תחבורה שיתופית – מה זה אומר?
מה המשמעות של תחבורה שיתופית, מהם היתרונות שלה ומדוע יש אנשים המתנגדים לה?
לפני שנדון ביתרונות והחסרונות של תחבורה שיתופית, צריך קודם כל להסביר במה מדובר. תחבורה שיתופית זו שיטה המבוססת על שני עקרונות. העיקרון הראשון הוא הפעלת צי מכוניות חשמליות על ידי רשות מקומית או חברה פרטית, כאשר רכבים אלו מיועדים לשמש נהגים שונים בכל זמן נתון. לא צריך לקנות רכב, אלא רק לאתר את הרכב הקרוב ביותר באמצעות אפליקציה, לנהוג בו ולאחר מכן לחנות אותו כך שנהג אחר יוכל להשתמש בו. העיקרון השני שומר על בעלות פרטית על הרכב, אך מאפשר לבעלי רכבים לחבור לאנשים המחפשים דרך לנסוע לאותו יעד או לכתובת הנמצאת במסלול הנסיעה, תמורת תשלום. מזכיר קצת את אובר המוכרת לכולנו.
מהם היתרונות של תחבורה שיתופית?
כאשר מדובר במכונית חשמלית כמו אופניים חשמליים היתרון הוא קודם כל צמצום הפגיעה באיכות הסביבה. מכוניות אלו אינן נוסעות על בנזין ולכן לא פולטות גזים רעילים לאוויר. הפעלת התחבורה השיתופית כוללת צי של מכוניות חשמליות הפזורות ברחבי העיר, כדי לתת מענה לכולם. בישראל יש כבר שתי ערים שהחלו להנהיג תחבורה שיתופית – תל אביב וחיפה – ובשנים הקרובות אנו צפויים לראות זאת גם בערים נוספות.
יתרון נוסף הוא שהשימוש בתחבורה שיתופית מצמצם את עומסי התנועה על הכבישים והוא גם מקל על מציאת חנייה. עוד יתרון זה החיסכון הכספי המשמעותי, שכן אין צורך לקנות רכב, לשלם עבורו ביטוחים ולדאוג לטיפולים תקופתיים, אגרות רישוי ותיקונים במוסך.
תחבורה שיתופית אמורה לתת מענה אמתי לאנשים שאין בבעלותם רכב ונהגו עד כה להסתמך על תחבורה ציבורית, אך היא גם יכולה להיות פתרון הולם לאנשים המחפשים דרך חסכונית, מהירה ופשוטה להגיע מנקודה אחת לשנייה. אם כך, מדוע יש אנשים המתנגדים לרפורמה בתחבורה?
המתנגדים לתחבורה שיתופית
הסבר אחד הוא כמובן הפגיעה באוצר המדינה, שכן כיום ישנו מיסוי גבוה על צריכת דלק ורכישת מכוניות פרטיות, ואם אנשים יעברו להשתמש במכונית חשמלית כמו אופניים חשמליים במסגרת תחבורה שיתופית, קופת המדינה תיפגע.
עם זאת ישנן סיבות נוספות הכוללות בין היתר את החשש לפיטורים נרחבים של אלפי נהגי אוטובוסים ומוניות וגם פגיעה ברמת השירות שתוצע לתושבים.











