אישה = חמור, ואולי היא בכלל אתון?

בחורה עם מחשב נייד

לפני מספר ימים הלך לעולמו אחד הרבנים הגדולים של ישראל. הרב הגדול היה ידוע במוחו המבריק ובידיעתו הנרחבת בתורה ובנושאי יהדות בכלל. ביום שלאחר מותו הוצפו העיתונים בכתבות ובציטוטים המתארים את השפעתו העמוקה על ישראל, הן במישור הדתי והן במישור הפוליטי. באחת הכתבות צוטט הרב באומרו כי גבר שהולך בין שתי נשים משול לגבר שהולך בין שני חמורים. אחרי הציטוט המשיכה הכתבה בתיאורים נוספים של מעלותיו הרבות של האיש, כאילו שהשוואה בין נשים לחמורים משקפת צד בחשיבתו המבריקה.

עצם ההשוואה של נשים לחמורים משקפת את תפיסתו הכללית של כבוד הרב לגבי נשים ואת גישתו אליהן. ביהדות מוזכרים חמורים לרוב בהקשר לדברים נוספים, ולעולם לא בזכות עצמם. ואם התפיסה הרווחת היא שנשים וחמורים הם היינו הך, הרי שזה תקף אליהן באותה מידה. נשים אינן עומדות בזכות עצמן כשוות ערך לגברים. חשיבותן של הנשים היא בהיותן נשואות לגברים ובהיותן אימהות לילדים של אותם גברים. הנשים, כמו החמורים, משמשות ככלי שרת לגבר במהלך התפתחותו הדתית.

חמורים ואנשים חיים בנפרד… כך גם נשות חצרו של הרב. אסור לנשים לשהות בחברת גברים. הן תמיד בנפרד, ולרוב מוסתרות באמצעות וילון. למה? כי נשים מייצגות פיתוי, מקור כל הרשע, ואין לזה כל קשר חלילה לחולשת הגברים, המונעים על ידי היצרים שלהם, שאותם עוד לא הצליחו לכבוש. הרי זה פשוט, כמו במצב של חולשה לעוגיות… במקום להתמודד עם היצר ולא להיכנע לו, מוציאים את כל העוגיות מהישג יד ומטילים את האשמה על העוגיות עצמן.

זהו לא מאמר פמיניסטי, זהו מאמר על אפליה חמורה שאיכשהו הופכת למקובלת על החברה, ולו רק בגלל שהיא מוצגת מפי אדם קדוש ובשם אלוהים. הסתכלות על אדם והשוואתו לחמור, ללא קשר למין, צבע, העדפות מיניות ועוד, מצביעה על בורות חמורה. כבוד הרב אולי היה גאון גדול בתורה וביהדות, אך גדולתו חלשה רק על היבט מצומצם מאוד של הקיום. ידיעותיו ועומקו היו מוגבלים לעולם הרדוד של דת שנוצרה על ידי גברים עבור גברים. הידע הנרחב שלו לא כלל גויים, נשים, חמורים, אנשיםשנמשכים לבני מינם ועוד פנים רבים ומגוונים המרכיבים את האנושות כולה. כל הידע העצום שלו היה כלוא בתוך תפיסת עולם צרה המשרתת חלק קטן מאוד מכלל האנושות ומתעלמת מכל השאר.

מורים גדולים באמת הם אלה המכילים בתורתם את היקום כולו, ללא הפרדה מכל סוג שהוא!

שאקטי מאי

*****************************************************************

שאקטי מאי היא מייסדת מרכז היוגה הבינלאומי פראנה יוגה קולג׳ 

למצטרפים חדשים חודש ניסיון חינם בפראנה יוגה: goo.gl/zvoThN

מחברת הספר ״Enigma of Self Realization״

למידע על הסדנאות היכנסו לאתר

לתגובות ושאלות אתם מוזמנים לשלוח מייל ל: shaktimhi@gmail.com

 

שאקטי מאי
שאקטי מאי מנהלת את שאקטי יוגה סנטר (פראנה יוגה קולג'), מרכז יוגה מקסים בלב תל אביב (חובבי ציון 52 ת״א).במשך 3 עשורים של לימוד יוגה וניהול מרכזי יוגה ברחבי העולם, חילקה שאקטי את זמנה בין הוראת יוגה והכשרת מורים. בסופו של דבר החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה להכשרת מורי יוגה, כדי שהפצת דרכה הרוחנית של היוגה תימשך, והיא לא תיעלם בין הטרנדים החולפים המרכיבים את עולם היוגה במערב.לאורך השנים פיתחה שאקטי מאי סגנון לימוד ייחודי, בו טמון מקור כוחם של הקורסים אותם היא מעבירה – הסגנון נקרא האתה יוגה קלאסית, תוך שימת דגש רב על בטיחות בשיעור, נשימה נכונה וזרימה אינטואיטיבית של אסאנות. שאקטי מאי מלמדת איך ליצור ולשמר את הפראנה – כח החיים, כל זאת תוך הבאת החשיבה למצב רוגע והנאה מדיטטיבית מרגע ההווה. במהלך הלימוד, היא משלבת בין מדע היוגה למדע המודרני, שתומך במה שחוו היוגים העתיקים.הספרים, המאמרים והפוסטים ששאקטי מפרסמת, באים כדי לסייע לאנשים להפוך לחזקים ולבעלי רצון חופשי והכח לממש אותו. היא מאפשרת לכל הסטודנטים שלה גישה חופשית בכל נושא, וכך משמרת את הקשר המסורתי בין מורה ותלמיד, גם לאחר סיומם של הלימודים הפורמליים.לאחר שעברה לגור באשראם יוגה בהודו, שהתה שנה במדבר והתנסתה בתרגול יוגה מתקדם במספר מרכזים המתמחים בהאתה יוגה, הידע של שאקטי הוא נרחב והיא מעבירה אותו הלאה בצורת הלימוד המסורתית הבנויה מקשר מורה-תלמיד, כמו גם שימוש באינטרנט, רשתות חברתיות וספרות מודפסת שהיא מוציאה בנושא.