רכב ממונע בנזין- עד מתי ?!
המכונית החשמלית מיועדת להחליף את המכונית ממונעת הדלק שנפוצה כיום. לא מדובר בשאלה של האם זה יקרה אלא מתי, כאשר מדינות אירופה וארצות הברית כבר החלו לסגור שכונות שלמות מכניסת רכיבים ממונעי דלק, ויצרניות הרכב בעצמן עוברות לייצור רכבי חשמל.
הצרכן הישראלי המעוניין ברכישת רכב נמצא בדיוק באמצע. מצד אחד, אין ספק שרכב חשמלי הרבה יותר משתלם. הוא חוסך בדלק, אינו מזהם את הסביבה ובעצם, הוא המגמה האחרונה בעולם הרכבים למי שרוצה להישאר עדכני. מהצד השני, ישראל מדינה קטנה שעסוקה הרבה בבעיות ביטחוניות שלא פעם באות על חשבון הפיתוח העירוני שלה והקידמה.
איפה נמצאת ישראל בשלבי המעבר למכונית חשמלית, והאם יש שוק פעיל לרכבים אלו בארץ בכלל?
- מבחינת תנאים התחלתיים, ישראל נמצאת במקום טוב יותר מרוב המדינות. בעוד שבחו"ל נסיעה מעיר לעיר אורכת כארבע שעות ומעלה, אצלנו נסיעה מבאר שבע לחיפה לא תיקח יותר משלוש שעות. גודל הארץ מתאים מאוד לרכבים חשמליים ומאפשר נסיעה ממקום למקום ללא צורך בהטענה באמצע הדרך.
- יתרון נוסף קשור בפריסה של עמדות טעינה בכבישים שמצריכות חיבור לרשת החשמל, בישראל פיזית תשתית החשמל קרובה לכבישים, כך שבקלות ניתן להקים עמדות טעינה מבלי צורך לפרוש תשתית חשמל מיוחדת לשם כך.
- בארץ ניתן למצוא כמה חברות שמתמחות ברכבי חשמל ומציעות גם שירותי ייעוץ ומכירה מקצועיים, ולא כלאחר יד.
- ישנן עמדות הטענה הפזורות בארץ ומשמשות לטעינה בעת נסיעות ארוכות.
- מחירי הרכב החשמלי כרגע עדיין גבוהים מרכב רגיל, אך נמצאים בירידה מתמדת בארץ ובעולם, בזכות מחקרים בתחום והורדת עלויות יצור של יצרניות הרכב החשמלי.
אם כך, ניתן לראות כי בישראל שוק הרכבים החשמליים עם פוטנציאל פיתוח – הסביבה הגאוגרפית מתאימה, הוקמו עמדות הטענה, יבואני הרכב דאגו למרכזי שירות והכוונה, ולמוסכי תיקונים לרכבים החשמליים. ישנו אפילו מיסוי ירוק מטעם הממשלה שמעודד מעבר לרכבים חשמליים ירוקים.
מה הסיבה אם כן שהשוק עדיין לא התפתח במלואו? ככל הנראה הדבר נובע משינוי תפיסה אצל הצרכנים הישראלים, שלמרות שמכירים בכל היתרונות של מכונית חשמלית, מעדיפים להישאר עם המוכר והבטוח. כדי לחולל מהפכה בשמירה על הסביבה יש צורך שעוד ישראלים יאזרו אומץ ויבצעו שינוי מחשבתי מרכב ממונע בנזין לרכב חשמלי.










