תופעת האופניים החשמליים בישראל- סכנות לצד היבטים חיוביים

מגנום בייקס - מגנום פיק 48 וולט

האופניים החשמליים המוכרים גם בכינוי אופניים בעלי מנוע עזר חשמלי או אופניים אלקטרוניים, e-bikes חדרו לשוק הישראלי בסערה מאז 2014. במשך ארבע שנים בלבד גדל מספרם לממדים עצומים. עד כי, על פי הערכות רשמיות מספרם חצה את רף מאתיים אלף כלים. האופניים הללו, כידוע, מתופעלים באופן שונה מהאופניים הקלאסיים ( למרות העובדה שניתן ברוב הדגמים להחזירם ליכולת של רכיבה רגילה באמצעות דיווש בלבד). באופן פונקציונלי המנוע של האופניים מותנע על ידי סוללה חשמלית נטענת. האופניים לרוב מותאמות לרכיבה עד 25-35 קמ"ש בהתאם לחקיקה בכל מדינה. , כך בזכות מחירם הנמוך יחסית הן בעת הרכישה הראשונית ובוודאי לאורך החזקתם, בזכות העובדה שהם עונים באופן מושלם לדרישה ככלי תחבורה מושלם למען המלחמה בזיהום סביבתי – הפכו האופניים הללו לרכב פופולרי במיוחד. במדינות רבות ומגוונות נטלו האופניים נתח שוק נכבד מכלי רכב דו גלגליים מקבילים. בנוסף, מכיוון שברוב מדינות העולם האופניים הללו למרות המנוע הצמוד אליהם עדיין לא קיבלו מעמד של אופנועים – הם קיבלו פטור מחוקים מחמירים ומדרישה לתאוריה או לכל הסמכה מקבילה אחרת בטרם הם עולים על הכביש. עבור האופניים החשמליות בכל זאת, נחקקו חוקים והגדרות תנועה ראשוניות: איסור רכיבה על מדרכה, חובת חבישת קסדה, איסור לבצע כל שינוי במנגנון בייצור של האופניים לשם ביטול הגבלת המהירות ועוד. אלא שבכל זאת כך, נוצר מצב מסוכן שנערים בני 16 בסך הכול ( במקרים רבים גם פחות מזה…) מלאי אדרנלין ותחושת הרפתקנות דהרו על גבי כלי זה ללא כל ידע בסיסי בתנאי הכביש ובסכנות האורבות להם ולסביבתם, ולרוב כלל לא הקפידו על חוקי המינימום שנקבעו עבורם, הם פשוט החשיבו את האופניים הללו ככלי משחק חביב, שעשוע. אלא שאז החלה הסערה הציבורית בעקבות ריבוי מספרן של תאונות הדרכים שבהן מעורבים היו אופניים כאלו. כבר בשנת 2014- השנה הראשונה לייבואם לארץ אירעו מעל מאה תאונות דרכים מסוכנות שבהן נפגעו רוכבי האופניים או מי מסביבתם. כעשרים בני אדם נפגעו באופן כזה שנזקקו לאשפוז ואדם אחד נהרג. מאז, מיותר לומר, המספרים רק הולכים ומתרבים. באוקטובר שנת 2018 נחקקו מספר חוקים מרתיעים שאמורים לצמצם את עבריינות התנועה של רוכבי האופניים חשמליים ולהחמיר מאוד בעונשם.

מגנום בייקס - מגנום פיק 48 וולט