גיבורת האור- יהודית גיבורת החנוכה

סיפורה של יהודית מדגיש את חשיבותו של אידאל היופי אז והיום. אני לא נינוחה עם סיפורה של יהודית-לכאורה גיבורה פמיניסטית אמיתית שהצליחה להתגבר על הרשע. הבעיתיות בסיפור זה הוא הנשק שאיתו הצליחה להגיע יהודית לגבורתה והוא- אידאל היופי .ייצוגי היופי מלמדים כי פרמטר היופי אצל האישה הוא מהותי מרכזי, מה שהיה הוא שיהיה והוא כאן להשאר .

בחורה עם מחשב נייד

Judith_-_Jules_Ziegler_(A_2858)גיבורת החנוכה יהודית היפה– אוחזת בתוכה פארדוקס פמיניסטי-שאלה מגדרית שעולה זה מכבר בין חוקרים וחוקרות מגדר .

יהודית – היפה שהצליחה בזכות היופי הנדיר שלה להגיע לשליט הרשע התורן ולערוף את ראשו.ומה כבר השתנה? גל גדות עשתה זאת במהיר ועצבני שהצליחה להגיע אל ראש המאפיה באמצעות בגד ים ולקחת ממנו טביעת אצבעות .(על הישבן כמובן)

תקציר האירועים :
נבוכדנאצר המלך שולח את שר צבאו אולופרנס להחריב את הארצות שלא רצו להיכנע לשלטונו. אולופרנס מביא לכל מקום חרבה ושמה, ומגיע עד גבולות ארץ יהודה. ממשלת ירושלים שולחת מלאכים לערי הגבול, היושבות על ההרים, לחזק את מבצריהן ולמנוע על-יד כך את גישת האויב לבירה. אחת הערים הללו, בתוליה, מוקפת על-יד צבאו הרב של אולופרנס. לאחר זמן קצר נשארת העיר בלי אוכל ומים ורוב האוכלוסייה מבקש את כניעת המבצר.
המנהיגים מבטיחים להמון העם להיכנע בפני אולופרנס, אם במשך חמשת הימים הקרובים לא יעזור להם האלוהים בנס.
ההחלטה הזאת נודעה לאלמנה צעירה ואצילה, ושמה יהודית. היא יצאה מביתה, שבו ישבה מאז מות בעלה, בהתבודדה מחיי העיר.,
לאחר שלא עלה בידי יהודית לשכנע את ההמון, החליטה לשמש היא עצמה מכשיר לעזרת ה'. בלווית שפחה נאמנה יצאה מהעיר הנצורה; את יופיה המזהיר הבליט לבוש הדור. התקרבה אל מחנה האויב, שם ציוותה כי ילוו אותה לאוהל אולופרנס, למסור לו ידיעה חשובה.
לבו של שר הצבא נלכד ביפי מראֶהָ של יהודית; היא הבטיחה לו להביאו בדרכים נסתרות עד לב העיר, והצדיקה את בגידתה בכך, שתושבי בתוליה החליטו לחלל את תורת האלוהים, והיא רוצה להביא עליהם עונש למופת.
באחד הערבים, אחרי סעודה דשנה ישב אולופרנס לבדו בחדרו עם היהודיה היפה, ונרדם בשכרותו. יהודית כרתה את ראשו, וחזרה לבתוליה עם שפחתה, שם ציוותה להוקיע את ראש האויב על חומת העיר. למחרת בבוקר, כשנמצא במחנה שר הצבא כרות הראש, השתלטה בהלה גדולה על כל הצבא, והיהודים התגברו בקלות על גיסות האויב המפוזרים. הספר מסתיים בשיר-תהילה של יהודית.

הספר הוא רומאן על רקע היסטורי, ומטרתו לעודד את העם היהודי הנדכא בסיפור שהתכוון להוכיח, באמצעות הדוגמה של איש אדיר שנהרג בידי אשה חלשה ואמיצת-לב, כי מספר דל של אוהבי מולדתם יכולים להכריע את הגייסות רבי-המספר של האויב החזק ביותר.

אני לא נינוחה עם סיפורה של יהודית-לכאורה גיבורה פמיניסטית אמיתית שהצליחה להתגבר על הרשע. הבעיתיות בסיפור זה הוא הנשק שאיתו הצליחה להגיע יהודית לגבורתה והוא- אידאל היופי .ייצוגי היופי מלמדים כי פרמטר היופי אצל האישה הוא מהותי מרכזי, מה שהיה הוא שיהיה והוא כאן להשאר .הגדיל לעשות המחבר ולספר לנו על לבוש הדור שעזר במשימה.

המסר בין השורות בשכבת הרמז – מבקש מהקוראים והקוראות להעמיד את מרכזיותו של אידאל היופי .תהיי יפה ותצליחי להגיע למעמד גבורה . כמו כן השילוב של יפה ואינטיליגנטית הוא נדיר ביותר ורק הוא יוצר גיבורה אולטימטיבית כמו יהודית .

נעמי וולף כתבה ספר חשוב ב-2004 "על השימוש בייצוגים של יופי כנגד נשים"

על פיה דימוי "האידאל הנשי-מיתוס היופי"הפך לחשוב עד לאובססיה.

גיבורה ויפה כולל סתירה בתוכו-גיבורה משמעה אינדיבידואלית ועצמאית ,בעוד שיופי הינו חסר ייחוד ומשתנה .התרבות העכשווית ,ומסתבר שגם ההיסטורית על פי סיפורה של יהודית כולאת את האישה בסטריוטיפים של מיתוס היופי ורידודן של נשים לשני סוגים :

א.נשים יפות שאינן אינטיליגנטיות

ב.נשים שאינן יפות ואינטיליגנטיות .

יהודית היא השונה , הייחודית ,הגיבורה הנדירה שמייצגת באופן יוצא דופן אישה שהיא גם יפה וגם אינטיליגנטית.

מיתוס היופי הוא שטחי, מבזה נשים ואנטי פמיניסטי.עיתוני נשים ע"פ וולף נועדו למנף את אידאל היופי והרזון .מיתוס היופי מכפיל עצמו בכל עת ומקבל חיזוק אף מסיפור היסטורי כמו זה של יהודית .

הפוטושופ יוצר מודלים לא הגיוניים. כולן צעירות ,חטובות ומעלימות סימני גיל .פחות או היותר החדש ומסתבר שגם הישן.

סיפורה של יהודית מדגיש את יופיה ובשל כך הוא בהפוך על הפוך דווקא מחזק מסרים שוביניסטיים אנטי פמיניסטיים.