כילדה הערצתי במיוחד את דמותה של מלכת שבא.
בדמיוני ראיתי אותה חכמה מאוד, יפהפיה וחזקה עומדת מול שלמה המלך, החכם מכל אדם, ללא מורך וחדה לו חידות ומבקשת ממנו בראש מורם את הדבר שלשמו הגיעה.
מכל נשות התנ"ך היתה היא מרהיבה ועוצמתית ביותר.
סיפורה של מלכת שבא לא דומה לסיפורי התנ"ך האחרים. זהו ממש שיח בין גבר ואישה. בין מלך יהודי למלכה מארץ זרה.
קשר אהבה ממנו נולד למלכת שבא בן שהוא על פי המסורה אבי יהודי אתיופיה.
ספר מלכים מספר לנו את סיפורה של מלכת שבא בשלושה עשר פסוקים בלבד. (מלכים א, פרק י, א-יג)
לחוה עציוני-הלוי הספיקו שלושה עשר פסוקים אלה לרקום לנו סיפור אגדה מרתק ומורכב על מלכת שבא עם כל מה שיש באגדות – נסיכה יפהפיה, אם רעה (?), נסיך יפה תואר, מלך חכם, תככים ואהבה גדולה.
בשפה בהירה וקולחת היא לוקחת אותנו לסיור בעולם התנכ"י, בין דמויות מרתקות ואנו עדים לקשרים מעניינים של בשימה עם אמה, עם הנסיך חדד, עם שלמה המלך ועם אבישג השונמית – ההפתעה המענגת שבספר.
בשימה, זה השם אותו העניקה חוה עציוני-הלוי למלכת שבא, היא היורשת למלכות שבא לאחר מות אביה המלך.
ולמה לא ירשה אמה את המלכות? היא הרי אשת המלך?
את הסיבה לכך נדע רק בסוף הספר
וגם את התשובות לעוד שאלות/ חידות שלנו עצמנו.
בסיפור, המסופר בצורה בהירה ומרתקת – על שאפתנות, אמהות, כלכלה, אהבה, תשוקה, בגידות ותככים כיאה לארמון מלוכה מכל סוג..
ועל הנסיכה/ מלכת שבא בשימה שהיא נערה יפה מאוד וחדת שכל.
..
כדי להציל את כלכלת ארצה הקורסת יוצאת מלכת שבא הצעירה, בשימה, על פי צוואת אביה ולמרות התנגדותה של אמה, למסע ארוך לירושלים, אל המלך שלמה, החכם מכל אדם, על מנת לחוד לו חידות ובאמת כדי לבקשו שיעצור את צי אניות המסחר שלו בים סוף ובכך להציל את הכלכלה במדינתה ובמדינה קטנה שכנה.
בדרך היא פוגשת נסיך עז ויפה תואר, הוא חדד, אותו ייעד לה אביה כחתן, אך היא מתנשאת מעליו, הוא הרי רק נסיך ושל ארץ קטנה שאינה נחשבת..
בשימה לא מוכנה לקבל מישהו שהוא פחות ממלך של ארץ גדולה וחשובה.
ומי מתאים יותר משלמה המלך המפורסם, העשיר והחכם מכל אדם?
כשהיא מגיעה אליו מסתבכים הדברים.
לשלמה המלך יש אלף נשים וגם אישה ראשית מצרית שמתגלה כמרגלת מטעם שישק מלך מצרים, שעושה ואומרת דברים על מנת להמאיס את בשימה על שלמה המלך.
"אף כי יפת מראה היא, יש בה מום נורא – רגליה מכוערות, וצורתן כרגלי חמור" כך היא מספרת לשלמה המלך.
שלמה המלך מבקש להבריק את הריצפה טרם בואה של בשימה והריצפה נראית כמוצפת מים מה שגורם לבשימה להרים את שולי שמלתה וכך התגלו רגליה החטובות..
סיפור זה מוזכר גם ב"הכברה נגסט" – ספר היוחסין של קיסרי אתיופיה, וכן במקומות נוספים.
בשימה מצליחה לכבוש את ליבו של המלך שלמה ואפילו גורמת לו לגלות לה את סודו השמור ביותר: היכן נמצא ארון הברית, משאת נפשם של אויביו החומדים אותו כי הם מאמינים שממנו באים לו כוחו והצלחתו..
אך מהר מאוד היא מגלה שהאהבה האמיתית שלה לא נמצאת שם..
במסעה צומחת בשימה מולנו ואנו לומדים לחבב אותה ולרצות מאוד שתצליח..
היא גדלה ולומדת דברים, מסיקה מסקנות ומתבגרת יפה.
כשאני אוהבת את הגיבורה, אני אוהבת גם את סיפורה.
את הגיבורה הזאת אהבתי.
..
בספר מצוטטים משפטים מסיפור מלכת שבא שבתנ"ך. שמות הפרקים הם פסוקים או מילים מהסיפור המקראי.
..
למי זה מתאים?
לאוהבי סיפורים תנכיי"ם
לאוהבי אגדות
לאוהבי סיפורי אהבה
ולאוהבי סיפורים על העצמת נשים..
…
סיימתי אותו בתחושת טוב.
וכמובן אשמח לקרוא עוד מספריה.
..
על הסופרת:
חוה עציוני הלוי היא פרופסור אמריטה במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר אילן.
מלבד סיפורת היא הוציאה מספר ספרי עיון חשובים בסוציולוגיה.
כסופרת היא עוסקת בכתיבת סיפורים תנכיי"ם:
..
"מלכת החידות" הינו ספרה התשיעי של חוה עציוני-הלוי.
ספריה הקודמים הם:
אשת לפידות – על דבורה הנביאה
אפר על ראשה – סיפורה של תמר בת דוד המלך.
ולו שתי נשים – סיפורן של חנה ופנינה נשות אלקנה
אל אשר תלכי – סיפורה של רות
והמלך לא ידעה – סיפורה של אבישג השונמית
שפחתי בחיקך – סיפורן של שרה והגר
כחוט השני – סיפורן של בנות צלופחד
ותמאן ושתי – סיפורן של אסתר המלכה וושתי










