כשמדברים בדרך-כלל על מוזיקה קלסית, שמים-לב שרוב המוזיקאים בתחום זה הם גברים.
אישה אחת מנסה לשבור את תקרת הזכוכית,והיא עושה זאת הכי רחוק שאפשר.
זוהי המוזיקאית והמלחינה אביה קופלמן אשר משמשת כיום כמלחינת הבית של התזמורת הסימפונית של ירושלים.
ביוגרפיה
אביה קופלמן נולדה במוסקבה בשנת 1978.
בשנת 1988 בהיותה בת-10 עלתה אביה לישראל מרוסיה עם הוריה ושתי אחיותיה הקטנות.
בארץ נולדה לה אחות נוספת.
כשהייתה אביה בת 12 היא החלה ללמוד לנגן בפסנתר.
היא מספרת שבהתחלה לא היה לה טכניקה, והמורים שלה יעצו לה לעזוב את הפסנתר ,ולעבור לנגן בכלי אחר.
היא סירבה לוותר ,ולאט-לאט החלה להשתפר.
אביה מתארת את עצמה כילדה בודדה שהתאהבה בבנים שלא שמו-לב אליה.
כתוצאה מכך, היא התחברה לעולם הכתיבה המוזיקלית.
האהבה הגדולה למוזיקה השפיעה עליה רבות, ודחפה אותה לחפש עוד דרכים לביטוי עצמי, למציאת נחמה ולחיפוש תשובות.
וכך, בתור תולעת ספרים קטנה, היא קראה גם לא מעט ביוגרפיות של מלחינים, משוררים ואמנים.
הסיפורים שלהם הסעירו את נפשה וגרמו לה לרחף בעולמם, ולהרגיש שיום אחד גם היא תוכל להיות ממש כמוהם, להתמסר לאהבתה הגדולה ולהביא את המוזיקה שלה לעולם.
כשהתבגרה עוד קצת נחשפה אביה לדמויות נשיות חזקות שהשפיעו עליה לא מעט וחיזקו אצלה את האמונה והתחושה ששום דבר לא יכול לעצור בעדה מלהגשים את החלום שלה.
נשים כמו אנה אחמטובה, יונה וולך, ביורק, וירג'יניה וולף וספרה "חדר משלך", נינה סימון, מורתה פרופ' בת שבע רובינשטיין ועוד היוו עבורה הוכחה ניצחת שנשים יכולות להצליח ובגדול.
כאשר הייתה בת שש עשרה חבר המליץ לה ללמוד בתיכון למדעים ואומנויות בירושלים.
מבלי לספר להוריה ,היא עשתה מבחני כניסה, והתקבלה לתיכון היוקרתי.
התיכון הזה היה גם פנימייה, כי למדו בו תלמידים מכל רחבי הארץ, והיום היא יכולה להגיד שהחוויה הזאת הייתה חוויה משנת חיים.
אביה החלה לשמוע מוזיקת רוק ,ולקרוא שירה ישראלית ,ובכך היא למדה על התרבות הישראלית.
רוב חבריה בתיכון היו מוזיקאים, אך היא תמיד קנאה בהצלחתם.
כשהייתה אביה בת תשע -עשרה כשהייתה אביה בת תשע עשרה עברה ללמוד תואר ראשון בקומפוזיציה בהדרכת צבי אבני , באקדמיה למחול על שם רובין בירושלים.
אחרי התיכון לחיים היו תכניות קצת אחרות עבורה, והיא התאהבה בבן זוגה דאז שהיה מלחין.
הוא היה מבוגר ממנה בהרבה שנים ובתחילת דרכם המשותפת מאוד האמין בה ודחף אותה לתחום ההלחנה.
אך מהר מאד היא הרתה לו וילדה את בנם המשותף אך דרכם המשותפת לא צלחה.
הם נפרדו והיא סיימה את לימודיה באקדמיה למוזיקה בירושלים ויצאה לדרך עצמאית.
היה לה קשה לתפקד בתור אם חד הורית, בלי הרבה ניסיון אבל עם הרבה תשוקה פנימית שבערה בה, שדחפה אותה להמשיך ליצור ולא לעצור לרגע.
קריירה מקצועית
קופלמן פנתה לכל אנסמבל בארץ, לכל פסטיבל, לכל מנצח ומנהל תזמורת וחשפה בפניהם את החומרים שלה.
לאט לאט היא הצליחה להתברג לתזמורת הסימפונית בירושלים ,והביקורות על היצירות שלה היו מעולות.
בנוסף, היא החלה ללמד בבית-הספר למוזיקה "רימון" ובמכללת "הד" (כיום קרית אונו) ובמסגרת השיעורים שהיא לימדה,נחשפה אביה להרבה סגנונות חדשים וכך התחילה גם לעזור לסטודנטים צעירים בתחילת דרכם – עזרה שהיא רואה בה בגדר שליחות עד היום.
את מעמדה בתחום היא ביססה צעד אחר צעד, קוטפת פרסים, תחרויות בינלאומיות והזמנות לקונצרטים חשובים בחו"ל.
בדרך היא הספיקה גם להקליט אלבום משיריה שיצא בקרוב, להקים הרכב פיוז'ן ולעבוד עם שלל סגנונות מוזיקליים.
בנוסף, היא סיימה בשנת 2016 בהצלחה את לימודי הדוקטורט להלחנה באוניברסיטת בר-אילן.
בפברואר2018 אביה חזרה מפסטיבל בינלאומי נחשב בוורשה בו בוצעו שתיים מיצירותיה, ובקיץ האחרון בוצעה יצירה גדולה שלה (כמעט 40 דקות) למקהלה ותזמורת העוסקת בנושא האימהות.
כיום היא מכהנת כמלחינת הבית של התזמורת הסימפונית של ירושלים.
ניתן לראות בה פורצת דרך בתחום שנתפס כגברי ,ולמרות הקשיים שהיא עברה בדרך,הצליחה אביה להפוך לאחת המוזיקאיות החשובות בישראל .











