שוורים בזירה ופינגוונים בקיבוץ-על התנהגות מגדרית במרחב חינוכי

השוורים הם אותם בנים במרחב חינוכי קונבנציונלי המשווה לזירה בה קיימת התחרות בין הבנים לבנות ולפיכך נוצר דפוס א-סמטרי בהתנהגות המגדרית .
הפינגוונים הם חיה אשר שומרת באופן שווה על הביצים,כך גם במרחב החינוכי הדמוקרטי המשווה לקיבוץ שבו מתקיימת סמטריה בין הבנים לבנות .

בחורה עם מחשב נייד

על פי המחקר שערכתי כחלק מעבודת הדוקטרט גילתי כי המרחב החינוכי הקונבנציונלי מעודד התנהגות מגדרית א-סמטרית , הדומה לשוורים ולפרות . השוורים כחלק מהתנגות גברית סטריוטיפית תופסים מקום גדול יותר במרחב הפיסי של בתי הספר ומתנהגים על פי הסטריוטיפ המוכר , בעוד הבנות מקבלות עליהן בהכנעה את תכתיבי הנשים בטרמינולוגיה , בנראות ובהתנהגות.

במרחב הדמוקרטי , בדומה לפינגוונים ששומרים יחד על הביצים , נמצאה התגות מגדרית שוויונית בכל אותם פרמטרים שנבדקו .

 

בבתי הספר הדמוקרטיים התפיסה הפדגוגית – האתוס מקדם גמישות רעיונית ורוח שיוונית בהשוואה לבתי ספר רגילים המקדמים תפיסת תחרות. ברוח זו פעילויות בית הספר הדמוקרטי  מקדמות שוויון כמו בועדות השונות ובדרכי פתרון קונפליקטים (גישור).

המבנה הפרסונאלי של ההנהלה ובעלי התפקידים בבתי הספר הדמוקרטי  מתחלק בצורה הומוגנית בין גברים ונשים , נשים נמצאות בתפקידי מפתח של מנהלות וקובעי מדיניות וכן מורות למקצועות מדעיים וריאליים , בניגוד לבתי הספר הרגילים בהם יש נטייה לעליונות גברית במקצועות ההנהלה ומקצועות הנתפסים "גבריים" על פי הסטריאוטיפ המגדרי (אב בית , מחשבים ,פיסיקה ,מורים למקצועות ריאליים) .

התרבות הארגונית – כפי שבאה לידי ביטוי בבתי הספר הדמוקרטיים כוללת ערכים של סובלנות ,כבוד האדם,שתוף פעולה,חירות,שוויון ,הומניזם דיאלוג ,כמו כן מתאפיינת בסוג תרבות משפחתית בהם ההתנהלות מול החונכים והמורים היא כאמא ואבא . למול אלו בתי ספר הרגילים מתאפיינים בערכים כמו מצוינות,מנהיגות ,משמעת ,סמכות מורים,צייתנות ,נוכחות בשיעורים בית הספר הוא מסוג המכונה – המנהל הינו הכריזמטי הוא שולט בארגון והמורים כבעלי הסמכא מקבלים כוח מול התלמידים .

האקלים הארגוני בבתי הספר הדמוקרטיים  כפי שנקבע על פי האינדקס האקלימי של Stern 1970  הינו שליטה רבה במקריות , בבית הספר ישנו אקלים פתוח המעודד יצירתיות,חדשנות שתוף פעולה ,דיאלוג ומשוב אלו באים לידי ביטוי דרך החוויה הדמוקרטית –קיום אורח חיים דמוקרטי הלכה למעשה בארגון ,חונכות ובחירה של מקצועות הלימוד והתכנים של הפעילות . הארגון בבתי הספר הדמוקרטיים  הינו ארגן אורגאני –בעל תקשורת רב כיוונית הכולל שוויון מלא ,סבלנות ודיאלוג .האקלים הפיסי בבתי הספר הדמוקרטיים הינו פתוח,קרי מרחבים פיסיים גדולים בין הכיתות ומתן משמועות ללמידה שנעשית בחצר בית הספר .

בניגוד לאקלים זה –בבתי הספר הרגילים הארגון על פי האינדקס האקלימי של שטרן הינו ארגון המקדם אפקטיביות ויעילות ארגונית. דגש על ציוניים והשגת מטרות ומשימות . ארגון זה הינו ארגון מכניסטי בעל אופי היררכי, קבלת החלטות ותקשורת חד כיוונית, המעודדת סמכות  וריבודיות על בסיס תפקודי . האקלים הפיסי אף הוא סגור הכיתות בנויות לגובה ללא חצרות פנימיות או דגש אל החוץ .

מסקנות המחקר ענו על כל שאלות המחקר :

& בבתי הספר דמוקרטיים תתקיים ייצוגיות שווה לבנים ובנות.

סעיף זה נמדד בכיתות ובועדות השונות ,נמצא כי בראש הפרלמנט עומדת נערה בבית הספר הדמוקרטי A ,וחלוקת התפקידים בועדות השונות הינו סמטרי למדי בין הבנים לבנות . בבתי הספר הרגילים מצא המחקר כי  קיימת ייצוגיות יתר דווקא לבנות בתפקידי מועצת התלמידים .

& קיימים הבדלים בין המינים בהתפלגות התלמידים בבחירת המקצועות השונים.

בבתי הספר הדמוקרטיים מצא המחקר התפלגות סימטרית בין הבנים לבנות בעוד שבבתי הספר הרגילים בכיתת המדעים –ביולוגיה נמצאה התפלגות א-סימטרית  מספרית לטובת הבנות .נתון זה ניתן להסבר על פי האקלים הבית ספרי בבית הספר הרגיל אשר מעודד השגיות ותחרותיות , סגנון למידה זה מתאים יותר לבנות ולכן אלו נמצאו ביתרון מספרי במגמת הביולוגיה .

&קיימים הבדלים בשפה מגדרית (טרמינולוגיה) בין בתי הספר השונים.

המחקר מצא שימוש סמטרי בשפה בין הבנים והבנות בבתי הספר הדמוקרטיים . בבתי הספר הרגילים נמצא שימוש יתר לשפה אלימה, הקנטות וקללות אצל הבנים . נתון זה מתיישב בהלימה עם מחקר אחר שנעשה בתחום בתי הספר הדמוקרטיים ושימוש בשפה  (רבקה שחר ,2001 )

&קיימים הבדלים בנראות המגדרית של התלמידים בבתי הספר השונים.

בבתי הספר הדמוקרטיים נמצאה סימטריה בסממני הלבוש, בעוד שבבתי הספר הרגלים על אף קיומה של תלבושת אחידה נמצאו סממנים חיצוניים המדגישים הבדלים מגדריים . סממנים לבנות כמו לק בציפורניים,שרשרות,איפור ועוד.

 &קיימים הבדלים באינטראקציות החברתיות המגדריות בין בתי הספר השונים.

החוקרת מצאה סימטריה באינטראקציות בין הבנים לבנות בבתי הספר הדמוקרטיים –כינון היחסים התבססו על שיווין ודיאלוג הדדי .

בבתי הספר הרגילים נמצא כינון יחסי מגדר המבוססים על כוחנות ותחרות א-סימטריים . דפוס זה חזר בכל הזירות –בכיתות הלימוד ,במסדרונות ובחצר בית הספר .

 

ד"ר מיכל שחר
חוקרת ומפתחת מודל מצפ"ן האושר על פיו נכתב הספר-מצפ"ן האושר בהוצאת סטימצקי.