דרוש: מבוגר משמעותי ומשנה חיים

אדם יכול לפתח אוטונומיה טובה אם יש לו דמות חזקה לסמוך עליה לאורך השנים בתקופת צעירותו. זו לא תאוריה, אני רואה את זה קורה הלכה למעשה – איך החלטה להיות משמעותית בחיים של ילד יוצרת שינוי של ממש.

חינוך
צילום: הדס עזרא

" המשפט הזה שאמרת לי כשהייתי בכיתה י' שינה אצלי הכול. זוכרת את השיחה הזאת? " בוודאי שזכרתי שדיברנו, אבל בפירוש לא חשבתי שהמשפט הספציפי הזה ישנה את חייה. פשוט הייתי בזמן הנכון, במקום הנכון, עם הכוונה הנכונה. כ-20 שנה עבדתי בכפר נוער במגוון תפקידי חינוך שונים – התחלתי כמדריכה חברתית ותפקידי האחרון היה סגנית מנהלת התיכון. לאורך כל השנים, שזור כחוט השני, ליוותה אותי המחשבה שכל מתבגר שפונה אליי לא פונה אליי סתם – ושאני 'הדבר' . לא מגלגלים אחריות , מאותה שנייה שבה הנער והנערה בחרו לשתף אותי בכל אתגר קטן כגדול – לקחתי החלטה שאני שם , כל כולי עבורם. לא קמתי בבוקר במחשבה יומרנית של : " בוקר טוב עולם גם היום אשנה את חייהם של בני נוער כי כזאת אני" .

כל מי שעובד בחינוך מבין שמדובר בריצת מרתון ובתהליך ארוך – אבל לאורך המסע יש מספר תחנות יציאה , רגעי הארה ורגעים משני – חיים . החלטתי להקדיש את חיי לבני נוער ולהיות המבוגר המשמעותי עבורם בהתמודדות עם משא ההתבגרות הכבד שלהם . הורים למתבגרים חושבים שהכול מוטל על הכתפיים שלהם – ללא ספק החינוך של ילדכם הוא עליכם אך לא תמיד אתם באופן אישי הפתרון למצוקה של המתבגר/ת שלכם .

מבוגר/ת משמעותי/ת בהחלט יכולים לעשות את ההבדל. פרופ' מיקולינסר , מרצה וחוקר בתחום הפסיכולוגיה בארץ , טוען כי מערכת היחסים בין הורה וילד נמתחת רחב יותר לקשר שבין ילד לכל מבוגר משמעותי בחייו, והקשר הזה תורם לביטחון, להסתגלות ולצמיחה. כך שאנחנו כהורים יכולים להעניק לילדנו סיפוק, משמעות והצלחה דרך מבוגר משמעותי אחר שיאמין בהם ויכוון אותם בדרך הנכונה ביותר עבורם.

מקובל לחשוב שקשרים אינטימיים נוצרים בין המתבגרים לבין חברי קבוצת השווים שלהם בלבד, אך חשוב לדעת שקשרים אינטימיים נוצרים אפילו בינם לבין דמויות שאינן כלולות בסביבה הקרובה שלהם, כמו מורים (אריקסון) . חברי קבוצת השווים לא תמיד יודעים כיצד לסייע לחברם בעת מצוקה, גם אם יש ביניהם קשר אינטימי והוא משתף אותם בסודותיו.                                                                                                  

מה זה אומר בעצם להיות משמעותי בחייו של נער/ה מתבגרים? הקשבה פעילה, התבוננות, שאילת שאלות ושיתוף הדדי – יכולים לבסס אמון בין המבוגר המשמעותי לבין המתבגר/ת. אותו מבוגר משמעותי יכול להוות מקור יעיל של סיוע, אם ישכיל ליצור תנאים בהם המתבגר ייתן בו אמון וישתף אותו בנושאים אישיים. עכשיו אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת מאין כמותה ואני רואה בנושא זה לא פחות מדיני נפשות. בין אם אתם אנשי חינוך , אנשים שאכפת להם ואף מתנדבים עם בני נוער – בני הנוער זקוקים לנו יותר מתמיד שנראה אותם, נבין, נכיל ונכוון בתוך מסך הערפל הזה.

אדם יכול לפתח אוטונומיה טובה אם יש לו דמות חזקה לסמוך עליה לאורך השנים בתקופת צעירותו. זו לא תאוריה, אני רואה את זה קורה הלכה למעשה – איך החלטה להיות משמעותית בחיים של ילד יוצרת שינוי של ממש. אני רוצה להבטיח לכם שאם תסמנו את זה כמטרה – תוכלו לזהות את הכוח והיכולת שלכם להיות מבוגר משמעותי בחייהם של כל נער ונערה באשר הם. 

כי בסופו של דבר -מבוגר משמעותי שמאמין בך לאורך זמן ייתן לך את הכוחות לצלוח כל אתגר !  

קרן בארי
נעים מאוד, שמי קרן. אשת חינוך במשך עשרים שנה במגוון תפקידי חינוך, ניהול ויזמות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. האמונה המרכזית שמלווה אותי לאורך כל חיי המקצועיים היא שכל דבר שאני עושה הוא בסטנדרטים הגבוהים ביותר שניתן לעשות. אמונה זו שזורה בעשייה שלי מאז ומתמיד בין אם מדובר בהקמת בית ספר ערב בשיטה ייחודית, פיתוח תכניות מגוונות, סגנית מנהלת תיכון, פיתוח וטיפוח צוותי חינוך ברמה הערכית, האישית והמקצועית להישגים טובים יותר וניהול שותפויות עם גורמי חוץ בארץ ובחו"ל.האני מאמין שלי הוא שאנו יכולים לשנות את חייהם של בני הנוער מתוך הקשבה פעילה, זיהוי האתגרים ומתן מענה לצורך. הם זקוקים לנו שנהיה עבורם האדם הנכון, במקום הנכון עם הכוונה הנכונה . את האני מאמין שלי תרגמתי לפעולה בשדה החינוכי, תרגמתי את האמונה לתכנית פעולה.כיום אני רואה את השליחות שלי בליווי אנשי חינוך בדרך מקצועית שתחזק את יכולתם הכלכלית ואת הפניות שלהם להיות כוח מעצים עבור בני הנוער , אני מאמינה כי באמצעות הגדלת מעגלי ההשפעה הערך גדל וכך גם הרווח.