המפטון קריק – להוציא את הביצים מהצלחת – ככה משנים את העולם

אפשר לכנות את ג'וש טטריק וחבריו 'חנונים' אבל למעשה הם בדיוק ההיפך מזה: מדובר בחבורה של אנשים מוכשרים, עתירי ידע, אמיצים ובעלי חזון, ויש להוסיף: רבי חמלה. כולם טבעונים, והחזון שלהם בחברת "המפטון קריק" כולל יצירת אוכל בריא זול וטעים שבא להחליף את המוצרים מן-החי שרגילים רוב האנשים בפלנטה לצרוך: אוכל שהכנתו כרוכה בהתאכזרות לבעלי חיים, בנזק לבריאות ובהרס הפלנטה.

"המפטון קריק", חברת סטרט-אפ ייחודית, הוקמה לפני חמש שנים. היא ממוקמת באיזור סן פרנסיסקו בארצות-הברית, ונחשבת לאחד מחברות האוכל החדשות המדוברות בעולם, היא גם ללא ספק סטרט-אפ האוכל המצליח ביותר של תקופתנו. החברה הצעירה והבועטת הזו היא סיפור הצלחה לכל דבר: יישום של רעיון שיש בו צורך, שהדלק המניע אותו הוא מהפכת השינוי התזונתי לטובת אכילה צמחית שקורית בשנים האחרונות, ההצלחה של החברה מתורגמת לכסף ופרסום, אבל כוללת גם חזון אמיתי של חמלה כלפי בעלי החיים ושל שיפור הבריאות הפיזית של בני-האדם יחד עם שמירה על האקולוגיה כדור הארץ.

החברה גייסה עד היום יותר מ-30 מיליון דולר לצורך ההשקעות שלה, ויש לה ברזומה רשימת משקיעים מדהימה, הנה אחדים מהשמות הבולטים:
ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט.
*לי קא־שינג, מעשירי אסיה. השקיע בין היתר בפייסבוק, סקייפ, ו-Waze
*ג'רי יאנג, ממייסדי Yahoo.
*פיטר תיל, ממייסדי Paypal
*וינוד קושלה – אחד ממשקיעי ההון סיכון החשובים בעולם.

מי שנכנס בימים אלה לדף הבית של אתר האינטרנט של "המפטון קריק" יראה את המכתב הקצר הבא, הפונה אל שנת 2015 ממנו אפשר להבין את הלך הרוח של החברה המדהימה הזו, ועד כמה גישתה יוצאת דופן. המכתב פורסם בסוף שנת 2015 והאירוע עליו מדובר הוא החלטת ארגון הבריאות העולמי להכריז על הבשר המעובד כמסוכן לבריאות, החלטה שעוררה סערה, שינתה ועדין משנה את חייהם של רבים:

 ********************************************************
"שנת 2015 היקרה,

את היית סיפור על איך מזון שמתואם עם הערכים שלנו אפשרי.
סיפור על איך אנשים מסוגים שונים – החל מצעירים בני 23 שגרים בברוקלין ועד סבים וסבתות מבירמינגהם ומקבלי החלטות מוושינגטון הבירה – יכולים להלחם עבור זה.
ואיך ההחלטה שהתקבלה השבוע על ידי קבוצה מתחשבת בארגון הבריאות העולמי מקדמת ומשמשת זרז לאפשרויות.

עם המון הודיה,
ג'וש טטריק, מנכ"ל ומייסד, המפטון קריק."

hampton.letter
המכתב בו פונה ג'וש טטריק, מנכ"ל ויזם "המפטון קריק" לשנת 2015. יש עוד כמה מכתבים כאלה: להורים, לצעירים, לנשיא אובמה וכו'…

אפשר לכנות את ג'וש וחבריו 'חנונים' אבל למעשה הם בדיוק ההיפך מזה: מדובר בחבורה של אנשים מוכשרים, עתירי ידע, אמיצים ובעלי חזון, ויש להוסיף: רבי חמלה. כולם טבעונים, והחזון שלהם כולל יצירת אוכל בריא זול וטעים המבוסס על הצומח, שבא להחליף את המוצרים מן-החי שרגילים רוב האנשים בפלנטה לצרוך: אוכל שהכנתו כרוכה בהתאכזרות לבעלי חיים, בנזק לבריאות ובהרס הפלנטה.

שני מוצרים של הפטון קריק כבר יושבים על המדפים בסופרים ובחנויות הגדולות: המיונז: Just Mayo שאני יכולה לספר בגאווה שבקבוק אחד כבר נמצא אצלי במקרר. מוצר נוסף: Just Cookies  הוא בצק לעוגיות ועוגות טבעוני לחלוטין. המוצר השלישי: ביצה צמחית, שנקרא Beyond Eggs נמצא עדין בשלבי פיתוח.

המוצרים של המפטון קריק לא נשלפים מהשרוול, הם מבוססים על ניסוי ותעייה שנמשכים שבועות, חודשים ושנים, עוד ועוד נסיונות, תוך שינוי המוצר כדי לדייק אותו יותר, עד שהתוצאה משביעה את הדעת. לדוגמא: היו כמעט 1500 נסיונות עד שהנוסחה לייצור המיונז הניחה את דעתם של אנשי החברה.

josh.jpg
איש עם חזון. ג'וש טטריק, מנכ"ל "המפטון קריק"

המטרה של "המפטון קריק" היא להפחית את צריכת הביצים העולמית, לא על-מנת להזיק ליצרני הביצים, אלא כדי להייטיב עם העולם, יש לציין שתעשיית הביצים בארצות הברית מגלגלת 5.5 מיליארד דולר בשנה. ונחשבת לאחת התעשיות החזקות במדינה, היא מיוצגת על ידי איגוד ותיק ורב עוצמה המסייע ליצרנים ומנהל קשרים הדוקים עם אנשי ממשל.

באופן טבעי, הופעתה של חברת "המפטון קריק" שהולכת וגדלה ונישאת על הרוח של המסרים החדשים שהתודעה האנושית מאמצת בשמחה מהווה איום על יצרני הביצים מאחר והיא עתידה לנגוס בצורה משמעותית בהכנסותיהם, ולכן האיגוד לא חוסך במשאבים כדי להרתיע ולעצור את פעילותה, אבל כשחברה צעירה וחיובית עם חזון כל כך חשוב מונעת על דלק שמקורו בשינוי החשוב ביותר שקורה לאנושות בתקופה המודרנית, קשה מאד לעמוד בפני זה, ונאמר כבר על ידי הסופר ויקטור הוגו: "אין דבר חזק יותר מרעיון שהגיע זמנו."

מאז נוסדה "המפטון קריק" היא מושכת לא מעט תשומת לב וחלק מחברות המזון הגדולות החלו לחזר אחריה ולבדוק אפשרויות של שיתוף פעולה, בעוד חברות אחרות מגלות סימני דאגה מהתחרות שנוצרה. הרחיקה לכת ענקית המזון "יוניליוור" שבין מוצריה המיונז "הלמנס" שהגישה תביעה לפיה "המפטון קריק" מטעה את הציבור בהגדירה את המוצר שלה שאין בו ביצים כ"מיונז", הם דרשו שיופסק לאלתר השימוש במונח.

לג'וש טטריק, המנכ"ל והיזם של המפטון קריק היה ברור מה באמת מפריע ליוניליבר, למעשה לא צריך להיות גאון כדי להבין שסמנטיקה של שמות היא הדבר האחרון שמעניין את בעלי האינטרסים שעומדים מאחורי הדרישה. תגובתה של יוניליוור העניקה לסטרט-אפ הקטן הרבה פרסום, רוח גבית, ואות וסימן לכך שהם פועלים בכיוון הנכון. הם נענו לדרישה ויצרו שם חדש "Just Mayo" שבפני עצמו הפך לסמל ייחודי וגרם לחברה לבלוט אף יותר.

just.mayo
Just Mayo – מיונז צמחוני, כאן בטעם צ'יפוטלה (פלפל חריף) המיונז הפרטי שלי שהגיע בייבוא אישי מארה"ב.

האיזור בו ממוקמת 'המפטון-קריק' נקרא SoMa, זהו איזור תעשייה ובילויים צעיר ואופנתי בלב סן-פרנסיסקו, המתחם של החברה מורכב מחלל גדול שמשלב איזור משרדי, איזורי ניסויי-בישול ואיזורי הסבה המשולבים זה בזה, באווירה צעירה, חדשנית והרפתקנית מנסים עובדי החברה שוב ושוב לייצר את המוצרים החדשים אותם הם רוצים לשווק לעולם. עיקר תשומת הלב מופנית כרגע לפרוייקט העכשווי שלהם  ""Beyond Egg ובתרגום חופשי – "מעל ומעבר לביצה".

"מדובר בתחליף של ביצה שלא תכיל כולסטרול, תהיה בטוחה וזולה יותר, ותתאים למי שאלרגי לביצים. היא תכלול כמות גדולה יותר חלבונים מביצת תרנגולת רגילה" אומר ג'וש טטריק על בת הטיפוחים החדשה. בניסוי מרגש שנעשה והוקרן בטלוויזיה בערוץ CNBC בתכנית המפורסמת "כסף משוגע" של ג'ים קריימר, ג'וש בישל בשידור את המוצר הנסיוני, למעשה הכין ביצה טבעונית מקושקשת, וקריימר, שאינו טבעוני אכל את החביתה במלואה ואמר שזה טעים.

ג'וש טטריק רחוק מלהיות הטייפ-קאסט של סטרטאפיסט אופנתי. הוא אמריקאי יליד שנת 86 שבנערותו חלם להיות שחקן פוטבול, אך פציעה גרמה לו לשנות כיוון. כתלמיד מצטיין עשה תואר בלימודי אפריקה ואח"כ תואר במשפטים. במהלך לימודיו חי שבע שנים ביבשת אפריקה ועבד שם מטעם האו"ם, בין היתר כמשפטן עבור ממשלת ליבריה, הפעילות ההומנית שם נגעה לליבו ונטעה בו רצון לעשות למען תושבי היבשת שיש בה נתונים מדאיגים של רעב ועוני. באחד הראיונות שנתן סיפר שאילו לא היה מקים את 'המפטון-קריק' היה בוודאי ממשיך לגור באפריקה ולעבוד שם.

ג'וש טטריק במתחם 'המפטון קריק' בסן-פרנסיסקו.
ג'וש טטריק במתחם 'המפטון קריק' בסן-פרנסיסקו.

בשנת 2011 הקים את 'המפטון קריק' יחד עם חבר ילדות שלו, ג'וש באלק, שפעיל עד היום בעמותת The Human Society USA שפועלת למען חיות המשק. טטריק ובאלק שניהם טבעונים ובעלי שאיפות חברתיות-אידיאולוגיות. הם תמימי דעים לגבי העובדה שתעשיות החקלאות והמזון פועלות בצורה בלתי-סבירה וחסרת חמלה. שניהם רואים בבירור את חוסר ההגיון הגורף שבלגדל חיות משק לתצרוכת ולהאכיל אותן במזון צמחי שמיועד לבני אדם. הם מבינים את הצורך הדחוף בעשיית שינוי בסיסי ויסודי בשרשרת הייצור ואספקת היסוד ו"המפטון קריק" הינה חלק מהגשמת חזונם.

הבחירה להתמקד דווקא בתעשיית הביצים נובעת מהעובדה שייצור הביצים מחולל בזבוז רב של מים ואדמה, גורם לסבל ועינוי רב לעופות, שמבחינה כמותית סובלים יותר מכל יצור אחר במשקי המזון מן החי, ומייצר סיכונים בריאותיים קשים לאדם כמו חיידקי הסלמונלה, האליקובקטר ולאחרונה מגפת ה"ניוקאסל". תנאי הגידול הקשים של התרנגולות נגזרים מרצונם של יצרני הביצים למקסם רווחים, וביצים הפכו לרכיב חיוני במטבח ומשמשות לבישולים, אפייה, טיגון, הדבקה, הקצפה ועוד תהליכי הכנת אוכל.

"משהו מעוות ולא נכון קורה בתעשיית הביצים". טוענים השניים. הם שמו להם למטרה למצוא תחליף זול ובריא, שישמור על בריאות הציבור ועל הפלנטה, וכל זאת מבלי להתפשר על הטעם. המטרה שלהם אינה להכין משהו אקזוטי, יוקרתי ויוצא דופן, להפך – הם שואפים לייצר מוצר עממי שייכנס לכל מטבח ממוצע ויאפשר לאנשים להמשיך לבשל את מה שטעים ורגיל בעיניהם, שיהיה בריא, מצפוני ואקולוגי יותר ושחלבון מן החי לא יהיה כלול בו. הם מקפידים לא לקדם את מוצריהם בהסברה טבעונית, מאחר והם מבינים שהטבעונות עדין נתפסת בעולם ככת לוחמנית. טטריק מדגיש שהרעיון במוצרים של החברה הוא להגיע לכולם  במחיר סביר ותוך כדי כך לעזור לעולם להיות מאוזן יותר.

במקביל, וללא אישור רשמי של החברה, פורסם כי היא מפתחת תחליפי ביצים למוצרים של חברות המזון הגדולות בעולם, מה שעשוי להיות זרוע פעילות רווחית מאוד. אולם הזרוע שעשויה להיות הרווחית ביותר היא מאגר המידע העצום על צמחים שהחברה בונה בעזרת דן זיגמונד, מי שהיה מדען מידע ראשי ב־ Google maps  ומנהל הנדסה ואנליזה ב-Youtube.

על פי הדיווחים, המפטון קריק כבר נמצאת במגעים למכירת הרשאות לשימוש במאגר לחברות מזון גדולות. גם בנושא זה היא נמנעת מלמסור פרטים, אולם בהתבטאויות שונות טטריק מדגיש שהידע הטכנולוגי של החברה הוא הנכס החשוב ביותר שלה. "הכוח העיקרי שלנו הוא הטכנולוגיה. אנחנו משלבים כמה שיטות מחקר שונות, בדרך חדשנית ".ואמנם, ג'וש טטריק לא מתכחש לעובדה שמטרת החברה להרוויח, אבל זה איננו הדבר החשוב ביותר בעיניו, העניין האמיתי שלו הוא בשיפור איכות החיים של האדם הממוצע וחשיפת המין האנושי לאפשרויות הבלתי-מוגבלות שמאפשר עולם הצומח.

אז נכון שכרגע ה-Just Mayo של 'המפטון קריק' מעט יקר יותר  מהמיונז של המתחרות, פער שיתקזז במהירות כשכמות האנשים שקונים אותו תלך ותגדל. החברה בודקת את האפשרות להתרחב ברמה עולמת. המוצרים של  'המפטון'  כבר נכנסו לרשת Park'n'Shop בהונג קונג, ונבדקות אפשרויות להתחבר לרשתות קמעונאיות נוספות באסיה. "המטרה הסופית היא להגיע לכל מקום בעולם", מסביר טטריק  "אנחנו רוצים להיות חברה שתדבר אל כולם, כי אם חושבים על כך בצורה הגיונית הכי נכון שאנשים יאכלו בדרך שטובה יותר לעצמם, לבעלי החיים ולעולם. אז למה לא להקל על אנשים לעשות דברים טובים?"

אז גם אם לא קוראים לזה כך, אין ספק שחברת "המפטון קריק" מובילה את העולם והאנושות למקום טוב יותר. אנחנו מצפים לבוא המשיח שיושיע את עולמנו, אולי הוא יגיע לאו דווקא בדמות אנושית, אלא דווקא כחברת מזון שתשנה את העולם. ימים יגידו….

למעוניינים, בסרטון של שתי דקות מסביר ג'וש טטריק את החזון (אנגלית): https://www.youtube.com/watch?v=azhmk5PRfq0