בסקר שערך מכון המחקר מארקט וואטץ' עבור האוניברסיטה העברית עולה כי 72% מהנשאלים היו מעדיפים ללמוד שני מקצועות לימוד לפחות על פני מקצוע אחד בלבד.
חשוב לציין כי הדבר עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית האוניברסיטה העברית להציע לסטודנטים מסלולי לימוד משולבים ולעודד אותם ללמוד מספר תחומי לימוד מפקולטות שונות, כגון היסטוריה עם מנהל עסקים ופילוסופיה עם כלכלה.
הסקר המקיף נערך לקראת הימים הפתוחים שמקיימת האוניברסיטה העברית בפקולטה לחקלאות ברחובות ביום ה', 14 במרץ 2013 ובקמפוס הר הצופים וקמפוס גבעת רם בירושלים ביום ו', 15 במרץ 2013.
ממצאי הסקר שבו השתתפו 508 גברים ונשים מקרב האוכלוסיה הבוגרת בישראל
1: לדעת 28% מהנסקרים תחום הלימודים אשר מעניק ביטחון תעסוקתי הגבוה ביותר הינו תחום לימודי המחשב ,ולאחריו רפואה (17%) והנדסה(14%).
2: מקצוע הפסיכולוגיה הוא התחום המעניין ביותר לדעת הנסקרים, עם 16% מהקולות, למקום השני הגיע מקצוע הרפואה (13%) במקום השלישי מדעי המחשב (9%) ואילו מקצועות הספרות והמתמטיקה קיבלו 2% ו-1.3% בהתאמה.
3: לדעתם של 14% מהנסקרים, תחום הלימוד המתאים ביותר עבור מי שרוצה להפוך למנהיג חברתי הוא תקשורת, אולי בשל העובדה שחלק גדול ממובילי המחאה החברתית בקיץ 2011 הגיעו מעולם התקשורת וכי אנשי תקשורת רבים עברו בשנה החולפת לעולם הפוליטי.
4: באופן מפתיע, תחום הלימוד השני שנתפס כתור התחום המתאים ביותר למי שרוצה להיות מנהיג חברתי הוא דווקא מנהל עסקים (12%), זאת למרות הביקורות החריפות של מנהיגים חברתיים בשנים האחרונות נגד אנשי עסקים.
5: על פי הסקר, תחרות עזה בין המוח לבין הכיס, על הגורם העיקרי לבחירת חוג לימודים 42% אמרו כי חשוב להם ללמוד בחוג שיאפשר להם למצוא מקצוע רווחי, לעומת 41% שאמרו כי חשוב להם ללמוד בחוג שיעניק להם הנאה אינטלקטואלית. לעומת זאת, רק 4.6% מהנשאלים אמרו כי השיקול העיקרי שלהם בבחירת חוג לימוד הוא אידיאלים.
6: יוקרתו של מקצוע הרפואה בנפילה תלולה עם 13% בלבד מהנשאלים אשר היו בוחרים במקצוע רפואה עבור ילדיהם.
מרבית הנשאלים, (17%) היו מעוניינים שילדיהם יבחרו דווקא בתחום המחשבים.
עוד בדירוג עבור צאצאינו – מקצוע ההנדסה קיבל 11.5%, משפטים 4%, פסיכולוגיה 3% ואילו מקצועות הגיאוגרפיה, הסוציולוגיה והספרות קיבלו 2% בלבד כל אחד.
לדברי פרופ' רות הכהן, ראש החוג למוסיקולוגיה באונ' העברית: "לימודי מוסיקולוגיה מאפשרים לאוהבי המוסיקה להעמיק את הבנתם ולהרחיב את אופקיהם בתחום שכה קרוב לליבם ואשר בדרך כלל הם אינם זוכים להעמיק בו וזאת לצד לימודים בתחומים מגוונים רבים.
כך למשל, סטודנטים שמעוניינים ללמוד בחוגים אחרים כגון מנהל
עסקים או פסיכולוגיה יפיקו תועלת רבה משילוב תחומים אלו עם לימודי מוסיקה שכן למוסיקה צדדים רבים.
לדוגמא, סטודנטים המעוניינים ללמוד מקצועות אנליטיים ימצאו כי גם לימודי מוסיקה מפתחים מיומנויות אנליטיות הנחוצות להבנת מבנים מוסיקליים, וסטודנטים הלומדים פסיכולוגיה יוכלו להיעזר בלימודי החוג כדי להשתלם בהמשך בתרפיה במוסיקה או כדי לחקור היבטים מרתקים בקוגניציה מוסיקלית וזיקתה למוח.
כבר היום לומדים אצלנו לא מעט סטודנטים המשלבים את לימודי המוסיקולוגיה עם חוגים מפקולטות אחרות ואני מקווה שמגמה זו תימשך".
בנוסף, מציגה האוניברסיטה העברית שלושה מסלולי לימוד חדשים ששווה להביט בהם
א: תואר BA משולב במשפטים ויחב"ל
מטרת התכנית היא להכשיר תלמידים מצטיינים בשתי הדיסציפלינות תוך שימת דגש על שילוב ביניהן.
סגל המורים בתכנית יורכב מהמורים בשתי המחלקות.
תכנית הלימודים של התוכנית המשותפת (בכל אחת משתי היחידות) תכלול את תכנית הלימודים הרגילה של הפקולטה למשפטים (כ"תכנית משולבת") ושל המחלקה ליחסים בינלאומיים (במסגרת לימודים במסלול ה"דו-חוגי") עם השינויים הבאים.
על תלמידי התוכנית ללמוד (חובה) את הקורסים הבאים :
1.קורס משפט בינלאומי פומבי – מאחר והקורס נלמד בפקולטה למשפטים בהיקף של 6 נ"ז ובמחלקה ליחסים בינלאומיים בהיקף של 5 נ"ז, תלמידי התוכנית ילמדו את הקורס במסגרת הפקולטה למשפטים ויקבלו פטור מקורס זה במחלקה ליחסים בינלאומיים.
2.קורס מתקדם במשפט בינלאומי (2 נ"ז)– שיינתן על-ידי הפקולטה למשפטים.
עקב כך, תלמידי התוכנית יילמדו פחות קורס בחירה אחד מתוכנית הלימודים בפקולטה למשפטים.
3.קורס מתקדם שיתמקד ביחסי הגומלין שבין המשפט הבינלאומי והמערכת הבינלאומית (2 נ"ז) – שיינתן על-ידי המחלקה ליחסים בינלאומיים.
עקב כך, תלמידי התוכנית יילמדו פחות קורס בחירה אחד מתוכנית הלימודים של המחלקה ליחסים בינלאומיים.
4.סמינר משותף למחלקה ליחסים בינלאומיים ולפקולטה למשפטים (4 נ"ז) — שיינתן ע"י שתי היחידות האקדמיות (או על-ידי יחידה אקדמית אחרת) .
סמינר זה ייחשב כסמינר הנדרש מתלמידי התוכנית ע"פ תוכנית הלימודים הרגילה במחלקה ליחסים בינלאומיים או בפקולטה למשפטים.
5.פרקטיקום בשיתוף עם האגף המשפטי של משרד החוץ: סדנא שבמסגרתה תלמידי התכנית יתרגלו הכנת ניירות עמדה משפטיים בסוגיות מעשיות בתחום המשפט הבינ"ל בהדרכה של מרצה מהפקולטה ומשפטנים במשרד החוץ.
ב: תואר BA משולב במשפטים ובעבודה סוציאלית
היקף הלימודים הנדרש לתואר המשותף יהיה לפחות 219 נ"ז, מהם לפחות 115 נ"ז במשפטים ולפחות 104 נ"ז בעבודה סוציאלית (68 נ"ז למודים עיוניים ו-36 נ"ז הכשרה מקצועית).
ההקלה בהיקף הלימודים בעבודה סוציאלית מותנית בלימוד קורסים במשפטים שיתרמו להכשרה של תלמידי התכנית גם בעבודה סוציאלית, אי לכך זהות הקורסים והיקפם בכל אחד מהתחומים בכל אחת משנות הלימוד טעונים אישור מראש בידי ועדה אקדמית שיהיו בה נציג של בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ונציג של הפקולטה למשפטים.
בתוכנית הלימודים העיונית ארבעה אשכולות ידע: תהליכים אישיים וחברתיים, לימודי רווחה ומדיניות חברתית, מתודות ודרכי התערבות, לימודי מחקר.
בתוכנית הלימודים העיונית קיימות ארבע אשכולות ידע:
1.תהליכים אישיים וחברתיים: שעורים העוסקים בתיאור ו/או ההסבר של יחידות התנהגותיות וחברתיות – יחידים, קבוצות קטנות, קהילה, חברה, ארגון – על גווניהן השונים.
2.לימודי רווחה ומדיניות חברתית: שעורים בעלי תכנים המתייחסים לערכים, אידאולוגיה וגישות אשר מהן גזורים המצבים הרצויים בחברה לגבי יחידות חברתיות והתנהגותיות שונות, כולל השירותים אשר מטרתם לספק מענים לצרכים שהם תוצאה של פערים בין המצב הרצוי למצוי.
3.מתודות ודרכי התערבות: שעורים בגישות תיאורטיות ומיומנויות אשר מטרתן לאפשר לעובד הסוציאלי להגיע ליכולת הערכה והתערבות במצבי מצוקה של פרטים ומשפחות.
4.לימודי מחקר: שעורים על דרכים וגישות של הסקת מסקנות לפי קריטריונים של השיטה המדעית, כולל תכנון מחקר, אסוף נתונים וניתוחם. לימודי המחקר בסיס לביצוע מחקרים במסגרת שרותי רווחה שונים לצורך הערכה של התערבויות ושל היעילות והאפקטיביות של שרותי רווחה.
בנוסף, חשוב לציין כי תכנית הלימודים העיונית מחולקת בין קורסי חובה לקורסי בחירה.
יצוין שרוב השעורים משותפים לתלמידי שתי המגמות, ומיעוטם ייחודיים לכל מגמה.
בלוחות של מערך השעורים שלהלן, שעורי המגמה לעבודה סוציאלית קהילתית מצוינים כ-(עס"ק).
ג: בית הספר ללימודי הסביבה
בית-הספר ללימודי הסביבה הוקם במטרה להכשיר ולרכז את מיטב החוקרים ואנשיהמעש בתחומי הסביבה ולאפשר להתמודד עם סוגיות רחבות היקף בהיבט על תחומיו ויוקרתו בינלאומית.
ביה"ס זה עתיד להוציא מתוכו דור של חוקרים ואנשי מקצוע, אשר יהיו מומחים בעלי ידע רב בתחומים אשר ישפיעו ויתמודדו עם האתגר החשוב ש לזמננו – האדם ויחסיו עם כדור-הארץ.
הלימודים בבית הספר יעניקו מפגש בין תחומי בו ירכשו הסטודנטים ידע והבנה של סוגיות ושיטות המכוונות את המחקר הסביבתי כיום. במקביל ללימוד הבין תחומי, יתמקד כל סטודנט בהעמקת הידע והיכולות תחת דיסציפלינה ספציפית.
* מדעי הסביבה – בפקולטה למדעי הטבע (M.Sc.) (מחייב תיזה).
* איכות הסביבה ומשאבי הטבע – בפקולטה לחקלאות (M.Sc.)
* ניהול, תכנון ומדיניות הסביבה – בפקולטה למדעי החברה (M.A.).
* תכנית אישית – לכל אלו המגיעים מפקולטות אחרות והמבקשים ללמוד ולהתמחות בתחום הסביבה ניתנת האפשרות לבנות תכנית אישית בסיוע יועץ אקדמי של בית הספר.
קורסי הליבה של התוכנית
1: מבוא למדעי הסביבה
2: גישות למדיניות סביבתית
3: דיני סביבה
4: מנהל סביבתי השוואתי
5: כלכלת משאבי טבע וסביבה
6: סדנה בין מקצועית לבעיות הסביבה











