האם אתם חושבים, או שמא יש לכם מחשבות?

בחורה עם מחשב נייד

ההנחה הרווחת היא שכאשר אנו חושבים משמע יש לנו מחשבות או, במילים אחרות, מקור כל המחשבות שלנו הוא מעצם החשיבה עצמה.

למעשה, אם יכולנו לבחון את מוחו של אדם, מילדות ועד בגרות, היינו ודאי מגלים שרוב המחשבות שלנו מעולם לא הגיעו מחשיבה עצמית… הן נשתלו בנו בידי הסביבה והסובבים אותנו.

כאשר אנו חושבים, הרי שיש לנו מחשבות, אבל אנחנו לא מוכרחים לחשוב בכדי שיהיו לנו מחשבות! רבות מהמחשבות ה"שתולות" בנו הופכות למחשבות קבועות המעצבות אותנו למי שאנחנו.

המחשבה הראשונה ש"הושתלה" בנו בעודנו תינוקות היא זו האומרת: "זאת אימא וזה אבא". זאת מחשבה שלא נבטה מחשיבה עצמית שלנו.

הנה כמה דוגמאות של "מחשבות שתולות" שקיבלנו בילדות, שמאוחר יותר צמחו להיות השורשים העמוקים ביותר של הווייתנו:

אתה בן / את בת

זהו גופך, חדרך, ביתך וזאת ארצך…

את/ה ישראלי/ת, אמריקני/ת, סיני/ת או צרפתי/ה.

את/ה יהודי/ה, נוצרי/ה, מוסלמי/ת, בודהיסט/ית…

אלוהים שומר עליך, אוהב אותך ובוחן אותך…

גם בבגרותנו ממשיכות מחשבות כאלה ואחרות להישתל בנו מבחוץ, למשל:

  • רופאים פה כדי לרפא אותנו והדבר היחיד שחשוב להם הוא בריאותנו.

  • מנהיגנו פה כדי לדאוג לנו.

  • הצבא פה כדי להגן עלינו.

  • מוות הוא דבר שלילי.

  • מעמד חברתי הוא דבר חשוב.

  • רכישת בית חיונית לביטחון כלכלי.

  • משפחה משלך היא מהות האושר.

  • עבודה עם תנאים טובים ופנסיה חשובה יותר מסיפוק עצמי.

  • בריא לשתות חלב.

מחשבה שתולה כמו זו שאומרת ש"עבודה עם תנאים טובים ופנסיה חשובה יותר מסיפוק עצמי" היא הזרע, ואילו המחשבה שבאה מחשיבה עצמית ואומרת ש"זה בסדר לעבוד בעבודה שאני שונא/ת בגלל שזה בא עם תנאים טובים ופנסיה" היא הצמח הגדל מאותו הזרע.

על כן, מחשבות שתולות (זרעים) משפיעות על תדר המחשבות שאנחנו חושבים בעצמינו. המחשבה שהושתלה וזו שצמחה בעקבותיה משדרות את אותו התדר.

המחשבות הנשתלות במוחנו מכתיבות את סוג המחשבות שאנו "חושבים" בעצמינו.

כך שאם המחשבה השתולה היא: "רופאים פה כדי לרפא אותנו והדבר היחיד שחשוב להם הוא בריאותנו", הרי שהמחשבה העצמית שתצטרף תהיה: "אנו סומכים על רופאינו בעיניים עצומות, הם יודעים מה הם עושים".

אם המחשבה השתולה היא: "רכישת בית חיונית לביטחון כלכלי", הרי שהמחשבה העצמית תהיה: "עלינו להקדיש את חיינו ולהקריב את חרותנו בשביל משכנתא לכל החיים".

מדי פעם עוזבת מחשבה עצמית את זרע השורש והולכת לדרכה. בשלב זה תדר החשיבה העצמית מתגבר ואינו תלוי עוד במחשבות השתולות כמקור לכוח החיים שלו…

בעקבות הניתוק מזרעי המחשבות השתולות יתכן שתעלה מחשבה מקורית ראשונה: "האם המחשבות שלי באמת שלי, או שמא הן שתולות?"

מיותר לציין… חשיבה עצמית מקורית לעולם אינה נתמכת על ידי ה"מערכת". אחת מהמערכות הרבות המושתתות על השתלת מחשבות היא דת, באשר היא.

כשחשיבה עצמית מתנתקת ומשתחררת משורשי המחשבות השתולות, נגלים לפנינו המדעים, האומנויות, הפילוסופיה, הרוחניות, היצירתיות, הגאונות ויוצאי הדופן במלוא הדרם, אז אנו מתחילים להגשים את המציאות האישית שלנו.

 

*****************************************************************

שאקטי מאי היא מייסדת מרכז היוגה הבינלאומי פראנה יוגה קולג׳ 

למצטרפים חדשים חודש ניסיון חינם בפראנה יוגה: goo.gl/zvoThN

מחברת הספר ״Enigma of Self Realization״

למידע על הסדנאות היכנסו לאתר

לתגובות ושאלות אתם מוזמנים לשלוח מייל ל: shaktimhi@gmail.com

 

שאקטי מאי
שאקטי מאי מנהלת את שאקטי יוגה סנטר (פראנה יוגה קולג'), מרכז יוגה מקסים בלב תל אביב (חובבי ציון 52 ת״א).במשך 3 עשורים של לימוד יוגה וניהול מרכזי יוגה ברחבי העולם, חילקה שאקטי את זמנה בין הוראת יוגה והכשרת מורים. בסופו של דבר החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה להכשרת מורי יוגה, כדי שהפצת דרכה הרוחנית של היוגה תימשך, והיא לא תיעלם בין הטרנדים החולפים המרכיבים את עולם היוגה במערב.לאורך השנים פיתחה שאקטי מאי סגנון לימוד ייחודי, בו טמון מקור כוחם של הקורסים אותם היא מעבירה – הסגנון נקרא האתה יוגה קלאסית, תוך שימת דגש רב על בטיחות בשיעור, נשימה נכונה וזרימה אינטואיטיבית של אסאנות. שאקטי מאי מלמדת איך ליצור ולשמר את הפראנה – כח החיים, כל זאת תוך הבאת החשיבה למצב רוגע והנאה מדיטטיבית מרגע ההווה. במהלך הלימוד, היא משלבת בין מדע היוגה למדע המודרני, שתומך במה שחוו היוגים העתיקים.הספרים, המאמרים והפוסטים ששאקטי מפרסמת, באים כדי לסייע לאנשים להפוך לחזקים ולבעלי רצון חופשי והכח לממש אותו. היא מאפשרת לכל הסטודנטים שלה גישה חופשית בכל נושא, וכך משמרת את הקשר המסורתי בין מורה ותלמיד, גם לאחר סיומם של הלימודים הפורמליים.לאחר שעברה לגור באשראם יוגה בהודו, שהתה שנה במדבר והתנסתה בתרגול יוגה מתקדם במספר מרכזים המתמחים בהאתה יוגה, הידע של שאקטי הוא נרחב והיא מעבירה אותו הלאה בצורת הלימוד המסורתית הבנויה מקשר מורה-תלמיד, כמו גם שימוש באינטרנט, רשתות חברתיות וספרות מודפסת שהיא מוציאה בנושא.