ישראלים וגלגלים – סיפור אהבה

מדוע אנשים כל כך מחוברים לרכבים הפרטיים שלהם? סיפור אהבה של הישראליים עם המכוניות שלהם.

 

 

בעלי מכוניות פרטיות בישראל, גברים ונשים כאחד, מנהלים קשר צמוד מאוד עם הרכב שלהם. אז מה הפך אותו לחלק מהמשפחה ולמה מדובר בהרבה יותר מאשר אמצעי תחבורה? הנה סיפור על גלגלים שאולי לא הכרתם

בחסות לאומי

רכב פרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בישראל, ויש כאלה שאפילו יטענו שהוא היחיד שרלוונטי. מבחינת נתונים יבשים, בסוף שנת 2021 לדוגמא היו על כבישי הארץ כ-3.8 מיליון כלי רכב מנועיים, מתוכם כ-3.2 מיליון כלי רכב פרטיים.

כל שנה חל גידול של כ-2.5% במצבת כלי הרכב והגיל הממוצע שלהם עומד על 7 שנים בלבד. בנוסף, כ-88.5% מכלי הרכב הפרטיים גם היו בבעלות פרטית – לעומת 6.7% בבעלות חברות ליסינג, 3.9% בבעלות חברות ורק 0.9% בבעלות השכרה או תיור.

השאלה היא מה הפך את המכונית הפרטית להרבה יותר מאשר אמצעי תחבורה שהתפקיד שלו הוא רק להביא אותנו ממקום למקום. אם נכנסים אל עובי הקורה כדי לבחון את סיפור האהבה הזה על גלגלים, מגלים כמה ממצאים מעניינים.

 

הכל מתחיל באפשרויות מימון נוחות

הסיבה לכך שישראלים מעדיפים רכב פרטי היא שנוח להשיג אותו. אפשר להתלונן על מכסי הייבוא וגם להצביע על פערי מחירים של עשרות אחוזים בין אותם דגמים בישראל לעומת אירופה וארצות הברית, אך המסלולים של *מימון לקניית רכב הם עדיין מהנוחים והמהירים במשק. בזכות המסלולים הללו, כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לנהוג על רכב חדש, בטיחותי וחסכוני יותר גם בדלק וגם בנתוני זיהום האוויר.

חוץ מזה, מדובר על תהליך שמזין את עצמו: ישראלים מעדיפים רכב פרטי, יש יותר רכבים פרטיים בשוק ולכן יש גם יותר תחרות על הכיס שלנו. בכל רגע נתון אנחנו יכולים לבחון אפשרות של *הלוואה מיידית ולקנות רכב בעסקה טובה מאדם פרטי, מחברת ליסינג, בטרייד אין או ישירות מהיבואן. כמו בכל תחומים, תחרות מעודדת ירידת מחירים ופועלת לטובת הצרכן, עם תוצאה שניכרת בכבישים.

 

אז למה בעצם לא תחבורה ציבורית?

השוואה בין רכב פרטי לבין תחבורה ציבורית עוזרת לבסס את הטיעון לפיו מדובר באמצעי התחבורה הנפוץ בישראל – ובצדק. ראשית, התחבורה הציבורית לא עובדת ברוב הערים במדינה בסופי שבוע. אם אתם רוצים לצאת לחופשה, לבקר משפחה או לקחת את הילדים לבילוי בימי שבת בבוקר, הרכב הפרטי הוא האפשרות היחידה שלכם. בתנאים כאלה שגם לא צפויים להשתנות בקרוב, אין ספק למה כל משק בית מעדיף להחזיק אותו.

חוץ מזה, קשה לסמוך על התחבורה הציבורית בישראל. התשתיות לא מספיק מעודכנות, רכבת ישראל נוטה לאחר וכמעט בלתי אפשרי לעקוב אחרי זמני הגעה של האוטובוסים. אם מוסיפים לזה קושי של הציבור בישראל להתרגל לתחבורה ציבורית, מבינים את סוד ההצלחה של הרכב הפרטי.

 

רכב פרטי כסמל סטטוס

ההשקעה של הנהג הישראלי הממוצע ברכב הפרטי הופכת אותו לסוג של תחביב. ישראלים אוהבים לנקות את הרכב שלהם, לפנק אותו, לשדרג עם מערכות הגברה ולקרצף אותו גם מבפנים כדי לשפר את איכות החיים שלהם. במקביל, אותו תהליך הופך את הרכב הפרטי לכרטיס הביקור ולסוג של סמל סטטוס עבורנו.

מבחינה פרקטית, ישראלים גם מבלים יותר זמן בתוך הרכב שלהם לעומת עמיתיהם באירופה ובארצות הברית. אמנם המרחקים בין העבודה לבית קצרים, אבל יש פקקים והתחבורה הציבורית כאמור כמעט אינה רלוונטית. חוץ מזה, תמיד נעדיף לנסוע ברכב שלנו עם המשפחה והילדים. אז כאשר הוא רחוק או סתם מחכה בחנייה, אין פלא שאנחנו מתגעגעים אליו.

 

* כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל