כשאני היתי בגיל תיכון …לפני די הרבה שנים היתה לי האפשרות ליבחור או במסלול עם תעודת בגרות או במסלול של מיקצוע. אני בתור דיסלקטית עם הפרעות קשב לא מאובחנות (אז קראו לזה עצלנית, לא ממשת את הפוטנציאל ולא רוצה לילמוד) לא היתי יכולה להיתקבל לבית ספר תיכון שמאפשר "תעודת בגרות" ויחד עם זאת לללכת לילמוד בבית ספר "מיקצועי" (דבר שאני מאוד מאוד רציתי) זה היתה בושה גדולה (לפחות איפה שגדלתי) וכל הסיפור הזה ניגמר בסופו של דבר בכך שלא למדתי, אין לי תעודת בגרות ומיקצוע למדתי רק בגיל 40.
היום, בתור אמא לילדה בת 14.5 שמסיימת עוד מעט כיתה ט ועולה לתיכון סיפרה לי שהיא קיבלה שיעורי בית ליכתוב טיעון בנושא בחירת מסלול בתיכון משפיעה על המשך החיים והינה קצת מימה שהיא כתבה:
"יש הטוענים שבחירת מסלול בתיכון אינה משפיעה כלל על המשך החיים, אך לדעתי זה בכלל לא נכון מהסיבות הבאות:
ראשית, כדי להתקבל לתפקידים מסויימים בצבא, צריך ללמוד מקצועות מסויימים בתיכון, לדוגמה, ערבית או סייבר כדי להגיע למודיעין.
שנית, כשעושים משהו שאוהבים, המוטיבציה של התלמיד להצליח עולה כי הוא נהנה ממה שהוא עושה והסיכויים להצליח באותו מקצוע גבוהים יותר מאשר במקצוע שהתלמיד לא אוהב או אוהב פחות. בתיכון אפשר לבחור מסלול נוסף ללימודי החובה על פי כישוריו ותחביביו של כל תלמיד כפרט, ולאחר לימודי התיכון אולי ירצה התלמיד להמשיך ללמוד בלימודים גבוהים את אותו מקצוע, ולעבוד באותו מקצוע. כדי לעבוד במשהו צריך לדעת איך לבצע את הנדרש, ואת ה"איך"- לומדים מאנשים שכבר למדו, ובית הספר נותן את האפשרות הזאת. לדוגמא, תלמיד שאוהב קולנוע ואוהב לכתוב תסריטים למשל, אך הוא לא מצטיין במקצועות ריאלים כמו מתמטיקה ופיזיקה, יוכל להצליח במקצוע הקולנוע, להעלות את ממוצע תעודת הבגרות שלו ולאחר מכן ללמוד בלימודים גבוהים ולעבוד בתחום הקולנוע, תחום שיכול להיות שלא היה אולי חושב עליו או לוקח כעבודה ולא רק כתחביב אם לא היה מתחיל את הלימודים במקצוע עוד בתיכון."
.המחשבה שהיא , יכולה ליבחור בהחינוך הטכנולוגי והמקצועי במשרד החינוך ולא תהיה חייבת לוותר על האופציה של קבלת תעודת בגרות כמו שהיה פעם מרגשת אותי
אי אפשר להיתעלם שה החינוך הטכנולוגי- מקצועי נחשב למסלול יוקרתי או "שווה" כמו שהבת שלי אומרת, ולתת לילדים היזדמנות להצליח בתחומים של הטכנולוגיה, העיצוב והביוטכנולוגיה וגם לקבל תעודת בגרות מלאה ללא ספק תוריד לחץ מיותר של צורך בבחירה .
מה נותן החינוך הטכנולוגי-מקצועי?
- מגמות הלימוד בחינוך הטכנולוגי מהוות קרש קפיצה אטרקטיבי הן למסלולי ההנדסה באקדמיה והן לשוק העבודה ולצורכי התעשייה של מדינת ישראל לשנת 2015.המגמות מתעדכנות מבחינת תכני הלימוד ומתחזקות גם בהתאם לצרכי התעשייה והאקדמיה.
- תלמידי החינוך הטכנולוגי והמקצועי יכולים לקבל תעודת מקצוע רלוונטית לצד תעודת הבגרות ובכך נפתחות הזדמנויות רבות יותר בשירות הצבאי ובהשתלבות בשוק העבודה בעתיד.
- תלמידי החינוך הטכנולוגי והמקצועי יכולים להמשיך ללימודי טכנאים והנדסאים.
[youtube /zZWvLXtM1Bg]
- לימודי מקצוע מאפשרים לתלמידים לעסוק במה שמעניין אותם ואהוב עליהם ובכך, להביאם למימוש עצמי.
- התלמידים ייטו יותר ללמוד את מה שמעניין אותם, את מה ש"מדבר אליהם" וקרוב אליו, תוך שימוש במגוון הכישורים שלהם, ובכך להצליח יותר בלימודים, בכל ההיבטים, גם העיוניים.
- תלמידים בחינוך הטכנולוגי יכולים לקבל גם תעודת בגרות וגם תעודת מקצוע.
- לימודי מקצוע פותחים מגוון אפשרויות בצבא ובכך לעשות שירות משמעותי. כמו כן, פותחים אפשרויות בלימודי ההמשך וכן, בשוק העבודה מפאת הניסיון שהם רוכשים במהלך הלימודים.
- מסלולי הלימוד בחינוך הטכנולוגי-מקצועי פותחו על מנת לאפשר למגוון התלמידים למצוא את תחום העניין של כל אחד מהם ובכך, להביא לידי ביטוי את כישוריהם האישיים.
- לצד למידה עיונית, התלמידים הטכנולוגיים-מקצועיים מתנסים בתחום הלימוד שבחרו באופן מעשי בסביבה עתירת טכנולוגיה שהופכת את חווית הלמידה למוחשית, מעניינת ומגוונת.
- מגמות הלימוד מותאמות לבנים ובנות גם יחד, לכל המגזרים השונים והייחודיים במדינת ישראל.
- תלמידי החינוך הטכנולוגי-מקצועי לומדים מקצוע מדעי כתשתית לחינוך הטכנולוגי, חלקם בלימודים מוגברים. בדרך זו, מתאפשרים מסלולי לימוד לבגרות מלאה עם התמחויות חדשניות ורלוונטיות.
- ביקוש גדול לבעלי ידע מקצועי בצבא – מבטיח לתלמידי החינוך הטכנולוגי-מקצועי שירות משמעותי והזדמנות לצבור ניסיון מקצועי ראשון בקריירה. כמו כן, ביקוש גדל והולך לבעלי מקצוע טכנולוגיים ברמת שכר טובה עם בטחון תעסוקתי גדול יחסית.
[youtube _GDkT_4r6pg]
אפשר לסיים את התיכון גם עם בגרות וגם עם מקצוע, אז נכון לילדינו ללמוד את מה שהם אוהבים ולהצליח.













