייך לג'אנר הרומן ההיסטורי האהוב עליי מאוד, שלכאורה מאפשר לקבל קצת היסטוריה בדלת האחורית. קן פולט, שרה דוננט, פאולינה סיימונס, אליזבט גילברט וכו' עושים את זה מעולה. רמז: שימוש מוגבר במילים גדולות לא עושה את העבודה.
5. ועוד
אגב, אם אני צריכה להמר, אני חוששת ששום דבר ממה שכתבתי, לא מערער את האפשרות שהספר יהפוך לבסט סלר. זה כבר קרה פעם עם 'האי של סופיה'.
הוצאת ידיעות ספרים
שבת שלום,
מרב













