אומנות עיצובית
המרוץ אחר תשומת ליבם של הלקוחות והתחרותיות בזירה העסקית של ימינו אינן מותירות מקום לחשיבה מיותרת או טעויות. התחרותיות כיום אגרסיבית ועוצמתית מתמיד, ומתחילה כבר בשלב השיטוט הראשוני של הלקוח הפוטנציאלי ברחוב. חשוב לזכור כי כיום מרבית בני האדם חשופים אל פרסומות סמויות וגלויות כמעט בכל סביבה בחייהם, אם בדרך של חשיפה ברשת האינטרנט, הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות הכתובה, ואם באמצעות פליירים ושלטי חוצות, הן בבית, הן בעבודה והן בלימודים או בסביבות נוספות. הגודש הפרסומי מוביל למצב הכרחי שבו תת המודע נאלץ לסנן את המידע שנקלט באופן וויזואלי או בדרכים אחרות. האומנות העיצובית בתחום חלונות הראווה והחללים המסחריים קיימת לא יותר משלושה עשורים, ותפקידה להסב את תשומת ליבו של הלקוח הפוטנציאלי, לסקרן אותו ולעורר בו משיכה ייחודית מבין כל הגירויים השונים באופן שיוביל אותו להיכנס אל החנות, לשהות בה זמן ממושך ולחשוף אותו אל התצוגה בחלל, כשכל התהליך מראשיתו ועד סופו נועד להוביל את הלקוח אל עבר פעולת הרכישה.
עיצוב חלונות ראווה וחללי מסחר
תחום האומנות העיצובית בחללים מסחריים החל להתפתח בארץ בשנות ה-90 בלבד, כשעד אז הוא לא נתפס כתחום הכרחי ונחוץ, ובעלי חנויות נהגו לעצב את חלון הראווה בהתאם לכישרונם וכיד הדמיון השורה עליהם, וכן לסדר את הפריטים והמוצרים בחנות על פי התפיסה אשר רווחה אז, לפיה יש למיין את המוצרים בהתאם לקבוצות הפריט, עובדה אשר הובילה לעיצוב חדגוני ומשעמם של חלל החנות הפנימי, ולא תרמה לסקרנות, התלהבות ולהתרגשות יתר בקרב הלקוחות. עם השנים השתנתה התפיסה והמודעות של הצרכנים בכל הנוגע לסטיילינג ואסתטיקה ותחום האומנות העיצובית תפס תאוצה. עיצוב חלונות ראווה וחללי מסחר משמעו כיום סידור המוצרים בחלל באופן סטייליסטי, מסקרן, נגיש ומעורר תחושה של נוחות והתמצאות בקרב הלקוח, כשכל האלמנטים הללו מובילים בסופו של דבר להעלאת הקיף המכירות. כיום מסתייעות כל הרשתות המובילות בארץ ובעולם בחברות המתמחות באומנות עיצובית, ומשקיעות סכומים נכבדים מהתקציב לשם כך, מתוך הבנה ברורה שלאו דווקא המוכרים הם אלו המובילים להעלאת היקף המכירות.
התאמת הסגנון העיצובי של העסק אל קהל היעד
במהלך תכנון הסגנון העיצובי של חלונות הראווה והחלל הפנימי של בית העסק נעשה שימוש במספר אלמנטים פסיכולוגיים שמטרתם להשפיע על תהליך הרכישה בקרב הצרכנים. מרבית הצרכנים נכנסים אל החנות על מנת לרכוש מוצר ספציפי כגון נעליים, חולצה או מכנס. אחד מתפקידיה המרכזיים של האומנות העיצובית הוא להוביל את הלקוח לרכוש מעבר לתכנון המקורי שלו, כך שלקוח אשר תכנן במקור להיכנס אל החנות במטרה לרכוש זוג מכנסים, ייצא מן החנות כשברשותו גם חולצה, חגורה ועניבה. הדבר נעשה, כאמור, באמצעות שימוש באלמנטים פסיכולוגיים על מנת ליצור אצל הלקוח חווית רכישה באמצעות עיצוב החלל וסידור המוצרים באופן אסתטי, מוקפד ונגיש, תוך שימוש בהגיון רב במהלך סידור מיקומם של הפריטים במסלול ההליכה של הלקוח בתוככי החנות והשריית אווירה נינוחה ונעימה. סגנון העיצוב נועד להגדיר את החנות, וכרוך בתיאום ציפיות בין המעצב והלקוח והכנת תכנית עבודה קפדנית ומדוקדקת. עיצוב בסגנון שאינו קולע אל קהל היעד עלול להוביל לפגיעה תדמיתית ואף לירידה במכירות. על כן, במהלך שלבי התכנון של בית העסק מומלץ להסתייע בחברה המתמחה בתחום ובעלת מוניטין וניסיון של שנים רבות.











