לצד היתרונות הרבים שיש לרכבים מונעי חשמל, ישנם גם חסרונות. השאלה מה גובר על מה.
בשנים האחרונות כולנו עדים לתמורה משמעותית בשוק הרכבים הבינלאומי. יותר ויותר יצרניות רכב יוצאות בהכרזה שבשנים הקרובות הן יתמקדו בפיתוח וייצור מכוניות חשמליות בדומה ל אופניים חשמליות ובהתאם לכך מדינות רבות נערכות מבחינת תשתיות ומיסוי. המכונית החשמלית מהווה אמנם נקודת שיא בתחום התחבורה, אך למרות היתרונות הרבים מסתבר שמדובר בפרדוקס.
חיסכון כספי? תלוי למי
מכוניות חשמליות בדומה ל אופניים חשמליות אלו רכבים שאינם מונעים באמצעות שריפה של בנזין או סולר, אלא באמצעות הפקת אנרגיה חשמלית. המשמעות היא שאין פליטה של אדים רעילים לאוויר וגם אין תלות בדלק ובמחיריו הגבוהים. התרומה הרבה לאיכות הסביבה והחיסכון הכספי אלו הם שני יתרונות בולטים שיש לרכבים אלו.
זוהי גם הסיבה שלמדינה יש אינטרס לקדם את המכוניות החשמליות ולהקל על הצרכן מבחינת המיסוי. כאשר אחוז ניכר מהאזרחים יעבור לנסוע במכוניות חשמליות בדומה ל אופניים חשמליות , זה יקטין את התלות של המדינה בנפט ויחסוך בעיות פוליטיות רבות. עם זאת, זו אחת הנקודות בהן קיים פרדוקס. מצד אחד המדינה מעוניינת בהקטנה או ביטול התלות בייבוא נפט ממדינות זרות, אך מצד שני היא מרוויחה המון כסף ממיסוי המוטל על רכישת מכוניות ומילוי דלק. כמו כן מכונית חשמלית אולי מהווה חיסכון כספי עבור הקונה הפרטי, אך מבחינת המדינה מדובר בהשקעה של מיליונים כדי להקים תחנות עגינה בפרישה ארצית רחבה, בתוך הערים ומחוצה להן.
ומה לגבי איכות הסביבה?
גם כאן קיים פרדוקס. מכונית חשמלית אינה מונעת על ידי בנזין או סולר, ולכן היא מפחיתה במידה רבה את פליטת הגזים הרעילים לאוויר. עם זאת חשוב לזכור שמכוניות אלו מונעת באמצעות סוללת ליתיום, ולמרות שכיום עובדים במרץ על פיתוח סוללה בעלת אורך חיים ארוך, נכון להיום זה עוד לא כאן. סוללות אלו, כשהן מתרוקנות, צריכות להיות מושלכות באתרים מורשים והן מהוות גם כן פגיעה באיכות הסביבה.
למרות הפרדוקס, יצרניות רכב גדולות ומוכרות כמו טסלה, יונדאי ופולקסווגן, ממשיכות לעבוד במרץ על פיתוח דגמים חדשים ומתקדמים. האם נראה שינוי אמתי בישראל בשנים הקרובות? רק הזמן יגיד.












