מוטוריקה גסה היא בסיס התפקוד שלנו בחיינו. המוטוריקה הזו עובדת כאשר מתקיימים מספר תנאים בשיתוף פעולה מלא: קוגנציה תקינה, מערכת סנסורית תקינה, טווח תנועה מלא של המרפקים, מתח שרירים תקין וכוח שרירים תקין (התנגדות לכוחות החיצונים). בחודשים הראשונים, תינוק מתחיל להרים את הראש, לשכב על הבטן, להרים רגליים וידיים, בו זמנית ולחוד. בפעמים הראשונות כל הגוף עובד עם הרמת הראש או הרמת הרגליים, לאט לאט רק הראש מורם והגב לא משתתף בהרמה, הוא מרים פתאום רק יד אחת, הוא מתהפך על הבטן והגב נשאר יציב על הרצפה. בהמשך, מתחילים לעמוד ואז ללכת ,ולאורך זמן באמת ניתן לראות התפתחות של מוטוריקה גסה בסיסית.
עם הזמן מוטוריקה גסה נהפכת מדויקת יותר, מפורטת יותר, מבודדת יותר, או בשמה השני- מוטוריקה עדינה. מוטוריקה זו ,מתחילה מהגשת היד לחפץ כלשהוא, קטן או גדול. בהמשך הזמן , המיומנות המוטורית המורכבת הזו מתפתחת בעקבות ניסיון ותרגולים במהלך ההתפתחות, לכן חשוב ליצור עבורו אזור נוח ונכון ליישם זאת.
אבל מה קורה כאשר התפתחות התינוק היא אוטיסטית ואיננה התפתחות תקינה ?
ההתפתחות המוטורית הינה רצף התפתחותי מאורגן וזה בלשון המעטה. לכל שלב יש משמעות ובסיס לשלב הבא. "הגמישות המוחית" , נשענת על הרעיון שהמוח מתפתח ,משתנה, באופן טבעי בגלל הניסיון, אבל מוח אוטיסטי, הניסיון שלו , איך נאמר ?סובל מחסך של ניסיון מדויק.
המוח האוטיסטי הוא קודם כל עיכוב התפתחותי קוגניטיבי , וכמו בדומינו, הוא משפיע על שאר התחומים. ילדים בעלי אוטיזם סובלים מקשיים מוטוריים מורכבים, תיאום בין האיברים שעושים את הפעולה, שהתנועה לא תיראה מסורבלת. תכנון התנועה הוא חלק בלתי נפרד מהמוטוריקה, גסה ועדינה, ומוח אוטיסטי לעיתים יכול להתקשות בגורם הראשוני הבסיסי של ההתפתחות המוטורית- התחלת התנועה, שליחת הפקודה לתכנן את התנועה ורק אח"כ לבצע אותה הלכה למעשה. כאשר המוח לא מצליח לבצע את הגורם הראשוני הבסיסי ביותר, כיצד הוא יוכל לפתח מוטוריקה גסה, עדינה, פשוטה או מורכבת בהמשך ?
מזה בכלל אומר תכנון תנועה ? מוטוריקה מתבצעת באופן ספונטני ובאופן מבוקר, רצוני. כלומר, אני יכול להרים את היד לקחת את הסוכר מהמדף למעלה- ספונטני. אבל, אם יגידו לי "תרים את היד" יכול להיות שלא אצליח-כי זה מבוקר, לא ספונטני, מתוכנן. ועל זה, הרבה פעמים נופל מוח אוטיסטי. על מנת לבצע כל תנועה שהיא, גסה או עדינה, המוח קודם כל מתכנן כיצד הוא מוציא את התנועה לפועל, אילו אברים משתתפים במורכבות של יצירת התנועה, והאם היא בכלל מורכבת. תנועה גם כן יכולה להיות מושפעת מהקושי לבצע אותה תוך כדי פעילות נוספת, למשל לשיר ותוך כדי לעשות את תנועות השיר, נוכל לומר על זה שזו תנועה שתדרוש מאיתנו יותר מהתנועות הפשוטות.
על מנת לפתח את הגמישות המוחית בנושא ניתן לתרגל מוטוריקה עדינה באמצעות משחק עם פלסטלינה,מדבקות,אחיזת טושים, קיסמים, נעיצת פטריות במשטח, משחקי סקוץ'. במוטוריקה גסה, ניתן לפתח באמצעות מבוכים , מסלולים, גני שעשועים, שחייה.










