איסוף מידע לקראת פתיחת עסק חדש

בחורה עם מחשב נייד

strategy

בכל תהליך של כתיבת תוכנית עסקית ותוכנית שיוקית לעסק,  המידע הוא הכלי החזק והחשוב ביותר .

הקלישאה קובעת שמידע הוא כוח – בעולם העסקים בכללובעום השיווקי בפרט מידע איכותי וניטור נכון של הפעילות העסקית מיתרגם מהר מאוד לכסף.

מדובר בעובדה מוגמרת המקיפה את כל התחומים העסקיים, המסורתיים והטריוויאליים כאחד. מינימרקט שכונתי קטן יוכל לשפר פלאים את המכירות שלו אם ישכיל להבין מהם הצרכים המידיים של קהל לקוחותיו.

לדוגמא, להבין למה הלקוחות נוהגים להיכנס דווקא אליו, כאשר הם יכולים להיכנס לרכב ולנסוע לסניף רשת הענק הקרוב ביותר. אין חובה שבעל העסק ישקיע דווקא במחקר שוק מדוקדק ומנותח היטב שההוצאה עליו עשויה להיות מעבר ליכולותיו. מספיק שיעמיד בלוק כתיבה ליד הקופה המבקש מהלקוחות לכתוב מה חסר להם בביקורם הנוכחי בחנות ומה ישמחו שיהיה שם בביקורם הבא. פשוט, אך שווה משקלו בזהב.

 

שנים של תהליכי ייעוץ עסקי שהובלתי מול עסקים ויזמים סייעו לי לרכז עבורכם מספר שיטות רבות לאיסוף מידע שיווקי בפרט ומידע עסקי בכלל, אציין פה מספר :

  1.  חיפוש בגוגל כמובן ובאתרי תוכן רלוונטים כגון, אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה www.cbs.gov.ilבו מפורסם מידע סטטיסטי רב שנאסף
  2. שימוש בכלי הנקרא Market Analyzer של חברת D&B והוא מכיל מאגר מידע שיווקי על יותר מ- 100,000 חברות ועסקים בארץ ובעולם. הכלי מאפשר איתור עסקים על מפה עם תצוגה גרפית, מאפשר הכנת רשימות עם מידע על הכנסות, מספר עובדים ועוד. הכלי מתעדכן בזמן אמת ומכיל עוד עשרות פיצ`רים ואפשרויות
  3. ביצוע סקרים ושאלונים בקרב הלקוחות שלכם ובקרב קהל היעד הרלוונטי שלכם. ניתן לעשות את הסקרים בכמה דרכים: באמצעות הפייסבוק, טלפון, מייל, חלוקה פיזית ועוד
  4. סקר מתחרים – איסוף מידע על ההמתחרים שלכם חשוב מאד, וניתן לעשותו באמצעות שיטת "לקוח סמוי". אתם פונים למתחרים בטלפון, במייל, או מבקרים בעסק שלהם כלקוח ולומדים עליהם ואוספים מידע שיווקי רב ערך שיעזור לעסק שלכם
  5. קבוצת מיקוד – (focus group) נועדה לגשש ולאסוף מידע לגביי השוק שבו אנו פועלים/רוצים לפעול, לגבי התנהגות הצרכנים והעדפות שלהם וכו'.  את הקבוצה (8-10 משתתפים לא יותר) אמור להנחות מומחה שידע לשאול את השאלות הנכונות ולכוון לדיון אפקטיבי.

לסיכום יש כלים רבים לאסוף מידע וציינתי אמנם חלק מהם. מה שחשוב לי להעביר לכם זה שללא מידע איכותי קשה מאד לקבל החלטות, מידע כזה חשוב מאד לבניית תוכנית עסקית, לבדוק כדאיות עסקית, לבנות תוכנית שיווק אפקטית לעסק ובכלל לנהל את העסק.

אתם חייבים כל הזמן להבין ולהכיר את השוק שבו אתם פועלים ולכן מידע כזה קריטי עבורכם.

שיהיה בהצלחה